از بین بردن آلاینده های هوا با استفاده از گیاهان

گیاهان می‌توانند با آلودگی هوا مقابله کنند، تحقیقات انجام شده در ناسا نشان می‌دهد گیاهان می‌توانند مواد شیمیایی آلوده کننده هوا را جذب کنند.

آلودگی هوا یکی از پنج تهدید مهم بهداشت عمومی در قرن بعدی می‌باشد، چگونه می‌توان با این آلودگی مقابله کرد؟

شاید در ذهن شما ماشین آلات با تکنولوژی بالا نقش ببندد، اما جواب این سوال ممکن است گیاهان خانگی باشند که تکنولوژی پایینی دارند. 

Bill Wolverton، دانشمند محیط زیست و نویسنده کتاب "چگونگی افزایش هوای تازه" می‌گوید: گیاهان خانگی می‌توانند هوای داخل خانه را بهبود ببخشند و هوای داخل خانه یا دفتر کار شما را پاک می‌کنند.

Wolverton تقریبا 20 سال در ناسا برای توسعه فناوری که انسان بتواند بر روی ماه یا مریخ زندگی کند، کار کرده است. از طریق این تحقیقات پیشروانه، او می‌گوید که گیاهان سریع ترین و موثرترین فیلترهای آلاینده های خطرناک هوا مانند فرمالدئید، بنزن، زایلن و آمونیاک می‌باشند. همه این آلاینده ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری هایی مانند آسم و آلرژی و "سندرم بیماری ساختمان" ‌شوند.

Wolverton  می گوید ما  عینا به این نتیجه رسیده ایم که گیاهان واقعا مواد شیمیایی را از هوا جذب می‌کنند. بعد از چندین مطالعه ما دریافتیم که چگونه گیاهان می‌توانند هوای داخل خانه را تمیز کنند.

گیاهان هوای خانه را از دو طریق تمیز می ‌کنند. آن ها آلاینده های هوا را از طریق برگ ها جذب می‌کنند و سپس سموم را به ریشه های خود منتقل می‌کنند. سموم به یک منبع غذایی برای گیاهان تبدیل می‌شوند. گیاهان همچنین بخار آب را به خارج منتشر می‌کنند که به صورت یک عمل پمپاژ است که هوای کثیف را از طریق بخش های اطراف ریشه جذب کرده و در آن جا آن را به مواد غذایی برای خود تبدیل می‌کنند.

توانایی تمیز کردن هوای داخلی به خصوص برای ساختمان های اداری که در آن کارگران از "سندرم بیماری ساختمان" رنج می‌برند مورد نیاز است. این بیماری به دلیل گازهای سمی منتشر شده توسط ماشین آلات اداری، مبلمان و دیگر وسایل می‌باشد.

Wolverton می‌گوید هر چه گیاه به شما نزدیک تر باشد بهتر است. حتی در اتاق های باز بزرگ، یک گیاه در منطقه تنفسی شخصی شما، واقعا هوایی که تنفس می‌کنید را بهبود می‌بخشد.

بسیاری از گیاهان معمولی می‌توانند هوای داخل خانه را تمیز کنند. گیاهان بزرگ مانند شامادورا یا نخل بامبو، گیاه لاستیک، دراسینا و دیگر گیاهان آپارتمانی بزرگ از سیستم های بزرگ تصفیه کننده هوا هستند. گل اسپاتی فیلوم، گیاه پوتوس طلایی، سرخس بوستون و ... از دیگر گیاهان کوچک تصفیه کننده هوا هستند. گیاهان حتی در فضای باز هم در یک زمان کوتاه، هوای پاک را به ارمغان می‌آورند.

گیاهان پاک کننده هوا

گیاهان تخصصی برای تصفیه هوا

برخی از گیاهان برای از بین بردن آلاینده های هوا تخصص دارند. به عنوان مثال سرخس بوستون برای از بین بردن فرمالدئید حاصل از بسیاری از محصولات مصنوعی مانند مبلمان، رنگ، فرش، پاک کننده های مایع و آفت کش ها، از بقیه گیاهان بهتر کار می‌کند. گل اسپاتی فیلوم در از بین بردن استون موجود در حلال های مختلف کاربرد دارد. 

اگر گیاهان در تمیز کردن هوای محیط داخلی موثر هستند چرا هرکسی در مورد آن نمی‌داند؟ Wolverton می گوید دلیلش این است که بسیاری از افراد گیاهان خانگی را به اشتباه عامل ایجاد کپک هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، می‌دانند.

او می‌گوید این گیاهان نیستند که اسپورهای کپک ها را منتشر می‌کنند، بلکه خاک است. گیاهان در واقع کپک ها و قارچ های موجود در هوا را کاهش می‌دهند. پس برای کاشت گیاهان باید از خاک خوب و سالم استفاده کرد.

نگه داشتن گیاهان تصفیه کننده هوا در شرایط خوب

برای حداکثر بهره وری در تمیز کردن هوای داخلی ساختمان، گیاهان باید تمیز و در سلامت کامل باشند. در اینجا چگونگی نگه داشتن گیاه در شرایط خوب گفته شده است.

برگ های گیاهان را به طور مرتب تمیز کنید. از پاک کننده های مخصوص گیاهان نیز می‌توان استفاده کرد. با استفاده از این محلول ها بالا و پایین هر برگ گیاه را باید تمیز کرد. این کار نه تنها گیاه را تمیز می‌کند بلکه باعث می‌شود گیاه فتوسنتز را به صورت بهتر انجام دهد، همچنین آفاتی مانند کنه، عنکبوت و مگس سفید نیز از بین می‌روند.

روشنایی ارائه شده برای گیاه باید مناسب باشد. نورپردازی صحیح برای موفقیت گیاه ضروری است. نیاز گیاهان به نور متفاوت است اما اکثر آن ها نباید در آفتاب شدید قرار بگیرند زیرا آفتاب شدید باعث سوختگی گیاه می‌شود.

زمانی که شما دست خود را در مقابل یک پنجره قرار دهید و احساس گرما کنید، به این معناست که این نور برای گیاه خیلی گرم است. در این صورت گیاه را دورتر از پنجره قرار دهید یا آن را پشت پرده پنجره بگذارید.

بهترین نور برای اکثر گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم است اما آنقدر قوی نیست که دست شما را گرم کند. اگر این نور را نمی‌توانید فراهم کنید، گیاهانی را انتخاب نمایید که احتیاجات نوری کمتری دارند. 

به طور کلی، گیاهان سبز تحمل بیشتری برای شرایط کم نوری دارند. برگ های چندرنگ اغلب به نور بیشتری نیاز دارند زیرا در نور کم نمی‌توانند به خوبی فتوسنتز انجام دهند. 

رطوبت کافی را برای گیاهان فراهم کنید. برخی از گیاهان آپارتمانی بهترین عملکرد را در رطوبت بالا دارند. گیاهان را از سیستم های تولید کننده حرارت و سیستم های تهویه هوا که آن ها به سرعت خشک می‌کنند، دور نگه دارید.

به درستی به گیاهان آب دهید. گیاهان به یک تعادل در آبیاری نیاز دارند. گیاهان در خاک های خیس که آب در آن ایستاده باشد، فاسد می‌شوند و با از بین رفتن ریشه، گیاه به سرعت از بین می‌رود، همچنین در رطوبت خیلی پایین هم گیاه خشک می‌شود. برای گیاهان آپارتمانی باید از خاک های با زهکشی خوب استفاده کرد همچنین گلدان هم باید به اندازه کافی سوراخ زهکشی داشته باشد و زمانی که آب اضافی از گلدان خارج می‌شود باید آن را دور ریخت.

برای این که بفهمید یک گیاه به آب نیاز دارد، با یک چوب خاک را به اندازه 1 سانتی متر سوراخ کنید و سپس انگشت خود را در آن فرو کنید، اگر سطح خاک به اندازه یک سانتی متر خشک شده باشد زمان آبیاری می‌باشد.

هرچند وقت یک بار گلدان را عوض کنید. زمانی باید گلدان یک گیاه را عوض کرد که آن گلدان برای گیاه کوچک شده باشد. هنگامی این اتفاق می‌افتد که ریشه های گیاه از پایین گلدان خارج می‌شوند یا زمانی که شما به گیاه آب می‌دهید و آب فورا خارج می‌شود. گلدان جدید نباید بیشتر از 5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگتر باشد. اگر گلدان خیلی بزرگ باشد، زمانی که شما به گیاه آب می‌دهید آب در خاک باقی می‌ماند.

10 گیاه برای کاهش آلودگی هوا

بسیاری از گیاهان آپارتمانی معمولی پاک کننده های بزرگ هوا در محیط داخلی هستند. Bill Wolverton دانشمند محیط زیست در ناسا، 50 گیاه که توانایی بیشتری در تمیز کردن هوا دارند را شناسایی کرده است. این گیاهان توانایی بالایی برای حذف بخارات شیمیایی دارند، سرعت تعرق آن ها نیز بالا است و به آفات مقاوم می‌باشند.

Wolverton می‌گوید همه گیاهان قادر به تمیز کردن هوا هستند، هرچند برخی از گیاهان در تصفیه هوا از دیگر گیاهان بهتر هستند. او می‌گوید اگر گیاهان مورد علاقه شما در لیست این گیاهان نیستند، می‌توانید چندتا از آن ها را در خانه یا دفتر کار خود قرار دهید. 

در این متن 10 تا از گیاهانی که توانایی بیشتری در تصفیه هوا دارند انتخاب شده است:

گیاه سینگونیوم پودوفیلوم: رشد این گیاه آسان است و برگ های سبز-سفید یا سبز-نقره ای دارد، برگ ها زمانی که جوان هستند بلند و فلش شکل می‌باشند. این گیاه باید در یک جای روشن با نور غیر مستقیم باشد و باید آن را به طور مرتب مرطوب نگه داشت. گیاه سینگونیوم پودوفیلوم باید به طور مکرر هرس شود. این گیاه به ندرت به آفات مبتلا می‌شود اما باید مراقب کنه های عنکبوتی باشید. ماهانه برای تغذیه گیاه از یک کود متعادل استفاده کنید.

 

گیاه شامادورا یا نخل بامبو: این گیاه به خانه شما یک منظره گرمسیری می‌دهد. این گیاه در نهایت به ارتفاع 180 سانتی متر می‌رسد. گیاه شامادورا می‌تواند کم نوری را تحمل کند و رشد آسانی هم دارد. این گیاه به یک خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.

اجازه دهید بین هر آبیاری خاک خشک شود. هر دو یا سه ماه یک بار از کودهای متعادل برای تغذیه گیاه شامادورا استفاده کنید. مواظب کنه ها و حشرات کوچک باشید.

اگر گیاه به حشرات آلوده شد آن را با روغن باغبانی درمان کنید. روغن را طبق دستور با آب مخلوط کرده و بر بالا و پایین گیاه اسپری نمایید.

سرخس بوستون: این گیاه دارای شاخه های برگ داری است که دارای انحنا بوده و به صورت آویخته هستند. سرخس بوستون را باید در نور متوسط قرار داد. گیاه را باید دائما مرطوب نگه داشت ولی نباید خاک را خیس کرد و باید به طور منظم به آن کود داده شود. زمانی که برگ های زرد روی آن ظاهر شوند باید آن ها را حذف کرد.

دراسینا: این گیاه یکی از بهترین گیاهان برای از بین بردن تری کلرواتیلن است که در بعضی از حلال ها وجود دارد. این گیاه می‌تواند به ارتفاع 3 متر برسد و با برگ های بلند و سبز و تیره خود می‌تواند یک منظره زیبا در خانه ایجاد کند. گیاه دراسینا را باید در یک جای روشن با نور متوسط قرار داد و آبیاری را زمانی باید انجام داد که 2/5 سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد. هر دو یا سه ماه یک بار به گیاه یک کود متعادل بدهید.

پیچک انگلیسی: این گیاه به خوبی در خانه رشد نمی‌کند اما اغلب برای درخت آرایی استفاده می‌شود. اگرچه این گیاه می‌تواند نور کم را تحمل کند ولی مستعد ابتلا به حشرات به خصوص کنه های عنکبوتی و آفت است.

برای جلوگیری از هجوم حشرات، برای گیاه گردش هوای خوب فراهم کنید و هفته ای یک بار قسمت زیرین برگ ها را برای مشاهده وجود آفت ها بررسی کنید. ماهانه یک بار از یک کود نیمه قوی برای تغذیه گیاه استفاده نمایید و آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک خشک شده باشد.

فیکوس آمستل: این گیاه دارای برگ های سبز و بلندی است و مانند یک درخت نشسته می‌ماند. گیاه فیکوس آمستل هم در خانه و هم خارج از خانه قادر به رشد است، معمولا به آفات مقام است و نور کم تا متوسط را تحمل می‌کند. بین هر آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در هر آبیاری مقداری کود به گیاه بدهید. این گیاه نیاز تغذیه ای بالایی دارد.

پوتوس طلایی: این گیاه به صورت تاک رشد می‌کند، برگ های قلبی شکل به رنگ زرد یا کرم دارد. گیاه پوتوس طلایی به آسانی رشد می‌کند و معمولا به آفات آلوده نمی‌شود و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. این گیاه به نور کم تا متوسط نیاز دارد. به طور مساوی آن را مرطوب نگه دارید و ماهانه یک کود متعادل به آن بدهید. گیاه پوتوس طلایی برای این که شکل بهتری داشته باشد و شاخ و برگ های اضافی نداشته باشد باید هرس شود.

اسپاتی فیلوم: این گیاه گرمسیری با گل های سفید و زیبای خود در از بین بردن آلودگی هایی مانند بنزن، استون، فرمالدئید و تری کلرواتیلن بسیار قوی می‌باشد. این گیاه به خوبی در محیط داخلی رشد می‌کند و به نور کم تا متوسط نیاز دارد. خاک را باید مرطوب نگه داشت ولی نباید آن را خیس کرد. از بهار تا پاییز ماهانه به این گیاه باید کود NPK به نسبت 2:10:10 داده شود. مواظب کنه های عنکبوتی و حشرات کوچک باشید.

گیاه لاستیکی: این گیاه به ویژه فرمالدئید را به خوبی جذب می‌کند. این گیاه با شکوه و بزرگ با برگ های لاستیکی خود می‌تواند تا ارتفاع 2/5 متر رشد کند. گیاه لاستیکی رشد آسانی دارد و در نور کم هم زنده می‌ماند. اجازه دهید بین هر آبیاری خاک خشک شود.

گیاه گندمی: این گیاه در سراسر جهان در سال 1984 مورد توجه قرار گرفت، زمانی که ناسا برای اولین بار تحقیقات خود را در مورد این که گیاهان می‌توانند هوا را تمیز کنند منتشر کرد. گیاه گندمی معمولا در سبدهای حلق آویز قرار داده می‌شوند. این گیاه برگ های نازک و زیبایی دارد که به صورت آویخته هستند. گیاه گندمی در جذب فرمالدئید بسیار قوی می‌باشد. گیاه گندمی را در یک مکان روشن قرار دهید و زمانی که خاک خشک شد به آن آب بدهید. کوددهی یک بار کافی است، مواظب حشرات کوچک باشید زیرا ممکن است به گیاه گندمی آسیب برسانند.

گیاهان پاک کننده هوا

مواد شیمیایی آلوده کننده هوا

Bill Wolverton نویسنده کتاب " چگونگی افزایش هوای تازه" می‌گوید هوای داخل ساختمان حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که برای سلامتی انسان مضر هستند. اگرچه این مواد در محیط خارجی هم وجود دارند. وقتی هزاران ماده شیمیایی در هوا با هم مخلوط می‌شوند می‌توانند مشکلات بهداشتی زیادی مانند مشکلات تنفسی مثل آسم ایجاد کنند. 

در اینجا فقط چندتا از مواد شیمیایی مضر و مشکلات آن ها گفته شده است:

استون: این ماده در لاک پاک کن ها و دیگر حلال ها وجود دارد. استون باعث ایجاد خشکی شدید در پوست می‌شود.

آمونیاک: در بسیاری از مواد پاک کننده وجود دارد. آمونیاک اگر با سفید کننده مخلوط شود می‌تواند گازهای سمی تولید کند. این گاز بسیار تحریک کننده ریه می‌باشد.

بنزن: این ماده، مشکوک به ایجاد سرطان خون در کودکان است، بنزن در رنگ ها، لاک و هر ماده شیمیایی که دارای بوی بد است وجود دارد. 

فرمالدئید: این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و در بسیاری از محصولات مصنوعی مانند مبلمان، رنگ و فرش وجود دارد. فرمالدئید یک محرک قوی است و اعتقاد بر این است که علت یک بیماری شناخته شده به عنوان حساسیت شدید به مواد شیمیایی متعدد در برخی افراد است که منجر به آسم و آلرژی های مختلف می‌شود.

تری کلرواتیلن: این ماده در گستره ای از محصولات مصنوعی مانند حلال ها، لاک و چسب وجود دارد و به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته شده است که می‌تواند باعث سیروز کبدی شود.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ