کاشت پشن فروت موزی

پشن فروت موزی (به انگلیسی  Banana passionfruit)

نام علمی: passiflora mollissima

پشن فروت موزی یک میوه با پوست زرد روشن و بیضی شکل است که قسمت درونی آن خمیر مانند و نارنجی رنگ می‌باشد. پشن فروت موزی یک میوه بسیار خوشمزه است و طعم شیرینی دارد. پشن فروت موزی به اندازه پشن فروت کروی بنفش رنگ شناخته شده نیست. از پشن فروت موزی بیشتر برای درست کردن آب میوه آن استفاده می‌شود. پشن فروت موزی یک گیاه رونده است و می‌تواند تا ارتفاع 7 متر هم رشد کند. این میوه بومی برزیل است و در بخش هایی از آفریقای جنوبی، آسیا و جزایر هاوایی هم به طور گسترده رشد می‌کند. در هاوایی پشن فروت موزی در ارتفاعات 6 تا 21 متر رشد می‌کند. پشن فروت موزی یک منبع غنی از ویتامین C و A است، منیزیم، آهن، فیبر، ویتامین B و نیاسین هم در آن وجود دارد.

پشن فروت موزی

توضیحات

به طور کلی پشن فروت موزی یک گیاه نیمه گرمسیری تا گرمسیری است. گیاه پشن فروت رشد سریعی دارد و در دمای 2- درجه هم زنده می‌ماند و رشد می‌کند. این گیاه در رشته کوه های آند در ارتفاعات 18000 تا 21000 متر هم پیدا شده است. گیاه پشن فروت در سال دوم میوه تولید می‌کند و زمانی که بالغ شود می‌تواند تا 300 عدد میوه تولید کند. گیاه پشن فروت موزی گل های قرمز-صورتی بسیار زیبایی تولید می‌کند. میوه ها می‌توانند در طول سال برسند.

محیط رشد

پشن فروت موزی در مناطق گرم و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می‌کند. در مناطق استوایی گیاه پشن فروت در ارتفاعات عملکرد بسیار خوبی دارد. البته این گیاه می‌تواند در مناطق دیگر هم به خوبی رشد کند.

کاشت پشن فروت موزی

کاشت پشن فروت موزی با بذر نتیجه بهتری دارد ولی می‌توان آن را با قلمه هم کاشت. دمای مناسب خاک برای جوانه زنی بذرها 21 تا 26 درجه سانتی گراد است. در این دما جوانه زنی در عرض ا تا 2 هفته انجام می‌شود. در دماهای پایین تر جوانه زنی ممکن است چندین ماه طول بکشد.

اطلاعات جوانه زنی

توصیه می‌شود قبل از کاشت، در بذرها تغییراتی ایجاد کنید. بذرها دارای یک پوشش سخت هستند و به کندی جوانه می‌زنند. چندین راه برای این کار وجود دارد، خیساندن بذرها به مدت 24 تا 48 ساعت در آب گرم ساده ترین راه است. در صورت تمایل می‌توانید از کاغذهای زبر استفاده کنید و به آرامی کاغذ را روی بذر بکشید تا چند شکاف کوچک بر روی پوسته بذر ایجاد شود.

 بعد از آماده کردن بذرها، آن ها را در عمق یک سانتی متر در یک خاک مرطوب و استریل بکارید. دمای خاک را در محدوده 21 تا 26 درجه سانتی گراد نگه دارید. خاک سرد به میزان قابل توجهی در جوانه زنی تاخیر ایجاد می‌کند. بذرها را 4 تا 6 هفته قبل از آخرین سرما در خانه بکارید و بعد از گرم شدن هوا آن ها را به خارج از خانه منتقل کنید. برای جوانه زنی باید شرایط مطلوب را فراهم کرد، در صورتی که شرایط فراهم نباشد جوانه زنی ممکن است چند ماه طول بکشد.

خاک های شنی با زهکشی خیلی خوب، برای رشد پشن فروت موزی مناسب هستند. خاک باید مقدار زیادی مواد ارگانیک داشته باشد. پشن فروت موزی باید در آفتاب کامل تا سایه جزیی کاشته شود. همچنین در مکانی باید کاشته شود که از باد در امان باشد زیرا باد به گیاه آسیب می‌رساند. یک گودال به اندازه گلدانی که بذر پشن فروت را در آن کاشته اید در خاک حفر کنید و نهال را همراه با خاک موجود در گلدان به زمین منتقل کنید، در هنگام انتقال نهال مواظب باشید ریشه آسیب نبیند. فاصله بین نهال ها باید 60 تا 90 سانتی متر باشد. PH مناسب برای پشن فروت موزی 6/5 تا 7/5 می‌باشد. 

شرایط نامساعد دمایی در طول گلدهی ممکن است بر روی میوه دهی تاثیر بگذارد. درجه حرارت نیز بر باروری و تشکیل گل و میوه تاثیر می‌گذارد. تشکیل میوه ها در دمای پایین شب در پاییز و بهار دچار اختلال می‌شود. دمای مناسب برای رشد پشن فروت موزی 21 تا 29 درجه سانتی گراد است.

کاشت پشن فروت موزی

کوددهی

پشن فروت گیاهی است که به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. از کودهای دارای نیتروژن زیاد مانند کود مرکبات برای تغذیه پشن فروت موزی استفاده کنید. در طول فصل رشد باید 3 بار به گیاه کود داده شود. میزان کود مورد نیاز 100 گرم در هر متر مربع می‌باشد.

گیاه پشن فروت برای بالا رفتن نیاز به یک داربست دارد. می‌توان گیاه را در کنار یک حصار یا یک دیوار و ... کاشت تا از آن بالا برود.

هرس

در هر بهار برای تشویق گیاه به رشد جدید، گیاه را هرس کنید. هرس باید قبل از گلدهی انجام شود.

آفات

پوسیدگی ریشه و نماتدها برای گیاه پشن فروت موزی مشکل ایجاد می‌کنند. خاک نباید بیش از حد مرطوب شده و از آب اشباع شود. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد و رطوبت خاک بیش از حد نباشد پوسیدگی ریشه اتفاق نمی‌افتد.

استفاده ها

پشن فروت موزی را به صورت تازه مصرف می‌کنند یا به عنوان طعم دهنده برای نوشیدنی ها استفاده می‌شود. در مناطقی از جنوب آمریکا برای طعم دادن به بستنی، نوشیدنی، نوشابه و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ