برداشت بذرهای پشن فروت

پشن فروت (Passion fruit) یک گیاه بالارونده بومی مناطق استوایی آمریکاست که در حدود 500 گونه مختلف دارد. گل هایی که گونه های مختلف پشن فروت تولید می‌کنند بسیار زیبا بوده و معروف به گل ساعتی هستند که در رنگ های سفید، بنفش، صورتی، قرمز، آبی و زرد می‌باشند. گیاه پشن فروت میوه های گوشتی بیضی شکلی تولید می‌کند که در حدود 40 گونه میوه خوراکی پشن فروت موجود است. میوه های خوراکی گل ساعتی یا پشن فروت در رنگ های زرد، بنفش و سبز هستند. سایر گیاهان پشن فروت که میوه تولید نمی‌کنند جنبه زینتی دارند. پشن فروت در تمامی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا قابل کاشت است. در مناطقی که زمستان های سردی دارند می‌توان این گیاه را در محیط های داخلی کاشت.
چگونگی برداشت بذرهای پشن فروت
1 – میوه هایی که کاملا رسیده شده اند را برای برداشت بذر انتخاب نمایید. میوه هایی که روی زمین می‌افتند یا میوه هایی که رنگ آن ها کاملا بنفش تیره یا زرد شده است رسیده هستند. میوه ها را به مدت یک یا دو هفته در یک مکان روشن قرار دهید تا به رسیدن ادامه دهند.  زمانی که میوه ها رسیده می‌شوند همه دانه ها برای جوانه زدن کاملا بالغ نیستند.
2 – میوه را در یک کاسه قرار دهید و آن را بکوبید. اجازه دهید میوه کوبیده شده به مدت دو روز در کاسه قرار داشته باشد.
3 – بعد از دو روز میوه کوبیده شده را با یک چاقوی تیز برش دهید. پالپ نرم حاوی دانه را خارج کنید و آن را در یک کاسه تمیز قرار دهید. دانه ها را در یک الک فلزی تمیز قرار دهید.
4 – الک را در زیر آب بگذارید و با دست آن ها را بمالید تا ژله اطراف دانه ها حذف شود. ژله اطراف دانه ها حاوی موادی است که مانع از جوانه زنی می‌شود بنابراین ضروری است که از اطراف دانه حذف گردد.
5 – دانه ها را در یک فنجان آب تمیز قرار دهید. هر دانه ای که روی آب شناور می‌شود را دور بیاندازید. آب را خالی کنید و دانه ها را در یک الک بریزید تا آب اضافی آن ها خارج شود.
6 – بذرها را در یک حوله کاغذی قرار دهید تا خشک شوند. کاشت بذرها بلافاصله بهترین نتیجه را برای جوانه زنی می‌دهد. اگر قصد دارید بذرها را ذخیره کنید آن ها را به طور کامل در یک مکان سایه دار خشک کنید و سپس بذرهای خشک را در پاکت ها کاغذی ذخیره نمایید.
وسایلی که نیاز دارید:
چاقوی تیز
قاشق
کاسه کوچک
الک
فنجان
حوله کاغذی
پاکت کاغذی

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ