چگونگی کاشت مریم گلی (Sage)

گیاه مریم گلی (Sage یا Salvia)
مریم گلی (به انگلیسی Salvia یا Sage) را که جز گیاهان تزیینی در گل کاری ها می بینیم، بیشتر به صورت وحشی در کوهستان ها و صحراها می روید. یک نوع از مریم گلی که مورد پسند گلکاران و باغبانان است مریم گلی درخشنده می باشد. مریم گلی گیاهی چندساله است که معطر و کمی تلخ است. کاشت مریم گلی آسان است، تنها با رعایت کردن 3 مورد می توان به راحتی مریم گلی را پرورش داد: 1 – مقدار نور زیاد 2 – خاک با زهکشی خوب 3 – گردش خوب هوا. گل های مریم گلی ظاهری زیبا به باغ می دهند و رنگ گل های آن بنفش، صورتی، آبی و سفید می باشند. وقتی مریم گلی برداشت می شود، می توان آن را خشک کرد و از آن به عنوان چاشنی در پخت مرغ استفاده کرد. علاوه بر پخت و پز، از مریم گلی برای ساخت عطر و صابون هم استفاده می شود.
مراحل کاشت مریم گلی (Salvia یا Sage)
1 – بذر مریم گلی یا گیاه آن را تهیه کنید. اگر می خواهید از بذر مریم گلی استفاده کنید، در اواخر بهار آن ها را در گلدان یا زمین بکارید. بذرهای مریم گلی را با لایه بسیار نازکی خاک بپوشانید. فاصله بذرها از هم باید 50 سانتی متر باشد.
اگر بخواهید از گیاه مریم گلی برای کاشت استفاده کنید، یک قلمه از آن جدا کرده و برای کاشت گیاه جدید از آن استفاده کنید.
 
کاشت مریم گلی
 
2 – خاک را آماده کنید. مریم گلی در خاک رسی غنی که زهکشی خوبی داشته باشد به خوبی رشد می کند. PH خاک باید 6 تا 6/5 باشد.
اگر از خاک رسی استفاده می کنید، سعی کنید آن را با مقداری شن و ماسه و مواد آلی مخلوط کنید زیرا باعث سبک شدن خاک می شود و زهکشی آن را بهبود می بخشد.
 
کاشت مریم گلی
 
3 – زمانی که گیاه مریم گلی کوچک است، باید خاک را مرطوب نگه دارید، ولی زمانی که گیاه مریم گلی به بلوغ رسید فقط زمانی که خاک اطراف گل خشک شد به آن آب دهید. مریم گلی گیاهی مقاوم است و تا حد زیادی خشکی را تحمل می کند.
 
کاشت مریم گلی
 
4 – در حالت ایده آل مریم گلی باید در نور کامل باشد، ولی در مناطق گرمتر در سایه هم زنده می ماند. اگر گیاه مریم گلی بیش از حد در سایه بماند، به صورت پایه دار رشد می کند و افتاده می شود، بنابراین اگر مریم گلی در جایی نگه داری شود که نور خورشید زیاد به آن نرسد می توان از چراغ های فلورسنتی استفاده کرد.چراغ های فلورسنتی باید در فاصله 5 تا 10 سانتی متری از گیاه قرار بگیرند.
اگر از چراغ های فلورسنتی فشار بالا یا چراغ های فشار بالای دیگر مثل متال هالید و سدیم فشار بالا استفاده شود، باید در 1 متری گیاه قرار گیرند.
 
کاشت مریم گلی

محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ