کاشت و مراقبت کل کبوتر یا گل طوسک

گل کبوتر یا گل طوسک (Scabiosa)
اگر به دنبال ایجاد یک منظره جدید برای باغ خود هستید سعی کنید از گل کبوتر (گل طوسک) استفاده کنید. گل کبوتر یا گل طوسک به مراقبت زیادی نیاز ندارد و تقریبا در هرجایی می تواند رشد کند و در هر جایی که کاشته شود چشم بیننده را به خود خیره می کند. گل کبوتر همچنین جذب کننده پروانه ها می باشد. از گل کبوتر برای تزیین حاشیه ها و تپه گل ها استفاده می شود. گل کبوتر را می توان هم در زمین و هم در گلدان کاشت. این گل با ساقه بلندی که دارد، برای دسته گل انتخاب ایده آلی است. گل کبوتر در رنگ های آبی، سفید و بنفش می باشد. گل کبوتر در انواع سالانه و چند ساله وجود دارد:
گل کبوتر سالانه (Scabiosa atropurpurea) : این نوع از گل کبوتر هر سال باید کاشته شود. گل کبوتر سالانه از نوع چندساله کوچکتر است و ممکن است رنگ های متنوع تری هم داشته باشد. رنگ های گل کبوتر سالانه شامل بنفش، آبی، صورتی، قرمز و سفید می باشد.
 
گل کبوتر
 
گل کبوتر چندساله (Scabiosa caucasica) : گل کبوتر چند ساله در رنگ های آبی و سفید است و رنگ صورتی هم به ندرت در بین این نوع گل کبوتر دیده شده است. گل های کبوتر چند ساله از گل سالانه بزرگتر هستند و اندازه آن ها 5 تا 7 سانتی متر است. گل دهی از اواخر بهار یا اوایل تابستان شروع می شود و تا شروع سرما ادامه دارد. شاخ و برگ گل کبوتر چند ساله بر خلاف نوع سالانه در طول سال سبز باقی می ماند.
 
گل کبوتر
 
کاشت گل کبوتر یا گل طوسک
گل کبوتر گیاه مقاومی است ولی در شرایط معتدل عملکرد بهتری دارد. گل کبوتر شرایط سرد و رطوبت بیش از حد را دوست ندارد. همچنین در گرمای زیاد هم عملکرد خوبی ندارد.
برای گرفتن بهترین نتیجه از کاشت گل کبوتر، باید آن را در یک مکان با آفتاب کامل و یک خاک غنی از مواد آلی و زهکشی خوب کاشت. همچنین کمپوست و کود گیاهی در غنی سازی خاک کمک می کنند.
گل کبوتر معمولا توسط بذر رشد می کند. بذر گل کبوتر را می توان اوایل بهار بعد از گذشت سرما در خانه کاشت و یا مستقیما آن ها را در زمین اصلی کاشت. دانه ها در عرض 2 هفته جوانه می زنند و می توان آن ها را در گلدان های بزرگتر کاشت و یا آن ها را به زمین منتقل کرد. فاصله گل های کبوتر را 25 تا 30 سانتی متر از هم در نظر می گیرند. انواع چند ساله را می توان در پاییز هم کاشت. بعد از کاشت باید به طور کامل به گل کبوتر آب داده شود. هر دو نوع سالانه و چند ساله در سال اولی که کاشته می شوند گل می دهند.
مراقبت از گل کبوتر
گل کبوتر در کل به مراقبت زیادی نیاز ندارد به جز در شرایط غیر منتظره خشکی. در صورتی که باران باریده نشود، گل کبوتر به  هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد و اگر آب و هوا خیلی خشک باشد به هفته ای دو بار آبیاری نیاز دارد. اگر باران به اندازه کافی باشد نیازی به آبیاری ندارد.
در شرایط و خاک مناسب،  گل کبوتر به میزان کمی کود نیاز دارد.
برای بهبود عملکرد گل کبوتر می توان آن را مقداری هرس کرد به خصوص برای انواع چند ساله. هرس باید در پاییز، درست در بالای اتصال برگ ها انجام شود. 
 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ