کاشت و پرورش کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی (به انگلیسی Endive یا chicory)

اگر شما در فکر درست کردن یک باغچه سبزیجات هستید ممکن است از خود بپرسید چطور می توانم کاسنی فرنگی پرورش دهم؟ در واقع پرورش کاسنی فرنگی کار سخت و دشواری نیست.  کاسنی فرنگی تا حدودی مانند کاهو رشد می کند زیرا بخشی از خانواده کاهو است. کاسنی در دو شکل وجود دارد. فرم اول، کاسنی فرنگی می باشد که باریک است و در اشکال مختلف وجود دارد. فرم دوم اسکارول نام دارد که برگ های آن پهن تر و گسترده تر از کاسنی فرنگی است.  هر دو نوع کاسنی برای استفاده در سالاد عالی هستند. کاسنی فرنگی را می توان با استفاده از بذر و ریشه کاشت. 

از آنجا که کاسنی فرنگی مانند کاهو رشد می کند بهتر است در اوایل بهار کاشته شود. شما می توانید کاسنی فرنگی را ابتدا در گلدان های کوچک و یا در سینی نشا و یا حتی در شانه تخم مرغ نشا کنید و در گلخانه یا یک جای گرم و مرطوب نگه دارید. شروع کاشت کاسنی فرنگی به این طریق، یک شروع عالی است. دوره رشد و باردهی کاسنی فرنگی 90 تا 110 روز است.

در صورتی که کاسنی فرنگی ابتدا در خانه یا گلخانه نشا شود و سپس به زمین انتقال داده شود، بهتر رشد می کند. پس از رفع سرما که معمولا اواخر فروردین ماه می باشد، می توانید نهال های کوچک کاسنی فرنگی را به زمین منتقل کنید. سرما باعث از بین بردن نهال های کوچک کاسنی فرنگی می شود.

 

کاشت و پرورش کاسنی فرنگی

انتخاب محل برای کاشت کاسنی فرنگی و آماده سازی خاک

کاسنی فرنگی به یک مکان با آفتاب کامل و یک خاک با زهکشی خوب نیاز دارد. میزان مواد مغذی خاک باید به طور متوسط باشد و PH مناسب برای خاکی که کاسنی فرنگی در آن کاشته می شود باید بین 5/8 تا 6/5 باشد. خاک باید سست باشد (خاک رسی مناسب است). بذرها باید در عمق یک سانتی متری در خاک کاشته شوند تا ریشه ها بتوانند تا عمق 25 سانتی متری در خاک نفوذ کنند. از استفاده از کودهای تازه باید اجتناب کرد، زیرا میزان نیتروژن موجود در آن زیاد است و باعث رشد بیش از حد برگ ها می شود. تست خاک برای تعیین کردن میزان مواد مغذی موجود در خاک توصیه می شود. در هر متر مربع میزان 6 تا 12 گرم فسفر و 18 تا 24 گرم پتاسیم برای عملکرد مطلوب کافی است. 

چگونگی کاشت کاسنی فرنگی

اگر شما خوش شانس باشید که هوا در اوایل بهار به اندازه کافی گرم باشد، می توانید دانه ها را از ابتدا در خارج از خانه بکارید. در هر 3000 متر، ½ انس از دانه های کاسنی فرنگی را بکارید. زمانی که نهال های کاسنی فرنگی بزرگ تر شدند، می توانید بوته های موجود  در هر ردیف را با فاصله 15 سانتی متر از هم تنک کنید و فاصله بین ردیف ها از هم، حتما باید 45 تا 75 سانتی متر باشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرهای کاسنی فرنگی 20 درجه سانتی گراد است و بعد از جوانه زنی دمای مطلوب برای کاسنی فرنگی 15 تا 18 درجه سانتی گراد می باشد. بذرهای کاسنی را با لایه نازکی خاک بپوشانید.

اگر شما کاسنی فرنگی را در خانه یا گلخانه می کارید، مطمئن شوید که فاصله بین هر بوته 15 سانتی متر است. در این فاصله ریشه ها به خوبی شکل می گیرند و گیاهان نیز بهتر شکل می گیرند.

در طول تابستان، زمانی که هوا گرم و خشک است باید به طور منظم به کاسنی فرنگی ها آب دهید تا برگ های کاسنی فرنگی با طراوت باقی بماند. مواظب علف های هرز باشید و سعی کنید زمین عاری از علف های هرز باشد.

بیماری ها و آفات کاسنی فرنگی

معمولا بعد از چهار سال کشت متناوب کاسنی فرنگی، بیماری ها و آفات ظاهر می شوند. حشراتی که به برگ ها آسیب می رسانند و قارچ Sclerotinia ممکن است مشکل ساز باشند. برای از بین بردن حشرات و قارچ ها بهتر است از حشره کش ها و قارچ کش های ارگانیک استفاده شود.

برداشت کاسنی فرنگی

هنگامی که کاسنی فرنگی ها رشد کردند، شما می توانید 90 تا 110 روز پس از کاشت بذر، آن ها را برداشت کنید. برداشت باید قبل از سرد شدن هوا انجام شود. اگر شما تا بعد از ظهور سرما صبر کنید، کاسنی فرنگی توسط سرما نابود می شود. اگر به زمان کاشت بذر به خوبی توجه کنید، متوجه خواهید شد که 90 روز پس از کاشت بذرها، کاسنی فرنگی ها قابل برداشت هستند. 

حالا که روش کاشت کاسنی فرنگی را می دانید، می توانید از داشتن یک سالاد واقعا خوب در اواخر تابستان و اوایل پاییز لذت ببرید.

 

کاشت و پرورش کاسنی فرنگی

ذخیره سازی کاسنی فرنگی

برای ذخیره سازی کاسنی فرنگی، دمای 0 درجه سانتی گراد و رطوبت 96 تا 98 درصد توصیه می شود. تولید کنندگان تجاری، کاسنی فرنگی را در تاسیسات ذخیره سازی خود، در دمای 0 درجه سانتی گراد نگه داری می کنند. برای ذخیره کردن به مدت 30 تا 45 روز، باید کاسنی فرنگی ها را به یک گاراژ سرد منتقل کرد و برای جلوگیری از خشک شدن کاسنی فرنگی، باید آن ها را در کیسه های برزنتی قرار داد. مقادیر کم را می توان در کیسه های پلاستیکی سوراخ دار در یخچال نگه داری کرد. از کیسه های پلاستیکی دیگر با تهویه مناسب نیز می توان استفاده کرد. 

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ