کاشت گل حنا

گل حنا (به انگلیسی Impatiens)
گونه های بسیاری از گل حنا وجود دارد، اما انواعی که در بازار دیده می شوند از گونه های دورگه دوساله هستند (برخی از گونه های گل حنا چندساله هستند). این گل معمولا در باغچه کاشته می شود ولی می توان آن را در گلدان و ظروف آویزان نیز کاشت و با قرار دادن آن در بالکن منظره بسیار زیبایی به وجود آورد.
نام علمی : Impatiens spp
نوع گیاه : چندساله و گاهی اوقات دوساله
نیاز به نور : گل حنا به آفتاب یا سایه جزیی نیاز دارد(اگر نور بیشتر از سایه باشد بهتر است).
نیاز به آب: هرچه قدر گل حنا نور بیشتری دریافت کند به آب بیشتری نیاز خواهد داشت. به خاک گلدان یا باغچه توجه کنید و همیشه آن را مرطوب نگه دارید ولی اجازه ندهید خاک خیس شود.
کود دهی: گل حنا نیاز جدی به کود ندارد. دوز کمی کود در وسط تابستان کافی است. کود بیش از حد باعث می شود شاخ و برگ ها بیشتر رشد کنند و باعث متوقف شدن گل دهی می شود. از کودهای حیوانی و شیمیایی k,P,N می توان استفاده کرد. کودهای شیمیایی را باید با آب مخلوط کرد و بعد به خاک داد تا بهتر جذب شود.
دما: گل حنا معمولا به صورت سالانه گل می دهد، بنابراین لازم نیست که در زمستان گلدان گل حنا را در خانه نگه داشت. مهمترین مساله در مورد درجه حرارت مورد نیاز برای گل حنا این است که این گل تا زمانی که درجه حرارت شبانه بیرون از خانه گرمتر از 10 درجه سانتی گراد نشده است نباید آن را در بیرون از خانه کاشت. دانه ها را باید 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما در داخل خانه نشا کرد. برخی از انواع گل حنا در آب و هوای سرد به خوبی عمل می کند، بنابراین باید گونه ای را انتخاب کنید که با آب و هوای محیط شما سازگار باشد. درجه حرارت مناسب برای گل حنا 16 تا 20 درجه سانتی گراد است.
آفات و بیماری ها: آفاتی که ممکن است به گل حنا آسیب برسانند شته ها و کنه ها هستند. در سال های اخیر در سراسر ایالات متحده آمریکا، گل حنا دچار یک نوع کپک پرزدار به نام امپاتیانس شده بود. در زمان آبیاری مواظب باشید برگ های گل حنا خیس نشوند. بیماری های دیگری مثل سوختگی و لکه برگی و پوسیدگی ریشه ممکن است در گل حنا به وجود آید. 
کاشت گل حنا : گل حنا را به وسیله قلمه و دانه می توان کاشت. برای به دست آوردن قلمه، باید یک شاخه از بوته بالغ جدا کرد. قلمه ها باید در بهار کاشته شوند تا در فصل تابستان گل دهی انجام شود. در صورت دیدن گل های پژمرده باید آن ها را جدا کرد تا رشد گل های جدید تشویق شود. 
اگر گل حنا بلند و نازک شد باید سه گروه از گل های بالایی بوته را جدا کرد. این کار باعث می شود تا بوته پر گل تر شود.
 
کاشت گل حنا
 
 
 
 
کاشت گل حنا
 
کاشت گل حنا

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ