کاشت و برداشت کلم بروکلی و کلم کیل

کلم کیل و کلم بروکلی

کلم کیل (Kale) و کلم بروکلی شباهت زیادی به هم دارند، از شرایط رشد گرفته تا مشکلات آفات. اگرچه از نظر ظاهری باهم تفاوت دارند. کلم بروکلی از یک گلچه جمع و جور تشکیل شده و کلم کیل از چندین برگ تشکیل شده است و مانند کلم بروکلی یک سر اصلی یا مرکزی ندارد.

فصل رشد کلم کیل و کلم بروکلی

کلم بروکلی و کلم کیل هر دو محصول فصل سرد هستند که بهترین رشد را در پاییز دارند و در مناطق گرم و معتدل بهترین رشد را در زمستان دارند. کلم بروکلی حدودا 2 یا 4 ماه بعد از کاشت آماده برداشت است (زمان برداشت به نوع کلم بروکلی بستگی دارد). کلم کیل نیز حدودا دو یا سه ماه طول می‌کشد تا آماده برداشت شود. هم بذر کلم بروکلی و هم بذر کلم کیل را می توان ابتدا به صورت مستقیم در زمین کاشت یا می توان آن ها را ابتدا در گلدان یا سینی نشا کاشت و بعد به زمین منتقل کرد. در مناطقی که زمستان های معتدل دارند سرما آسیبی به این گیاهان نمی زند.

روش کاشت کلم کیل و کلم بروکلی

کلم بروکلی و کلم کیل 4 تا 7 روز بعد از کاشت بذر جوانه می‌زنند. بذرها در دمای 7 تا 29 درجه سانتی گراد می‌توانند جوانه بزنند اما اگر دما 23 تا 24 درجه سانتی گراد نگه داشته شود جوانه زنی بذرها با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در صورتی که بذرها ابتدا در خانه کاشته شوند، نهال ها 6 هفته بعد از کاشت بذرها آماده انتقال به زمین هستند. بذرهای کلم کیل باید در عمق 6 تا 12 میلی متری کاشته شوند و فاصله بین بذرها در یک ردیف باید 3 سانتی متر باشد، بعد از حذف گیاهان ضعیف فاصله نهال ها را باید به 20 تا 30 سانتی متر رساند. بذرهای کلم بروکلی را باید در عمق 12 میلی متر کاشت و فاصله بین آن ها را یک اینچ در نظر گرفت، بعد از این نهال ها کمی بزرگ شدند باید نهال های ضعیف را حذف کرد و فاصله بین نهال های باقی مانده را به 30 تا 60 سانتی متر رساند.  

آفات کلم کیل و کلم بروکلی و راه حل

از آنجا که کلم بروکلی و کلم کیل از یک خانواده هستند مشکلات یکسانی در رابطه با آفات دارند. حشرات مهم شامل لوپر کلم و کرم کلم هستند که به رنگ سبز روشن و خاکستری تیره می‌باشند. در صورتی که کرم ها را بر روی محصولات مشاهده کردید با دست آن ها را از روی گیاه برداشته و در یک سطل آب و صابون بیاندازید. از دیگر حشرات آسیب رسان شته ها هستند که هم به کلم بروکلی و هم به کلم کیل آسیب می‌رسانند. در صورت مشاهده شته ها، آن ها را با آب بشویید. اگر شته ها بازگشتند یا بیشتر شدند، مخلوط آب و صابون مخصوص باغبانی را روی گیاهان اسپری کنید.

تناوب زراعی

تناوب زراعی کلیدی در مدیریت آفات و بیماری های کلم بروکلی، کلم کیل و دیگر اعضای خانواده کلم می‌باشد. در هر سال که یکی از اعضای خانواده کلم را در یک سمت از باغ خود می کارید، بهتر است سال بعد در آن قسمت کاشت کلم بروکلی و دیگر کلم ها را انجام ندهید و تا دو سال بعد گیاهی از خانواده کلم را در آن قسمت نکارید. در حالت ایده آل، باید هر چهار سال یک بار اعضای خانواده کلم را در یک مکان کاشت. 

نکات برداشت کلم کیل و کلم بروکلی

کلم بروکلی و کلم کیل در برداشت شباهت زیادی با هم ندارند. برگ های کلم کیل را می توان زمانی که 30 سانتی متر هستند برداشت نمود و یا می توان مدت زمان بیشتری صبر کرد تا برگ ها بالغ شوند و اندازه آن ها نیز بزرگ تر شود، که معمولا دو یا سه ماه طول می‌کشد. برای برداشت کلم بروکلی، شما باید زمانی که سر کلم بروکلی سفت است و قبل از این که جوانه گل ها باز شوند این کار را انجام دهید، که بسته به نوع کلم بروکلی 2 تا 4 ماه بعد از کاشت بذرها می توان کلم بروکلی را برداشت کرد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ