نکات مهم برای کاشت و پرورش پشن فروت

گیاه پشن فروت بیش از 400 گونه دارد که به صورت بالارونده رشد می‌کنند، دارای برگ های پهن، میوه های تخم مرغی شکل و گل های بسیار زیبایی می‌باشد. اکثر گونه های پشن فروت نیازهای مشابهی دارند و در مکان های مشابهی قادر به رشد هستند. برای گرفتن بهترین نتیجه باید یک گونه ای برای کاشت انتخاب شود که با آب و هوای منطقه سازگار باشد.
انتخاب گونه مناسب برای کاشت
برای گرفتن بهترین نتیجه، یک گونه پشن فروت که مناسب با منطقه شما است را باید برای کاشت انتخاب کنید. پشن فروتی که گل های بنفش و سفید تولید می‌کند (Passiflora edulis) بومی برزیل است بهترین رشد را در مناطقی دارد که زمستان های سردی ندارند. مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است بهترین مکان برای کاشت پشن فروت هستند. پشن فروت می‌پاپ (Passiflora incarnata) بومی شمال آمریکاست نسبت به سرما مقاومت بیشتری دارد و در مناطقی که دمای هوا در زمستان 10 تا 1- درجه سانتی گراد است قادر به رشد می‌باشد. پشن فروتی که گل های سفید و آبی تولید می‌کند (Passiflora caerulea) بهترین رشد را در مناطقی دارد که دمای هوا در زمستان 9- تا 10 درجه سانتی گراد است. گیاه پشن فروت برای تولید بهتر گل و میوه باید در آفتاب کامل کاشته شود.
مراقبت
گیاه پشن فروت ریشه کم عمقی دارد که مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه می‌باشد. به همین دلیل ضروری است که این گیاه در خاک های دارای زهکشی خوب کاشته شود. خاک های سست یا شنی با PH بین 6.5 تا 7 برای کاشت پشن فروت مناسب هستند. خاک هایی که بیش از حد غنی هستند باعث می‌شود برگ ها بیش از حد رشد کنند و گل ها رشد کمتری داشته باشند. پشن فروت مقاومت متوسطی در برابر خشکسالی دارد. هرچند این گیاه با آبیاری منظم و قرار دادن یک لایه مالچ در اطراف پایه گیاه به خصوص در تابستان، عملکرد بسیار خوبی دارد.
نگهداری
برای این که پشن فروت رشد خوبی داشته باشد و بوته پرپشت شود، در اوایل بهار برخی از ساقه ها را از پایه قطع کنید. شاخه های سالم را قطع نکنید، بلکه شاخه های آسیب دیده و ضعیف را حذف نمایید. این شاخه ها گیاه را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می‌کنند. در صورت مشاهده کرم در گیاه آن ها را از گیاه جدا کنید زیرا آن ها می‌توانند به گیاه پشن فروت آسیب زیادی برسانند.
کاشت پشن فروت
گیاه پشن فروت توسط بذر یا یک قلمه 15 تا 20 سانتی متری در اوایل بهار کاشته می‌شود. جوانه زنی بذر غیر قابل پیش بینی است و از چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. بذرها زمانی که از میوه جدا و بلافاصله کاشته می‌شوند به سرعت جوانه می‌زنند. اما بذرهایی که دیرتر کاشته می‌شوند مدت بیشتری طول می‌کشد تا جوانه بزنند. برای جمع آوری بذر، از میوه های کاملا رسیده باید استفاده کرد.

گیاه پشن فروت

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ