مهمترین مواد مغذی برای رشد بلوبری

بلوبری

مهمترین مواد مغذی برای رشد بلوبری چه هستند؟

گیاه بلوبری انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع گونه در مناطق مختلفی قادر به رشد هستند. بوته بلوبری برای تولید میوه نیازهای خاصی دارد و باید خاک مناسب برای آن فراهم شود. نیازهای این گیاه شامل مواد ارگانیک، PH اسیدی، خاک مرطوب با زهکشی خوب می‌باشد. چند ماه قبل از کاشت بلوبری باید خاک را آماده نمود.

مواد مغذی ارگانیک

زمانی که تصمیم می‌گیرید در یک مکان بلوبری بکارید، شش ماه تا یک سال قبل از کاشت باید اقدام به آماده سازی خاک کنید و آن را با مواد ارگانیک ترکیب نمایید. این کار به زهکشی خاک کمک می‌کند و مواد مغذی لازم برای رشد بلوبری را در خاک افزایش می‌دهد. گیاه بلوبری مواد ارگانیک را به کودهای سنگین ترجیح می‌دهد و این گیاه به میزان 4 تا 7 درصد مواد ارگانیک در خاک نیاز دارد. مواد ارگانیک قابل قبول عبارتند از: چمن بریده، پوست درخت کاج و برگ های پاییزی خرد شده . پیت ماس نیز مفید می‌باشد، حتی اگر در زمان کاشت به خاک اضافه شود. مواد ارگانیک را باید با 10 تا 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کرد.

PH خاک

برای رشد بلوبری PH خاک بسیار مهم است. بلوبری به خاک های اسیدی با PH 4.8 تا 5.5 نیاز دارد. برای تعیین PH خاک از کیت های تست PH می‌توان استفاده نمود، این کار را باید یک سال قبل از کاشت بلوبری انجام داد تا در صورت نیاز خاک را برای رسیدن به PH مناسب اصلاح نمود. زمانی که PH خیلی بالا است، باید از موادی مانند گوگرد و یا سولفات آهن برای کاهش PH استفاده کرد. در خاک های شنی برای هر 9 متر مربع نیم تا یک کیلو گوگرد یا 3 تا 6 کیلو سولفات آهن نیاز است تا PH خاک کاهش پیدا کند. برای خاک های سفت تر باید دو برابر میزان گفته شده استفاده نمود تا PH خاک پایین آید.

مواد مغذی

یکی از دلایلی که گیاه بلوبری خاک های اسیدی را دوست دارد این است که این خاک ها اغلب آهن و زینک بالایی دارند. زمانی که سطح PH خاک افزایش می‌یابد، خاک آهن و زینک خود را از دست می‌دهد. این مانع از رشد گیاه بلوبری و تولید میوه می‌شود. اگر بعد از کاشت، PH خاک را تست کردید و متوجه شدید که PH خاک بالاست، مقدار کمی آهن و زینک به خاک اضافه نمایید تا سلامت گیاه حفظ شود. کلسیم بیش از حد خاک را به طور دائم در PH پایین نگه می‌دارد، به این معنی که نیاز است شما هر سال PH خاک را تست کنید و در صورت لزوم آن را اصلاح نمایید.

کود

هنگام اضافه کردن کود قبل از کاشت، از کودی استفاده کنید که میزان زیادی پتاسیم و مقدار متوسطی فسفر داشته باشد و نیتروژن نداشته باشد. بعد از کاشت، گیاه بلوبری به کود زیادی نیاز ندارد. اضافه کردن کود چهار بار در طول فصل رشد به میزان کم برای گیاه بلوبری کافی است. به عنوان مثال از یک کود NPK 8-4-12 محلول در آب می‌توان استفاده نمود. اگر در اطراف گیاه مالچ وجود ندارد 1 اونس کود را با یک گالن آب مخلوط کنید. در صورتی که در اطراف گیاه مالچ وجود دارد، یک و نیم اونس کود را با یک گالن آب مخلوط نمایید و در اطراف هر بوته اضافه نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ