فواید و ارزش غذایی کاسنی

کاسنی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد از جمله: کاهش مشکلات گوارشی، جلوگیری از سوزش سر د ل، کاهش درد آرتروز، سم زدایی کبد و کیسه صفرا، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال بیماری قلبی. کاسنی یک آرام بخش طبیعی است و می تواند از بدن در برابر ابتلا به سنگ کلیه محافظت کند و همچنین به کاهش وزن نیز کمک می کند. در کل، این گیاه کوچک، یک گیاه قوی و مفید است.

کاسنی در بسیاری از شرایط مختلف رشد می کند و در اکثر نقاط اروپا به صورت خودرو رشد می کند، اما تابعیت آن را به آمریکا نسبت می دهند و به طور گسترده در اکثر نقاط آمریکا یافت می شود. برگ ها، جوانه ها و ریشه همگی خواص مفیدی دارند و برگ ها مانند مصرف اسفناج به مصرف می رسند. ریشه را پودر می کنند و مانند قهوه مصرف می شود که خواص درمانی زیادی دارد و استفاده از آن به همه افراد توصیه می شود. این نوشیدنی صدها سال است که به عنوان یک داروی گیاهی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و امروزه ارزش این گیاه به اثبات رسیده است.

از لحاظ ارزش غذایی، کاسنی یک منبع بزرگ از ویتامین های B6، A،   C ، Eو k و مواد معدنی از جمله روی، منیزیم، آهن، اسید فولیک، منگنز، پتاسیم، کلسیم می باشد. این عوامل دلایل فواید سلامتی کاسنی هستند که در زیر توضیح داده می شود.

 

فواید و ارزش غذایی کاسنی

فواید کاسنی برای سلامتی

مسائل گوارشی: یکی از اصلی ترین دلایل برای اضافه کردن کاسنی به غذای روزانه، کمک به بهبود عملکردهای مختلف دستگاه گوارش است. کاسنی شامل اینولین است که یک پروبیوتیک قدرتمند می باشد. پروبیوتیک ها یک گروه از باکتری ها هستند که باعث رساندن منفعت به میزبان می شوند. اینولین در از بین بردن تعدادی از نگرانی های روده ای و گوارشی، از جمله رفلکس اسید ، سوء هاضمه، سوزش سر دل موثر می باشد که کاهش فعالانه اسیدیته بدن دلیل آن است.

بیماری های قلبی: اینولین موجود در کاسنی نه تنها برای دستگاه گوارش مفید است بلکه بررسی ها نشان داده اند که اینولین باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می شود. کلسترول LDL یکی از دلایل اصلی تصلب شریان و فشار خون بالا است زیرا کلسترول بد تا حدی باعث انسداد جریان خون می شود( زمانی که به شریان ها و وریدها متصل می شود). کلسترول بد همچنین به حملات قلبی و سکته نیز کمک می کند. در کل کاسنی فرنگی کمک زیادی به سلامت قلب می کند.

کاسنی همچنین دارای فنول های گیاهی است که به طور گسترده ای به عنوان عوامل ضد لخته و ضد آریتمی مورد مطالعه قرار گرفته اند. مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی کاسنی به میزان قابل توجهی باعث بهبود تعادل خون و پلاسما در بدن می شود که شانس بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سرطان: اگرچه تحقیقات در مورد مکانیسم پیشگیری از سرطان  هنوز در حال انجام است، اما در مطالعات مختلف تاثیر عصاره کاسنی در کاهش رشد تومور در سرطان های مختلف مشخص شده است. گزارش های اولیه نشان داده است که کاسنی فرنگی خواص ضد تومور و آنتی اکسیدانی دارد. پلی فنول و مواد گیاهی در کاسنی نیز اثر مثبت در پیشگیری از انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ دارد. 

کاهش درد آرتروز: کاسنی به طور سنتی به عنوان یک درمان برای ورم مفاصل استفاده می شود و مطالعات نشان داده اند که کاسنی دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی است که به همین دلیل برای کاهش دردهای ناشی ازبیماری هایی مانند آرتروز استفاده می شود. در یک مطالعه در سال 2010، 70 درصد از افراد مورد آزمایش که از کاسنی برای درمان آن ها استفاده شده بود، بهبود قابل توجه در درد ناشی از آرتروز از آن ها گزارش شد. کاسنی به طور کلی به عنوان یک عامل ضد التهاب برای دردهای عضلانی و درد مفاصل و دیگر دردهای مشابه استفاده می شود. 

کاهش وزن: کاسنی منبع خوبی از اولیگوفروکتوز است، و اینولین خود نوعی فیبر طبیعی است و این مواد در مدیریت وزن و تلاش در کاهش وزن موثر هستند. موارد نام برده هر دو گرلین را تنظیم می کنند، گرلین یک اسید آمینه مرتیط با احساسات رفتار گرسنگی و درخواست مواد غذایی می باشد.

کاسنی می تواند با کاهش هورمون گرلین، اشتها را کاهش دهد و باعث ایجاد احساس سیری در فرد شود. این مساله می تواند در کاهش وزن کمک کند. 

یبوست: نقش اینولین به عنوان یک فیبر طبیعی یک مزیت اصلی برای کسانی است که کاسنی را مصرف می کنند. فیبر به حرکات روده، ترویج حرکات دودی و ترشح شیره معده کمک می کند. در واقع این بدان معنی است که هضم به طور کلی بهبود پیدا می کند و یبوست تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با حفظ روند گوارش به صورت منظم، مردم می توانند از ابتلا به بیماری های گوارشی و بیماری هایی مثل سرطان روده بزرگ و معده دور باشند. 

سیستم ایمنی: کاسنی دارای تعدادی مواد مفید است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. این نشان دهنده اثر ضد باکتری کاملا واضح در برابر تعدادی از سویه های خطرناک باکتری است، در حال حاضر مزایای ترکیبات پلی فنولی در کاسنی برای تقویت سیستم ایمنی در نظر گرفته شده است.همچنین مواد شیمیایی گیاهی در کاسنی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، رادیکال های آزاد را از جریان خون برطرف می کنند که در این صورت امکان ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سکته و سرطان را کاهش می دهد.

اضطراب و استرس: کاسنی یک آرام بخش با کیفیت است که می تواند اضطراب را کاهش دهد و باعث آرامش ذهن شود، در نتیجه می تواند باعث از بین بردن استرس و اثرات خطرناک آن در بدن شود. عصاره ریشه کاسنی با توجه به اینکه به عنوان آرام بخش استفاده می شود، می تواند خواب را هم تنظیم کند و بسیار سالم تر از قرص های خواب آوار موجود در داروخانه ها می باشد. از بین بردن استرس و اضطراب می تواند باعث کاهش امکان ابتلا به بیماری های قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، کاهش عملکرد ادراکی و پیری زودرس شود.

سلامت کلیه: عصاره ریشه کاسنی به عنوان یک داروی ادرار آور استفاده می شود که باعث افزایش مقدار ادرار می شود. فرکانس سالم و ثابت از ادرار کردن می تواند به از بین بردن سموم که در کلیه ها و کبد ذخیره شده اند کمک کند و همچنین از بیماری های ناشی از باقی ماندن سموم در بدن جلوگیری کند. همچنین تکرار ادرار می تواند آب اضافی موجود در بدن را از بین ببرد و حتی باعث کاهش چربی شود، زیرا 4 درصد ادرار معمولا چربی است که در غیر این صورت در جای دیگر از بدن ذخیره می شود.

احتیاط در مورد استفاده از کاسنی:

اگرچه کاسنی فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی اگر شما باردار هستید نباید از کاسنی استفاده کنید زیرا کاسنی باعث قاعدگی و افزایش احتمال سقط جنین می شود. همچنین در هنگام شیردهی، خانم ها باید از استفاده زیاد کاسنی پرهیز کنند. 

علاوه بر این، این گیاه ممکن است باعث ایجاد آلرژی شود، بنابراین اگر می خواهید این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بهتر است قبل از اضافه کردن، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورتی که شما سنگ کیسه صفرا داشته باشید، استفاده بیش از حد از کاسنی می تواند باعث تشدید بیماری شود. بنابراین در صورت وجود این مشکل، برای استفاده از کاسنی بهتر است با دکتر مشورت کنید.

در صورتی این مشکلات در شما وجود ندارد می توانید از مزایای عالی و فوق العاده ی کاسنی استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

 

 ارزش غذایی در 100 گرم کاسنی

اطلاعات کلی در 100 گرم کاسنی
انرژی                                                      23 کالری
کربوهیدرات                                               4/7 گرم
پروتئین                                                     1/7 گرم
چربی کل                                                  0/3 گرم
کلسترول                                                       0
فیبر                                                            4 گرم
قند                                                          0/7 گرم

 

ویتامین های موجود در 100 گرم کاسنی
ویتامین آ                                            5717.00 IU
ویتامین سی                                      24 میلی گرم  
ویتامین ای                                      2/26 میلی گرم
ویتامین ب 6                                   0/105 میلی گرم
نیاسین                                            0/5 میلی گرم
ویتامین کا                                          297.6 mcg
کولین                                            12/8 میلی گرم
ریبوفلاوین                                         0/1 میلی گرم
پانتوتنیک اسید                               1/159 میلی گرم
فولات                                                110 mcg
تیامین                                             0/6 میلی گرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم کاسنی
سدیم                                             45 میلی گرم
پتاسیم                                          420 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم کاسنی
کلسیم                                         100 میلی گرم
مس                                          0/295 میلی گرم
آهن                                              0/9 میلی گرم
منیزیم                                            30 میلی گرم
منگنز                                         0/429 میلی گرم
فسفر                                             47 میلی گرم
سلنیوم                                             0.3 mcg
زینک                                           0/42 میلی گرم

 

آنتی اکسیدان های موجود در 100 گرم کاسنی
Carotene, alpha                               0.00 mcg
Carotene, beta                           3430.00 mcg
  Cryptoxanthin, beta                       0.00 mcg
Lutein + zeaxanthin                 10300.00 mcg
Lycopene                                      0.00 mcg

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ