کاشت و پرورش توماتیلو

میوه توماتیلو (به انگلیسی Tomatillo)
توماتیلو (tomatillo) یک میوه گرد شبیه گوجه فرنگی است که توسط پوشش ظریفی احاطه شده است. توماتیلو ماده غذایی اصلی در غذاهای سبز مکزیکی است که طعمی شبیه لیموترش دارد. توماتیلو یک میوه خوش طعم است و در اوایل تابستان می رسد و به نظر می رسد میلیون ها میوه توماتیلو از شاخه های آن آویزان است . عطر و طعم توماتیلو بسیار عالی و منحصر به فرد می باشد.  توماتیلو بومی مکزیک است و از سبزیجات بسیار قدیمی است. فیسالیس ایگزوکارپا (Physalis ixocarpa) یکی از انواع توماتیلو است که 3 تا 5 سانتی متر قطر دارد و میوه آن ترش سبز رنگ است و میوه رسیده آن زرد کم رنگ است.  فیسالیس philadelphica میوه های شیرین تر با رنگ بنفش تولید می کند. این میوه یکی از میوه های عمومی و مرسوم در مکزیک است.
 
میوه توماتیلو
 
انتخاب مکان برای کاشت توماتیلو
برای کاشت توماتیلو یک نطقه کاملا آفتابی با خاک نسبتا غنی و زهکشی خوب انتخاب کنید. تغذیه توماتیلو از گوجه فرنگی کمتر است ولی از گوجه فرنگی با دوام تر می باشد. توماتیلو در خاک های خشک با زهکشی ضعیف رشد خوبی نخواهد داشت. قبل از کاشت توماتیلو خاک را با کمپوست مخلوط کنید و خاک را به خوبی زیر و رو کنید تا به زهکشی خاک بهبود ببخشید. خاک های رسی و لومی برای کاشت توماتیلو مناسب تر هستند.
کاشت توماتیلو
شش تا هشت هفته قبل از آخرین یخبندان منطقه، توماتیلو را در خانه نشا کنید. بعد از کاشت بذرهای توماتیلو باید به آن ها آب داده شود. قبل از انتقال گیاه به خارج از منزل ابتدا آن ها را مقاوم کنید. هنگامی که خطر سرمازدگی به طور کامل رفع شد و خاک کملا گرم بود، بوته های توماتیلو را به خارج از خانه منتقل کنید. بوته های توماتیلو را بهتر است عمیق تر بکارند تا ریشه های بیشتری تولید کنند. ارتفاع گیاه توماتیلو به 90 تا 120 سانتی متر می رسد و بنابراین فاصله بوته ها از هم را باید 90 سانتی متر در نظر گرفت. 
رشد توماتیلو
توماتیلو شدیدا پر کار است و بدون توقف تا زمان شروع سرما میوه تولید می کند. برای حفظ رطوبت خاک 5 تا 7 سانتی متر به خاک کود گیاهی بدهید. تحمل توماتیلو در برابر خشکی در حد متوسط است و به میزان یک تا دو اینچ آب در هفته نیاز دارد. 
برداشت توماتیلو
اولین میوه های توماتیلو حدود 75 تا 100 روز پس از نشا آماده می شود. زمانی که پوسته میوه ها شروع به باز شدن کردند و پوسته ها شکاف برداشتند، می توانید میوه های توماتیلو را برداشت کنید. زمانی که میوه توماتیلو رسیده می شود ، پوسته آن قهوه ای رنگ می شود. اگر احساس کردید میوه در پوسته شل است، مقداری صبر کنید و بعد آن ها را برداشت کنید. توجه داشته باشید قبل از تخم دار شدن میوه ها و قبل این که میوه ها زرد کم رنگ شوند و عطر و طعم خود را از دست دهند آن ها را برداشت کنید. توماتیلو را می توان با پوسته به مدت 1 هفته در دمای اتاق و تا 3 هفته در یخچال نگه داری کرد. 
واریته های توصیه شده توماتیلو
Toma Verde یک واریته از توماتیلو می باشد که میوه آن بزرگ به اندازه توپ گلف است و سبز رنگ و ترش هستند . این نوع توماتیلو 60 روز بعد از نشا میوه می دهد.
توماتیلو بنفش که رنگ میوه آن بنفش و رنگ پوسته آن سبز است و مدت ذخیره سازی طولانی دارد. این نوع توماتیلو 65 روز بعد از نشا میوه می دهد.
توماتیلو یک میوه بدون دردسر
توماتیلو یک میوه ایده آل برای شروع باغبانی است و به ندرت دچار بیماری و آفات می شود. پوشش میوه ها باعث می شود که توماتیلو از آفتاب سوختگی محافظت شود و به دلیل فاصله ای که از زمین دارد، دور از دسترس حلزون ها می باشد. میوه توماتیلو به سنگینی گوجه فرنگی نیست و سایز آن از گوجه فرنگی کمی کوچکتر است و فروش بهتری دارد و به نظر می رسد که فروش توماتیلو یک شغل پر درآمد باشد.
گرده افشانی توماتیلو
توماتیلو مانند گوجه فرنگی یک میوه خود گرده افشان است، برای این که گل های توماتیلو به میوه تبدیل شوند باید حداقل 2 بوته توماتیلو در یک مکان کاشته شود. در غیر این صورت بسیاری از گل ها از بین می روند و هیچ میوه ای به وجود نمی آید. 
تکنیک های آماده سازی
تکنیک های آماده سازی توماتیلو برای پخت و پز و یا ذخیره کردن آسان است. فقط پوسته را بردارید و میوه چسبنده داخل پوسته را بشویید. توماتیلو قبل از استفاده نیازی به هسته گیری ندارد. برای فریز کردن توماتیلو، میوه ها را بشویید و آن ها را خشک کنید و در کیسه فریزرهای دربسته قرار دهید. توماتیلو را می توان هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ