کاشت گل کوکب در گلدان و زمین

گل کوکب (به انگلیسی Dahlia )
گل کوکب یکی از بهترین گل ها برای کاشت در گلدان است و حداقل تا 30 سانتی متر ارتفاع دارد و انواع کوتاه برای کاشت در گلدان مناسب تر هستند. واریته های زیادی از گل کوکب وجود دارد که باغبانان می توانند آن ها را بکارند. گل کوکب در هر رنگی وجود دارد. 
نام علمی گیاه : Dahlia species
نوع گیاه : چند ساله بومی مکزیک و آمریکای مرکزی
نیاز به نور: آفتاب کامل
نیاز به آب : خاک گلدان باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی نباید خیس شود. در آب و هوای گرم و خشک احتمالا به بیش از یک بار آب دهی در روز نیاز دارد.
کود : کود کم ازت یک بار در ماه مناسب است(کود مایع نباشد) . کود دهی بیش از اندازه و استفاده از کودهای با مقادیر زیاد ازت برای گل کوکب مضر است.
آفات و بیماری ها : باید مواظب حلزون ها، شته ها، عنکبوت ها و سوسک خیار باشید. کپک پودری در پاییز شایع است. کپک ها و قارچ ها می توانند روی گل کوکب تاثیر بگذارند.
 
کاشت گل کوکب در گلدان و زمین
 
کاشت گل کوکب
گل کوکب را هم با بذر و هم با غده می توان کاشت. برای کاشت گل کوکب با غده باید غده ها را در عمق 15 سانتی متری کاشت و به طور مرتب به  آن ها آب داد. بهترین زمان برای کاشت غده های گل کوکب اواسط خرداد است. 
اگر می خواهید گل کوکب را از دانه بکارید ممکن است رنگ گلی که به دست می آید شبیه گل والد نباشد. بنابراین بهتر است برای اطمینان بیشتر دانه ها را از یک مرکز خرید محصولات باغبانی تهیه کرد تا از رنگ آن اطمینان حاصل شود. دانه ها را باید 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما در خانه نشا کرد. دانه ها را باید به آرامی در خاک فشار دهید و بعد به آن ها آب دهید و آن ها را تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید. جوانه زنی گل کوکب یک هفته تا 10 روز طول می کشد. زمانی که جوانه های گل کوکب به میزان 8 سانتی متر بلند شدند آن ها را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید یا در زمین بکارید.  فاصله گل های کوکب از هم باید 60 سانتی متر باشد. تا قبل از گرم شدن هوا نباید گل های کوکب را به خارج از خانه منتقل کرد. 
اگر می خواهید انواعی از کوکب که ارتفاع آن ها تا 90 سانتی متر می رسد را در گلدان بکارید باید برای آن ها داربست یا یک پایه تهیه کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که شب های سردی دارد،، باید در طول شب گلدان را به داخل خانه بیاورید. 
برای ذخیره غده های گل کوکب، به مدت 2 هفته بعد از اولین سرما آن ها را در خاک حفر کنید، سپس آن ها را از خاک بیرون آورده و بشویید و اجازه دهید به مدت 1 روز در هوای آزاد خشک شوند و بعد آن ها را در یک کاغذ بپیچانید و آن ها را در یک مکان خشک و خنک قرار دهید. غده ها را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید. در طول زمستان غده ها را چک کنید تا دچار چروکیدگی و پوسیدگی نشوند. 
گل های کوکب را در یک صبح سرد بچینید تا شکوفه های جدید در عرض 5 روز به وجود آیند. 
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ