کاشت گل نرگس در گلدان و زمین

گل نرگس (به انگلیسی Daffodills یا  Narcissus)
گل نرگس معمولا در بهار گل می دهد ولی بعضی از انواع گل نرگس مثل tazetta در پاییز گل می دهد. گل نرگس توسط شش کاسبرگ احاطه شده است ( سه کاسبرگ داخلی و سه کاسبرگ خارجی). اکثر گل های نرگس زرد ، سفید یا مخلوطی از این دو رنگ می باشند. گل نرگس یک گل بسیار عالی برای کاشت در گلدان است.
در غرب گل نرگس نمادی از غرور است و در چین نیز نمادی از ثروت و قدرت می باشد، همچنین آن را نشانه ای از عشق و سال جدید می دانند.
 
کاشت گل نرگس
 
نام علمی : Narcissus spp
نوع گیاه: چند ساله
نیاز به نور : آفتاب کامل
آب دهی : بعد از کاشت باید به خاک آب فراوانی داده شود ولی خاک نباید خیس بماند بنابراین باید از یک خاک با زهکشی خوب استفاده کرد. بعد از رشد ساقه هر زمان که احساس کردید خاک خشک شده است به آن آب دهید.
کود دهی : به گل های نرگس باید در پاییز کود داده شود ( بهترین زمان برای کود دهی است زیرا رشد ریشه در این زمان شروع می شود)، همچنین در بهار نیز می توان کود دهی را انجام داد.  در پاییز، باید از یک کود با میزان پایین نیتروژن و مقادیر بالای فسفر و پتاسیم استفاده کرد. در فصل بهار باید از کود مایع استفاده کرد.
دما : بهترین دما برای گل نرگس  10 تا 23 درجه سانتی گراد می باشد. در دمای کمتر، گلدهی با تاخیر انجام می شود. 
آفات و بیماری ها : آفات و بیماری ها به ندرت روی گل نرگس تاثیر دارند.
کاشت گل نرگس
گل نرگس با استفاده از غده کاشته می شود. اطمینان حاصل کنید غده ها سنگین و بزرگ باشند. غده هایی که لکه دارند یا به نظر سبک هستند احتمالا توسط حشرات دچار مشکل شده اند. یک چاله به عمق دو برابر ارتفاع غده حفر کنید و نوک غده را به سمت بالا قرار دهید. بهتر است غده ها در پاییز کاشته شوند. زیرا غده ها قبل از رشد در بهار نیاز به خفته ماندن در طول زمستان دارند. اگر غده های نرگس در زمین کاشته می شوند باید با فاصله 15 سانتی متری از هم قرار بگیرند.
با استفاده از یک گلدان و خاک مناسب می توان به همین ترتیب گل نرگس را در گلدان کاشت. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و باید از یک گلدان سنگین نیز استفاده کرد و ارتفاع آن حداقل 20 سانتی متر باشد. گلدان های سفالی انتخاب مناسبی هستند.
در هنگام کاشت گل نرگس بهتر است دستکش پوشید، زیرا بعضی از باغبانان نسبت به غده های گل نرگس آلرژی دارند و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های پوستی شود. گل ها و برگ های پژمرده را از بوته گل جدا کنید و در صورتی که بوته زرد شد آن را از زمین بیرون آورید. 
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ