کاشت گل آدنیوم

گل آدنیوم (به انگلیسی Desert Rose)

نام علمی: adenium obesum

گل آدنیوم یا رز بیابانی یک گیاه قوی است که هوای گرم و خاک خشک را ترجیح می‌دهد. گل آدنیوم زمانی که در گلدان کاشته شده و در خانه نگهداری شود عملکرد بسیار خوبی دارد، زیرا شرایط را می‌توان همیشه تحت نظر داشت. در واقع گل آدنیوم یک گیاه بسیار خوب برای نگهداری در خانه است. چندین راه برای کاشت گل آدنیوم وجود دارد. یکی از این راه ها کاشت گل آدنیوم از طریق بذر است. شما باید بذرهای گل آدنیوم را حتما در خانه بکارید زیرا خیلی ظریف هستند و با کوچک ترین نسیم آسیب می‌بینند. آدنیوم یک گل بسیار زیبا و جذاب است.

گل آدنیوم

کاشت گل آدنیوم یا رز بیابانی با بذر

یک سینی نشا و یا چند گلدان کوچک حاضر کنید. اگر ظروفی که استفاده می‌کنید سوراخ زهکشی ندارند، حتما در ته آن ها یک سوراخ قرار دهید. نیازی نیست سوراخ ها خیلی بزرگ باشند. گلدان ها یا سینی نشا را از یک خاک با زهکشی خوب پر کنید. می‌توانید برای پر کردن گلدان ها از ترکیب خاک و شن و ماسه یا ترکیب خاک و پرلیت استفاده کنید. اگر از سینی نشا برای کاشت بذرها استفاده می‌کنید باید در هر محفظه یک بذر قرار دهید. اگر می‌خواهید بذرها را در گلدان بکارید باید از گلدان هایی با قطر 10 سانتی متر استفاده کنید. همچنین می‌توانید از گلدان های بزرگتر استفاده نمایید و چند بذر با فاصله 5 سانتی متر از هم در گلدان قرار دهید. بذرها را با خاک بپوشانید. فقط به اندازه ای خاک روی بذرها بریزید که آن ها را بپوشاند، بذرها نباید عمیق کاشته شوند. 

در یک ظرف مانند شکل زیر سنگ بریزید و بعد آن را از آب پر کنید، به گونه ای که آب همه سنگ ها را بپوشاند ولی سطح آب بالاتر از سنگ ها نباشد. 

کاشت گل آدنیوم

سینی نشا یا گلدان ها را روی ظرف سنگ ها قرار دهید، آب ظرف را هر روز عوض کنید تا آب کافی از طریق سوراخ های کف سینی نشا یا گلدان ها در اختیار بذرها قرار بگیرد.

کاشت گل آدنیوم

هر سه روز یک بار با اسپری سطح خاک را مرطوب کنید. برای جوانه زنی گل آدنیوم دمای خاک و بذر باید بین 27 تا 29 درجه سانتی گراد باشد. می‌توانید ظرف آب به همراه گلدان ها را روی یک سیستم گرمایی قرار دهید تا خاک گرم بماند. هر چند روز یک بار با استفاده از دماسنج دما را چک کنید.

زمانی که بذرها جوانه زدند دیگر نیازی به اسپری کردن آب از بالا نیست. جوانه زنی بعد از یک تا دو هفته انجام می‌شود. در طول ماه اول همچنان باید گلدان ها روی ظرف آب باشند و از این طریق آبیاری شوند. زمانی که نهال ها شش برگ واقعی تشکیل دادند آن ها را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید. یک گلدان متوسط انتخاب کنید و چند سوراخ زهکشی در ته آن قرار دهید. قطر گلدان ها باید 15 تا 20 سانتی متر باشد. همچنان که گل آدنیوم بزرگتر می‌شود شما به گلدان بزرگتر نیاز پیدا خواهید کرد.

گلدان های سرامیکی بدون لعاب بهترین گزینه برای کاشت نهال آدنیوم هستند، زیرا خاک در این گلدان ها بین هر آبیاری خشک می‌شود. اگر از یک گلدان رسی برای کاشت نهال استفاده می‌کنید، یک گلدان عریض تر را انتخاب نمایید تا ریشه برای گسترش فضای کافی داشته باشد. زیرا زمانی که ریشه گسترش پیدا می‌کند ممکن است در اثر فشار، گلدان رسی ترک بردارد.

گلدان را با یک خاک دارای زهکشی خوب پر کنید. ترکیبی از شن و ماسه سیلیسی یا شن و ماسه هایی که در ساخت خانه ها استفاده می‌شوند و خاک گلدان مخصوص کاکتوس به خوبی کار می‌کند. از هر کدام به میزان مساوی در گلدان بریزید. شن و ماسه های سیلیسی لبه های دندانه دار دارند و شبیه شن و ماسه های کوچکی که در آکواریوم هستند، می‌باشند. از خاک های سنگین که زهکشی خوبی ندارند پرهیز کنید. گل آدنیوم ترجیح می‌دهد ریشه تا حدودی خشک باشد و اگر خاک از آب اشباع باشد ریشه به سرعت فاسد می‌شود. به اندازه یک مشت کود ملایم به مخلوط خاک اضافه کنید. برای استفاده از کود به میزان دقیق تر، دستورالعمل آن را مطالعه نمایید. PH ایده آل برای گل آدنیوم 6 می‌باشد.

یک سوراخ کوچک در وسط خاک گلدان ایجاد کنید. اگر بذرها را در گلدان کاشته اید به آرامی نهال ها را از گلدان بیرون آورده و در گلدانی که آماده کرده اید بکارید. اگر بذرها را در سینی نشا کاشته اید نهال ها را همراه با خاک موجود در محفظه سینی نشا بیرون آورده و یک سوراخ به اندازه محفظه سینی نشا در گلدان ایجاد کنید و نهال را همراه با خاک در آن قرار دهید. به آرامی نهال را در گلدان قرار دهید و اطراف آن خاک بریزید. نهال باید محکم در جای خود ثابت شود. 

مراقبت از گل آدنیوم

گلدان را در یک مکان با آفتاب کامل قرار دهید. یک پنجره جنوبی  که مقدار زیادی نور مستقیم خوشید دریافت می‌کند ایده آل است. گل آدنیوم باید حداقل 8 ساعت نور در روز دریافت کند. اگر چنین مکانی که نور کافی دریافت کند، در دسترس ندارید می‌توانید از چراغ های فلورسنتی استفاده کنید. چراغ ها را در فاصله 15 سانتی متری از گیاهان خود قرار دهید. اگر از این چراغ ها استفاده می‌کنید باید روزانه 12 ساعت روشن باشند.

به طور منظم به گل آدنیوم آب بدهید. اجازه دهید بین هر آبیاری خاک خشک شود. زمانی که قسمت بالایی خاک 2/5 تا 5 سانتی متر خشک شده بود آبیاری را انجام دهید. به آرامی به خاک آب دهید و آن را مرطوب کنید و از خیس کردن آن اجتناب نمایید.

گیاهان خود را گرم نگه دارید. دمای ایده آل برای گل آدنیوم در طول روز 24 تا 29 درجه سانتی گراد و در طول شب 8 درجه سانتی گراد می‌باشد. هرگز اجازه ندهید دمای خاک کمتر از 4 درجه سانتی گراد شود. در این دما گیاه آسیب می‌‌بیند یا حتی ممکن است منجر به مرگ آن شود.

تا زمان گل دهی یک برنامه منظم برای کوددهی تنظیم کنید. از یک کود مایع متعادل با نسبت های مساوی در نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید. نیتروژن رشد شاخ و برگ ها را تشویق می‌کند، فسفر باعث توسعه ریشه می‌شود و پتاسیم نیز جوانه های گل را حفظ می‌کند. اگر کود حاوی درصد بالاتری از هریک از عناصر باشد، ممکن است گل آدنیوم ضعیف شود.

کوددهی به گیاه را افزایش دهید و حتی پس از گل دهی هم به کود دادن ادامه دهید. کود مایع را با آب مخلوط کنید و در طول فصل بهار هفته ای یک بار به گیاه بدهید. در طول تابستان یک بار از کودهای آهسته رهش استفاده کنید. در اوایل پاییز یک بار دیگر به گیاه کود آهسته رهش بدهید. در طول زمستان هم چند دوز از کود مایع به گیاه بدهید. در طول زمستان دمای خاک باید بالای 27 درجه سانتی گراد باشد. 

پس از سه سال زمانی که گیاه بالغ شد، دادن کود مایع را متوقف کنید. اما می‌توانید از کودهای آهسته رهش استفاده نمایید. 

بیماری ها و آفات گل آدنیوم

کنه های عنکبوتی و حشرات مکنده گاهی اوقات به این گیاه حمله می‌کنند. در صورتی که گل آدنیوم در خاک های سنگین کاشته شود به پوسیدگی ریشه مبتلا می‌شود.

هشدار

گل آدنیوم یک گیاه سمی است و نباید به آن دست زد. پس از دست زدن به آن، باید دست های خود را با آب و صابون بشویید. از این گیاه شیره ای منتشر می‌شود که این شیره هم سمی می‌باشد.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ