کاشت گل رز در گلدان

گل رز (به انگلیسی rose)
بسیاری از گونه های گل رز می توانند در گلدان رشد کنند، شما می توانید یک گونه با رنگ و اندازه دلخواه خود که با فضای شما مناسب است را انتخاب کنید و اقدام به کاشت آن در گلدان کنید. 
دو گونه از گل های رز که به خوبی در گلدان رشد می کنند عبارتند از رز مینیاتوری (miniature rose) و رز پاسیویی (patio rose). گل رز را باید در یک گلدان 35 سانتی متری با سوراخ زهکشی مناسب کاشت، ولی اگر گلدان بزرگتر باشد بهتر عمل می کند. برای پر کردن گلدان با خاک بهتر است خاک مخصوص گل رز را از بازار تهیه کنید و با خاک مخصوص گلدان را پر کنید. گلدان گل رز را باید هر 3 سال یک بار عوض کرد.
نام علمی : Rosa species
نوع گیاه : چند ساله
نیاز به نور : آفتاب کامل
آب دهی : در زمان آب دهی خاک را مرطوب کنید ولی مواظب باشید خاک خیس نشود زیرا ممکن است باعث پوسیدگی ریشه شود. همچنین خاک را باید از خشک شدن حفظ کرد.
کود دهی : از کود مخصوص گل رز استفاده کنید و طبق دستور کود را به گل بدهید.
آفات و بیماری ها: گل رز در معرض طیف گسترده ای از آفات و بیماری ها می باشد، شته ها، کنه ها و عنکبوت ها و دیگر آفات ممکن است به گل رز آسیب برسانند. همچنین گل رز ممکن است دچار بیماری های ویروسی و باکتریایی شود. در صورت ابتلا به حشرات و بیماری ها باید از حشره کش ها یا قارچ کش ها استفاده کرد.
کاشت گل رز
گل رز با استفاده از قلمه رز کاشته می شود. یک قلمه با شش مجموعه برگ به صورت زاویه دار از بوته گل رز قطع کنید. برگ پایینی را از ساقه جدا کنید و بعد انتهای ساقه را که به صورت زاویه دار قطع شده است را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید، سپس قلمه را در خاک گلدان بکارید و برای حفظ رطوبت بهتر است گلدان را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. گل رز حدود دو ماه طول می کشد تا ریشه بزند.
بعضی از انواع گل رز به خوبی در گلدان عمل نمی کنند و باید آن ها را در زمین کاشت. گونه های بالا رونده و هیبرید باید در زمین کاشته شوند. رزهای زیر به خوبی در گلدان عمل می کنند:
 
گل رز بزرگ مثل رز Floribunda  به خوبی در گلدان رشد می کند. این نوع گل رز در رنگ های مختلفی وجود دارد. در گلدان های بزرگتر و سنگین تر این نوع گل رز به صورت عمودی و به شکل یک درخت رشد می کند.  این نوع گل رز نیاز به یک گلدان سنگین و بزرگ دارد.
 
گل رز
 
گل رز متوسط مثل گل رز پاسیو (Patio rose) به خوبی در گلدان رشد می کند و تا 90 سانتی متر هم بلند می شود.
 
کاشت گل رز پاسیو در گلدان
 
گل رز کوچک مثل گل رز مینیاتوری (Miniature rose) نیز به خوبی در ظرف رشد می کند. این گل می تواند در یک ظرف یک گالنی یا بزرگتر رشد کند.
 
گل رز مینیاتوری

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ