کاشت گشنیز در گلدان

گشنیز (به انگلیسی Cilantro)
گشنیز یک گیاه قوی است که برای آشپزی به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر در غذاهای آسیایی و مکزیکی به کار می رود. دانه های گشنیز را می توان به عنوان ادویه مصرف کرد. گشنیز تا 50 سانتی متر بلند می شود و در انتهای ساقه یک خوشه گل سفید به وجود می آید. رشد گشنیز در مناطق گرم ممکن است دچار مشکل شود، بنابراین بهتر است گشنیز را در بهار یا پاییز که هوا خنک است کاشت.
نام علمی: Coriandrum sativum
نوع گیاه: سالانه
نیاز به نور: آفتاب کامل
نیاز به آب : در زمان آبیاری گشنیز، باید خاک را مرطوب کرد و باید از خیس شدن خاک خودداری کرد. برای حفظ رطوبت بهتر است از مالچ استفاده شود.
دما: بهتر است گشنیز در آب و هوای خنک نگه داری شود. اگر دما بیشتر از 23 درجه سانتی گراد شود گشنیز به دانه می رود. در هوای گرم باید گلدان گشنیز را در سایه قرار داد یا آن را به خانه منتقل کرد.
کود دهی: می توان هفته ای یکبار یک کود کم نیتروژن محلول در آب به گشنیز داد یا می توان از یک کود معمولی یک بار در طول دوره رشد استفاده کرد.
آفات و بیماری ها: آفات شامل شته ها و کرم ها هستند. بیماری ها شامل کپک پودری، لکه برگی باکتریایی و دیگر مشکلات قارچی می باشند.
کاشت گشنیز در گلدان
گشنیز از دانه رشد می کند. دانه های گشنیز را می توان با قطع کردن گل برداشت کرد. زمانی که می خواهید دانه های گشنیز را برداشت کنید باید گل را تکان دهید تا دانه های آن بریزند.  دانه ها را تا زمان کاشت در یک جای سرد و خنک قرار دهید. برای استفاده از دانه ها برای کاشت باید پوسته دانه شکسته شود بنابراین باید دانه ها را به مدت 2 روز بخیسانید و سپس اجازه دهید دانه ها خشک شوند. بعد از انجام این کار دانه ها برای کاشت آماده هستند. دانه های گشنیز را باید در عمق 0/5 سانتی متری کاشت. مدت جوانه زنی دانه های گشنیز یک تا سه هفته طول می کشد. گشنیز  را باید به طور مستقیم در گلدان اصلی کاشت و نباید دانه های گشنیز را نشا کرد. اگر گشنیز به موقع برداشت نشود به گل می رود. برای کاشت گشنیز باید از یک خاک غنی با زهکشی خوب استفاده کرد. برای افزایش زهکشی می توان مقداری شن و ماسه با خاک مخلوط کرد. برای کاشت گشنیز باید از یک گلدان حداقل 20 سانتی متری استفاده کنید. مواظب باشید گلدان به اندازه کافی سوراخ زهکشی داشته باشد. 
شما می توانید گشنیز را سه بار قبل از این که به گل برود برداشت کنید. صبر کنید تا گشنیز 15 سانتی متر شود و بعد آن را برداشت کنید. تمام قسمت های گشنیز خوراکی می باشد و برای این که گشنیزهای چیده شده تازه بمانند باید ساقه های گشنیز را در یک شیشه آب قرار داد، در این صورت تا چند روز تازه می مانند. 
 
کاشت گشنیز در گلدان

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ