کرفس ریشه ای (سلریاک)

کرفس ریشه ای ( به انگلیسی celeriac)

سلریاک یکی از سبزیجات ریشه ای است که بسیاری از مردم از خرید آن اجتناب می کنند زیرا گیاه زیبایی نیست ولی آن ها نمی دانند که چگونه باید آن را پخت. این ریشه بزرگ و فوق العاده سرشار از مواد مغذی است. یک فنجان سلریاک منبع بسیار خوبی از ویتامین k وc منبع خوبی از فیبر، ویتامین B6 ، پتاسیم، فسفر و منگنز است. 

سلریاک (کرفس ریشه ای)

کاشت سلریاک (celeriac)
سلریاک یک نوع کرفس است که به صورت ریشه ای رشد می کند. این ریشه به اندازه یک گریپ فروت بزرگ با پوست قهوه ای و گوشت سفید است. سلریاک حدود 4 ماه بعد از کاشت دانه برداشت می شود . دانه را معمولا در ماه آوریل یا مه به طور مستقیم در داخل زمین می کارند. سلریاک را می توان به صورت نشاکاری هم کشت نمود. در زمان نشا کاری دمای مناسب برای رشد سلریاک 15 تا 18 درجه سانتی گراد می باشد. گیاهان را باید با فاصله 30 تا 38 سانتی متر از هم کشت نمود و فاصله ردیف ها از هم باید 40 تا 45 سانتی متر باشد. سلریاک یک گیاه رطوبت دوست است و باید در خاکی غنی و حاصلخیز کشت شود. خاکی که سلریاک در آن کشت می شود، هرگز نباید خشک شود و باید رطوبت آن حفظ شود. مواظب علف های هرز باشید. زمین باید عاری از علف های هرز باشد. در زیر زمین، اشکال ریشه کروی است، در حالی که در سطح بالای زمین، ساقه سبز کرفس به سمت بالا رشد می کند. وقتی که برداشت می شود ریشه را می توان یک ماه  نگه داشت (در صورتی که سرد نگه داشته شود).
شما باید پوست بیرونی سبزی را از آن جدا کنید و از گوشت این سبزی با ارزش استفاده کنید. سلریاک مانند دیگر سبزیجات ریشه ای کاملا از نشاسته نیست و شما می توانید آن را به صورت بو داده، آب پز و سرخ شده یا خام استفاده کنید. نشاسته این سبزی از سیب زمینی کمتر است . شما می توانید با این سبزی یک سوپ فوق العاده در زمستان درست کنید یا آن را با مقداری سیب زمینی خرد شده ترکیب کنید .
کاشت سلریاک
 
سرخ کردن سلریاک:
2 عدد سلریاک بزرگ
3 قاشق غذا خوری روغن 
مقداری پودر کاری
1- فر را به اندازه 425 درجه فارنهایت گرم کنید.
2- یک ماهی تابه بزرگ آب جوش تهیه کنید.
3- پوست سلریاک را جدا کنید و بعد آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید
4- سلریاک را در ماهی تابه بریزید و اجازه دهید 1 تا 2 دقیقه در آب جوش بجوشد و روغن و پودر کاری را هم به آن اضافه کنید.
5- سلریاک را از ماهی تابه خارج کنید و بعد آن را در فر قرار دهید و بعد از 30 تا 35 دقیقه آماده می شود.
سلریاک

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ