پاک کردن هوای خانه با استفاده از گیاهان

گیاهان می‌توانند درست مثل یک نفس تازه باشند، خانواده نخل و سرخس در پاک کردن هوای خانه و دفتر کار از سموم و مواد شیمیایی خاص عملکرد بسیار خوبی دارند.

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط  B.C. Wolverton یک مشاور زیست محیطی و دانشمند بازنشسته در ناسا، نشان داده شده است که گیاهان به دلیل فواید زیادی که برای ما دارند، از ارزش بالایی برخوردارند. او در کتاب خود با نام " چگونگی افزایش هوای تازه"، توصیف می‌کند که چگونه گیاهان سموم و مواد شیمیایی را از خانه شما پاک می‌کنند.

Wolverton  می‌گوید نظر ما این است که گیاهان آپارتمانی مانند ریه های ساختمان هستند، مانند جنگل های بارانی استوایی که ریه های کره زمین می‌باشند. 

Wolverton   در ناسا نشان داد که گیاهان همچنین اکثر مواد شیمیایی که معمولا از پلاستیک ها، رنگ ها، فرش ها و تمیز کردن وسایل منتشر می‌شوند را در هم می‌شکنند. سازمان حفاظت محیط زیست بیش از 900 مورد از این ترکیبات آلی فرار (VOCs) را در خانه و مدرسه شناسایی کرده است که برخی از آن ها عامل سرطان، اختلالات عصبی و سندرم بیماری ساختمان هستند.

از آنجا که سطوح بالایی از مواد شیمیایی مصنوعی می‌توانند فضانوردان ایستگاه فضایی را تحت تاثیر قرار دهند، او در ابتدا شروع به تحقیق در ارتباط با گیاهان به عنوان تصفیه کننده بالقوه هوا در محیط های وزنی، کرد.

Gerard Heyenga دانشمند Bay Area بر روی یک پروژه مشابه انجام شده در ناسا، کار می‌کند. او توصیه می‌کند گیاهان آپارتمانی که قوی هستند و نگه داری آن ها آسان می‌باشد را انتخاب کنید. او می‌گوید مهم این است گیاهانی که به خوبی در محیط خانه رشد می‌کنند را پیدا کنید. گیاهانی مانند سرخس، نخل شامادورا و پیچک فیلترهای خوبی برای هوا هستند. زمانی که این گیاهان به آبیاری نیاز دارند به این معناست که هوای محیط را پاک کرده اند.

Grace Olsen  و  Sarah Ostreng، خریداران گیاهان خانگی در Cupertino، به مشتریان توصیه می‌کنند که با یک گیاه ساده مثل سانسیویریا تریفاسکیاتا (Snake plant) شروع کنند. با توجه به توصیه های Ostrenga، آبیاری بیش از حد باعث می‌شود گیاه بمیرد و همچنین اگر به گیاه مواد مغذی داده نشود نیز باعث مرگ آن می‌شود. آن ها برای کسانی که اطلاعات کمی در ارتباط با باغبانی و پرورش گیاهان دارند سرخس بوستون را توصیه می‌کنند. نخل شامادورا هم یک پاک کننده عالی هوا می‌باشد و آن ها به مقدار زیادی آب و نور نیاز ندارند. همچنین مراقبت از آن ها آسان می‌باشد.

پاک کردن هوای داخل خانه با استفاده از گیاهان

از نظر Wolverton خانواده نخل و سرخس در میان گیاهان، از بهترین پاک کننده های هوا هستند. او در ناسا، مشاهده کرد که از این گیاهان می‌توان برای هدف قرار دادن مواد شیمیایی خاص استفاده کرد. به عنوان مثال سرخس بوستون در حذف فرمالدئید (یک ماده شیمیایی مورد استفاده در موکت ها، لوازم داخلی خانه ها و وسایل چوبی) عملکرد بسیار خوبی دارد. نخل شامادورا نسبت به سرخس بوستون کمتر فرمالدئید را حذف می‌کند اما با آزمایشات انجام شده نشان دادند که این گیاه در حذف آمونیاک بهتر از هر گیاه خانگی دیگر عمل می‌کند.

با توجه به گفته های Wolverton، هر گیاهی یک نوع ماده شیمیایی را بهتر از دیگر گیاهان از بین می‌برد. این تخصص، گیاهان را در آینده به "تکنولوژی هوای داخلی" تبدیل می‌کند. 

Lisa Van Cleef متخصص پرورش گل ها در هنرستان هنرهای زیبا در سان فرانسیسکو، بزرگترین مرکز باغ های داخلی در شمال آمریکا، می‌گوید گیاهان خانگی به خوبی در محیط داخلی رشد می‌کنند زیرا آن ها در سایه بان تاریک جنگل های بارانی تکامل یافته اند. در جنگل های مرطوب، گیاهان همچنین توانایی خود در کاهش میکروب ها و کپک هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند را توسعه می‌دهند و در نتیجه پرورش و نگه داری آن ها در خانه بسیار ایده آل است.

Wolverton می‌گوید گیاه گندمی هم برای نگه داری در خانه بسیار عالی است، زیرا این گیاه بنزن(مواد شیمیایی آزاد شده از رنگ خانه) را مورد هدف قرار می‌دهد. پس از رنگ کردن یک خانه یا یک اتاق، برای کاهش سطح بنزن می‌توان چند گلدان گیاه گندمی را در مکان قرار داد. در هر اتاق معمولا دو یا سه گیاه سالم می‌توانند این کار را انجام دهند.

Charlie Keutmann صاحب باغ در سانتا کروز، می‌گوید اگر شما گیاه گندمی را از دست بدهید، راه بعدی استفاده از ابریشم است. 

Fred Bove از جامعه گیاه شناسان سان فرانسیسکو، گیاه گندمی را توصیه می‌کند. او مردم را به از بین بردن مرز بین محیط خانه و محیط خارج از خانه تشویق می‌کند. او می‌گوید قرار دادن گیاهان در اطراف درها و پنجره ها یا ایجاد یک اتاق گلخانه ای، به سادگی باز کردن یک پنجره می‌تواند در ایجاد یک هوای تازه کمک کنند. 

Wolverton، گیاهان خوشه ای را برای مناطق تنفس استراتژیک توصیه می‌کند. او می‌گوید گیاهان نیاز دارند در جایی قرار داده شوند که شما در آنجا بیشترین زمان تنفس را سپری می‌کنید. او معتقد است زمانی که مردم گیاهان را در محل کار، در نزدیکی خود مثلا بر روی میز کار قرار می‌دهند، بهترین نتیجه سلامتی را خواهند داشت. در اغلب اداره ها و ساختمان های کاری به دلیل چرخش هوا از طریق سیستم های تهویه که گرد و خاک زیادی هم دارند، کیفیت هوا پایین است و قرار دادن یک گیاه مناسب در نزدیکی افراد نتیجه مطلوبی دارد. او هشدار می‌دهد، وجود مواد شیمیایی در محیط های داخلی می‌تواند مشکل ساز باشند.  زمانی که سازندگان، شروع به ساخت وسایل چوبی از مواد طبیعی کردند، مقدار مواد مصنوعی در خانه ها نیز افزایش یافت. در حالی که دود حاصل از شومینه های خانه ها عامل آلودگی محیط داخلی در گذشته بوده است، عدم گردش هوا همراه با افزایش سطح سموم مصنوعی از ویژگی های محیط های داخلی مدرن می‌باشد. 

در Edwardian Britain، دود حاصل از سوزاندن زغال سنگ باعث از بین رفتن بسیاری از گیاهان شده بود. Heyenga می‌گوید گیاه برگ عبایی تنها گیاهی بود که تحمل بالایی برای اتیلن و سایر گازهای منتشر شده از سوخت زغال سنگ داشته است. او استدلال می‌کند، با وجود گیاهان خانگی مواد سمی موجود در خانه های مدرن خیلی کمتر از 100 سال گذشته می‌شود. 

Heyenga می‌گوید خانه های مدرن دارای انواع مختلفی از سموم هستند. همچنین خانه ها بیشتر عایق بندی می‌شوند و در نتیجه سموم در خانه ها تجمع پیدا می‌کنند. او توصیه می‌کند پنجره ها باز شوند تا نسیم ملایمی هوای داخل خانه را به گردش دراورد، همچنین توصیه می‌کند که برای پاک کردن آلودگی ها از محیط داخلی از گیاهان خانگی استفاده شود.

Cheryle Yednak از سانتا کروز، گیاه اسپاتی فیلوم را برای نگه داری در خانه توصیه می‌کند، این گیاه اتیل، متیل الکل، استون و آمونیاک را جذب می‌نماید و توسط Wolverton نیز پیشنهاد شده است. Yednak می‌گوید این گیاه برای نگه داری در خانه بسیار مناسب است زیرا می‌تواند شرایط کم نوری را تحمل کند و در نور غیر مستقیم رشد خوبی دارد.

با توجه به مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی واشنگتن نشان داده اند که گیاهان خانگی باعث کاهش استرس می‌شوند و به آرامش مردم کمک می‌کنند. گیاهان همچنین باعث می‌شوند توانایی افراد برای کار کردن بالا رود و توانایی بیماران را برای تحمل درد و ناراحتی های فیزیکی افزایش می‌دهند.

Wolverton می‌گوید گیاهان اهمیت و ارزش زیادی برای ما دارند. گیاهان نه تنها مواد شیمیایی نامرئی را از بین می‌برند بلکه کیفیت کلی زندگی را افزایش می‌دهند.

گیاهانی که بهترین عملکرد را برای پاک کردن سموم داخل خانه دارند عبارتند از: 

نخل راپیس (Lady palm)

گیاه اسپاتی فیلوم (Peace lily)

نخل اریکا (Areca palm)

سرخس بوستون (Boston fern)

نخل شامادورا (Bamboo palm)

گیاه گندمی (Spider plant)

پیچک انگلیسی (English ivy)

نخل خرما قدکوتاه (Dwarf date palm)

گیاه فیلودندرون اکسیکاردیوم (Philodendron oxycardium)

ارکیده شب پره ای (Moth orchid)

ارکیده دندروبیوم (Dendrobium orchid)

گل ژبرا جامزونی (Gerbera daisy)

گیاهان خانگی

میزان حذف مواد شیمیایی توسط اسپاتی فیلوم (میکروگرم در ساعت):

متیل الکل : 57/4 

استون : 54/5

متیل الکل : 20/1

آمونیاک : 1/26

فرمالدئید : 989

زایلن : 268

مواد شیمیایی که گیاهان در جذب آن ها تخصص دارند:

نخل راپیس : آمونیاک، فرمالدئید

اسپاتی فیلوم: استون، متیل الکل، تری کلرواتیلن، فرمالدئید

نخل اریکا: زایلن، تولوئن، فرمالدئید

سرخس بوستون: زایلن، تولوئن، فرمالدئید

نخل شامادارو: زایلن، تولوئن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن

گیاه گندمی: بنزن

پیچک انگلیسی: تری کلرواتیلن، بنزن، فرمالدئید

نخل خرما قدکوتاه: زایلن، تولوئن، فرمالدئید

فیلودندرون اکسیکاردیوم: فرمالدئید

ارکیده شب پره ای: زایلن، تولوئن

ارکیده دندروبیوم: آمونیاک، فرمالدئید

گل ژبرا جامزونی: تری کلرواتیلن، بنزن

مقادیری از این مواد شیمیایی در داخل خانه ممکن است وجود داشته باشند:

فرمالدئید: در چسب، ترکیبات درز بندی، پارچه ها، اجاق گاز، رنگ، لوازم خانگی،  وسایل چوبی وجود دارد.

زایلن/تولوئن: در چسب، ترکیبات درز بندی، کاشی های دیوار، رنگ، نئوپان، لاک موجود می‌باشد.

بنزن: در چسب، کاشی، فرش و موکت، رنگ، دود تنباکو، لاک وجود دارد.

آمونیاک: در محصولات پاک کننده موجود است.

الکل: در چسب، فرش، موکت، ترکیبات درز بندی، کاشی، لوازم آرایشی، ماشین آلات کپی، رنگ موجود است.

استون: در لاک پاک کن، غلط گیرهای اداری، تحته چندلا وجود دارد.

تری کلرواتیلن: در محصولات آئروسل موجود می‌باشد.

برخی از پلاستیک ها نیز مقادیر کمی از این مواد شیمیایی را در هوا آزاد می‌کنند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ