کاشت گل صد تومانی

گل صد تومانی (Peony )
گل صد تومانی یکی از گل های چندساله بسیار زیباست. گل صد تومانی دارای انواع زیادی می باشد که در ردیف اول باید گل صد تومانی درختی را نام برد ولی چون این نوع دارای بوته چوبی است جز گل های بوته چوبی ذکر می شوند.
نوع دیگر، گل صد تومانی sinensis است که چندساله و دارای ریشه های تکمه ای با بوته انبوه و کوتاه به عرض 70 تا 80 سانتی متر می باشد. روی هر بوته این نوع سه یا چهار گل خوشبو باز می شود. 
نوع اصلی گل صد تومانی کم پر است و انواعی که از آن به دست آمده است بیش از 220 نوع با رنگ های قرمز، بنفش، صورتی می باشد و در بعضی از انواع گل ها دو رنگ هستند. در نوع Triomphe  گلبرگ های اطراف سفید و گلبرگ های میانی زرد می باشند و در نوع Stanley گلبرگ های میانی صورتی و گلبرگ های اطراف سفید هستند.
در گل صد تومانی Furtado گلبرگ های میانی گوشتی و گلبرگ های اطرافش صورتی پررنگ است. 
از گل صد تومانی sinensis نژادی به نام Imperiale وجود دارد که گل های آن در شکل و اندازه های مختلف می باشد. در بعضی دور گل خیلی پهن و در برخی کوتاه و تنک و میانه گل زرد طلایی است.
نوع دیگری از گل صد تومانی به نام Officinalis است که به زیبایی نوع Sinensis نیست ولی بیشتر کاشته می شود و از آن انواع صورتی، سفید و سرخ به دست آورده اند.
گل صد تومانی برگ کوچک، نوع دیگری از این گیاه با برگ های بریده بریده و گل هایی به رنگ سرخ است.
در باغ های گیاه شناسی انواع دیگری از گل صد تومانی مانند Wittmanniana با گل های زرد روشن و Paradoxa با برگ های سبز مایل به کبود و گل های قرمز تیره یا قرمز روشن دیده می شود.
 
 
کاشت گل صد تومانی
گل صد تومانی را بیشتر به وسیله تقسیم پاجوش های ریشه در پاییز یا اواخر اسفند زیاد می کنند ولی باید در نظر داشت که تقسیم ریشه گل صد تومانی زودتر از سه یا چهار سال یک بار نباید انجام شود وگرنه بوته هایی که زودتر جا به جا شود هیچوقت گل نخواهند داد. گل صد تومانی را می توان از بذر هم کاشت ولی کاشت آن با بذر به ندرت انجام می شود. گل صد تومانی را باید در یک نقطه آفتابی یا در سایه جزیی کاشت. گل صد تومانی به خشکسالی مقاوم است ولی باید خاک را باید مرطوب نگه داشت اما باید مواظب بود خاک خیس نشود. 
قبل از کاشت گل صد تومانی باید خاک را با کود بارور کرد و این کار را هر سال یک بار در بهار باید انجام داد.
برای کاشت گل صد تومانی در گلدان، باید ریشه ها را در 5 سانتی متر از خاک گلدان کاشت. نباید خاک را خیس کرد زیرا ریشه ها پوسیده می شوند.
این گیاه چون انبوه و کوتاه است برای کاشتن روی چمنزارها و باغ ها بسیار مناسب و زیباست. خاک مناسب برای کاشت گل صد تومانی، خاک های رسی و شنی است. 
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ