کاشت گل گاردنیا

گل گاردنیا (به انگلیسی Gardenia)
گل گاردنیا یک گل سفید و با دوام است که عطر و بوی شیرینی دارد. گل گاردنیا در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد ولی همیشه سفید است. برگ گل گاردنیا سبز پررنگ است و مومی شکل می باشد. گل دهی گاردنیا از اواسط بهار شروع می شود و تا تابستان طول می کشد. انواع گاردنیا که تا 60 سانتی متر ارتفاع دارند برای کاشت در گلدان مناسب هستند. خاک اسیدی با PH 5 تا 6 برای کاشت گل گاردنیا مناسب است. 
 
گل گاردنیا
 
نام علمی : Gardenia
نوع گیاه : بوته همیشه سبز چندساله که برای به دست آوردن گل های زیبای آن کاشته می شود.
نیاز به نور: آفتاب کامل یا سایه جزیی (بستگی به نوع گل گاردنیا دارد)
نیاز به آب: در زمان گل دهی باید خاک مرطوب شود ولی نباید خیس شود. باید در زمان آب دهی مواظب بود گل ها خیس نشوند. 
کود دهی : کوددهی به گل گاردنیا با کود اسیدی باید ماهیانه انجام شود.
دمای مناسب برای رشد گل گاردنیا: دمای بین 18 تا 23 درجه برای گل گاردنیا مناسب است. در زمستان با آب و هوای سرد، گل گاردنیا باید در خانه نگهداری شود.
آفات و بیماری ها: باید مواظب مگس های سفید، شته ها و شپشک ها بود. بیماری ها شامل انواع مختلف قارچ، پوسیدگی ریشه و مشکلات باکتریایی می باشد.
کاشت و تکثیر گل گاردنیا:
کاشت و تکثیر گل گاردنیا با قلمه و یا تقسیم ریشه انجام می شود. هنگام گرفتن قلمه گاردنیا مطمئن شوید قلمه قطع شده 12 سانتی متر باشد و حداقل دو مجموعه برگ در نوک قلمه باشد. هر گونه برگ اضافی روی قلمه را جدا کنید و بعد آن را در مخلوط خاک شنی و خاک برگ بکارید. قلمه گاردنیا را با یک پوشش پلاستیکی با چند شکاف بپوشانید (برای حفظ رطوبت) . ریشه گل گاردنیا را به مدت شش هفته در دمای 23 درجه نگه دارید. گل گاردنیا را در پاییز هم می توان بیرون از خانه نگه داشت.
گل گاردنیا jasminoides سخت رشد است و باید در محیط داخلی (خانه یا گلخانه) نگهداری شود. این نوع گل گاردنیا به خوبی در مناطق گرم و مرطوب با نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد می کند.
اگر رطوبت خاک کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد و نور به اندازه کافی نباشد و نوسانات دمایی هم زیاد باشد باعث افتادن جوانه های گاردنیا می شود.
بوته گاردنیا را باید در اوایل بهار هرس کرد تا هم شکل بوته بهتر شود و هم رشد شکوفه ها تشویق شود.
گاردنیا گل ملی پاکستان است.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ