چگونگی کاشت رزماری از دانه

گیاه رزماری (به انگلیسی Rosemary)
رزماری (Rosemary) یک گیاه سبز تیره است که برای دکوراسیون، آشپزی، آروماتراپی و ... استفاده می شود. رزماری را هم می توان از قلمه و هم با دانه کاشت. در این پست چگونگی کاشت رزماری با دانه آموزش داده می شود.
آموزش گام به گام کاشت رزماری با دانه
1 – دانه های رزماری را باید 6 تا 12 هفته قبل از آخرین سرما برای کاشت آماده کرد. دانه ها را قبل از کاشت بخیسانید. آن ها را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید و روی دانه ها مقداری آب بریزید و اجازه دهید چند ساعت در آب بمانند. در این صورت دانه ها آب جذب کرده و زودتر جوانه می زنند.
 
کاشت رزماری
 
2 – یک سینی نشا را با خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد پر کنید. می توانید از خاک باغچه یا ورمیکولیت استفاده کنید.
 
کاشت رزماری
 
3 – دانه های رزماری را در سینی نشا بکارید. در هر خانه از سینی نشا 3 یا 4 دانه رزماری قرار دهید و روی دانه ها را به آرامی با لایه نازکی خاک بپوشانید.
 
کاشت رزماری
 
4 – با اسپری به آرامی به دانه ها آب دهید. خاک باید مرطوب باشد ولی خیس نشود.
 
کاشت رزماری
 
5 – روی سینی نشا را با پوشش پلاستیکی بپوشانید(برای حفظ رطوبت) و آن را در یک جای گرم قرار دهید. درجه حرارت ایده آل برای جوانه زنی رزماری 25 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد.
 
کاشت رزماری
 
6 – بعد از این که دانه های رزماری جوانه زدند، پوشش پلاستیکی را بردارید. جوانه زنی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد.
 
کاشت رزماری
 
7 – بعد از جوانه زنی ، رزماری به مقدار زیادی نور و گرما برای ادامه رشد نیاز دارد. همچنین خاک هم باید مرطوب نگه داشته شود و آب دهی به گیاه باید به آرامی انجام شود.
 
کاشت رزماری
 
8 – بعد از این که جوانه های رزماری حدود 7 یا 8 سانتی متر بلند شدند، هر کدام از آن ها را به یک گلدان منتقل کنید.
 
کاشت رزماری
 
9 – یک گلدان متوسط برای هر بوته رزماری آماده کنید. حداقل یک سوراخ زهکشی باید در ته گلدان وجود داشته باشد. گلدان های گلی گزینه مناسبی هستند.
 
کاشت رزماری
 
10 – گلدان ها را با خاکی که زهکشی خوبی دارد پر کنید. می توان از مخلوط خاک باغچه با شن و ماسه و ورمیکولیت استفاده کرد.
 
کاشت رزماری
 
11 – یک سوراخ در خاک ایجاد کنید. سوراخ باید تقریبا به اندازه خانه های سینی نشا باشد که رزماری در آن کاشته شده بود.
 
کاشت رزماری
 
12 – رزماری را با خاک از سینی نشا جدا کنید و آن را در گلدان قرار دهید و خاک اطراف ساقه را فشار دهید.
 
کاشت رزماری
 
مراقبت از رزماری
1 – خاک رزماری باید مرطوب نگه داشته شود. به آرامی به خاک آب دهید و آن را مرطوب نگه دارید ولی مواظب باشید خاک خیس نشود. مواظب باشید برگ ها خیلی خیس نشوند زیرا ممکن است کپک بزنند.
 
کاشت رزماری
 
2 – رزماری به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد. گلدان رزماری را در یک پنجره آفتابی قرار دهید. گلدان را همیشه در طرفی که نور خورشید می تابد قرار دهید.
 
کاشت رزماری
 
3 – گیاه را در خانه در یک جای خنک نگه دارید. در بهار و تابستان می توان گلدان رزماری را خارج از خانه قرار داد. زمانی که سرما شروع شود رزماری را باید برای ادامه زندگی، به داخل خانه منتقل کرد.
 
کاشت رزماری
 
4 – یک پنکه در مکانی که گلدان رزماری هست قرار دهید. گردش هوا می تواند از تشکیل کپک روی گیاه جلوگیری کند. اجازه دهید پنکه روزی 3 یا 4 ساعت کار کند، در غیر این صورت می توانید گلدان مقابل یک پنجره که باز می شود قرار داد.
 
کاشت رزماری
 
5 – در بیرون از خانه حشرات معمولا به رزماری آسیب نمی رسانند، ولی در خانه کنه عنکبوت ها ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. در صورت دیدن حشرات از صابون های حشره کش استفاده کنید و آن را روی گیاه اسپری کنید.
 
کاشت رزماری
 

محصولات مرتبط

بذر رزماری

6,500تومان

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ