مراقبت و تمیز کردن گل ها و گیاهان

همان طور که برای انسان و حیوان و هر موجود زنده نظافت یکی از عوامل مهم زندگی است، در گلکاری هم برای گیاهان و گل ها و هم برای لوازم و وسایل کار، نظافت و پاکیزگی ضروری است. زیرا نظافت بوته هاست که به برگ ها اجازه می دهد به بهترین طریق وظایفشان (تنفس – تبخیر آب زیادی و جذب گاز کربنیک) را انجام دهند. همچنین از ابتلا به بیماری ها و آفات گیاهی محفوظ بمانند. وسایل کار مانند گلدان نیز باید همیشه تمیز باشد زیرا در صورت کثیف بودن منافذ گلدان مسدود می شود و جلوی نفوذ هوا و خروج آب زاید را می گیرد. همچنین جلوگیری از رشد علف های هرز که بوته های گل را احاطه می کنند و غذای آن ها را مصرف می نمایند جزء نظافت محسوب می شود. پاکیزگی گلخانه نیز برای جلوگیری از تولید گازهای مضر و پلاسیدن گیاهان و حضور حیوانات مضر هم لازم است. 
 
نظافت گل ها و گیاهان به وسیله آب و و برای از بین بردن حشرات شستن با آب و صابون رقیق صورت می گیرد. علاوه بر تلمبه های مخصوص شست و شو، گاهی آن ها را به وسیله اسفنج که در آب فرو برده اند تمیز می کنند.
 
تمیز کردن گیاهان
 
اگر روی برگ ها زنگ یا امراض سطحی مشاهده شود بوته های مبتلا را با آب و صابون و اگر حشرات مضر دیگری باشند با استفاده از حشره کش ها آن ها را باید از بین برد. اگر روی برگ ها گرد و غبار چسبیده باشد می توان به کمک یک قلمو برگ ها را پاک کرد و شست.
 
تمیز کردن گیاهان
 
همه روزه باید مواظب برگ های زرد و خشک که از بوته ها پای گلدان ها می ریزند، بود و آن ها را جمع آورده کرده و دور از محلی که گل ها هستند یا سوزانده یا در حفره ای برای تهیه خاک برگ ریخت. اگر در بوته ها زخم یا بریدگی ایجاد شود باید فورا روی آن را با چاقوی پیوند زنی پاک کرده و قسمت های خشک اطراف زخم را بریده سپس تمام آن را با پودر نرم ذغال چوب آغشته کرده و روی آن را با چسب مخصوص پیوند پوشاند.
هر زمانی که گلدان های خالی را بخواهند برای کاشتن گلی دوباره خاک گیری کنند بهتر است که گلدان را از داخل و خارج به خوبی شسته و پاک کنند. این کار معمولا توسط افراد صورت نمی گیرد و در نتیجه هوای کافی به ریشه گیاه نرسیده و سبب پیدایش قارچ های مضر و خزه روی گلدان می شود که برای رشد و نمو گیاه مضر است. علاوه بر آنچه که گفته شد سالم نگه داشتن محوطه گلخانه یکی از وظایف ضروری باغبانان است زیرا رطوبت و گرمای آن جا بهترین محیط بروز انواع آفات گیاهی یا پیدایش حیوانات موذی است. دیوار گلخانه بهتر است از داخل با آهک یا با سیمان اندود شده باشد و محوطه گلخانه را همیشه از وجود چوب های پوسیده یا اشیایی که به آن ها کپک و قارچ دیده شده پاک نگه داشت، زیرا همین سهل انگاری ها گاهی سبب بروز عوارض و آفاتی می شود که ممکن است خسارات زیادی به همراه داشته باشد. 
 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ