آفات بوته بلوبری


درختچه بلوبری علاوه بر جذابیتی که به باغ شما اضافه می‌کند میوه های خوشمزه و مغذی نیز تولید می‌نماید. با مراقبت مناسب از درختچه بلوبری، تولید میوه های با کیفیت تضمین خواهد شد. اگر شما بخواهید میوه های بزرگ و با کیفیتی به دست آورید، مواظبت از درختچه بلوبری در برابر آفات نقش مهمی در این زمینه دارد. با نظارت منظم بر درختچه بلوبری، در صورت مشاهده آفات می‌توان سریع اقدام نمود و قبل از این که به بوته بلوبری آسیب برسانند از شر آن ها خلاص شد.

حشره پولک دار

این حشره مانند سایر حشرات معمولی نیست. حشره پولک دار دایره ای شکل است و سر و بال ندارد. این آفت با مکیدن مواد مغذی و رطوبت از بوته بلوبری به آن آسیب می‌رساند. زمانی که این اتفاق می‌افتد برگ های گیاه بلوبری زرد و پژمرده می‌شوند و از گیاه می‌افتند. همچنین ممکن است برگ ها تغییر رنگ دهند و پیچ خورده شوند. حشره پولک دار ماده ای از خود دفع می‌کند که برگ را می‌پوشاند و می‌تواند باعث ایجاد کپک های سیاه رنگ در برگ شود. این حشرات را می‌توان با شکارچیان طبیعی مانند سوسک ها از بین برد، همچنین می‌توان از اسپری های گیاهی روغنی برای از بین بردن آن ها استفاده کرد.

تریپس

تریپس یکی دیگر از آفاتی است که با مکیدن مواد مغذی و رطوبت از برگ های بلوبری به این گیاه آسیب می‌رساند. آُسیبی که این آفت به گیاه بلوبری می‌رساند، قبل از این که شما حشره را ببینید قابل ملاحظه است. تریپش باعث تغییر رنگ و تغییر شکل برگ می‌شود و مدفوع خود را در پشت برگ رها می‌کند که به صورت نقاط ریز سیاه رنگ می‌باشد. تله های چسبناک زرد رنگ می‌توانند در کنترل آفات بالغ کمک کنند. می‌توانید بوته بلوبری را تکان دهید تا آفات از آن بیرون بریزند. زنبورهای انگلی و بالتوری سبز شکارچیان طبیعی این آفت هستند و می‌توانند به کنترل آلودگی کمک کنند. برای جلوگیری از هجوم آفات می‌توان یک لایه مالچ انعکاسی در اطراف گیاه اضافه نمود. اجزای آُسیب دیده گیاه را حذف کنید تا آلودگی به کل گیاه منتقل نشود.

کرم های بلوبری

کرم بلوبری یکی از شایع ترین آفات است. کرم در داخل میوه بلوبری تخم گذاری می‌کند. آن ها میوه بلوبری را سوراخ می‌کنند و داخل هر میوه یک تخم می‌گذارند. حدود 5 روز بعد تخم باز می‌شود و لارو در داخل میوه بلوبری لانه می‌کند و گوشت میوه را می‌خورد. هجوم شدید می‌تواند کل محصول بلوبری را از بین ببرد. تله چسبناک زرد رنگ می‎تواند از هجوم کرم های بزرگسال جلوگیری کند تا در میوه تخم گذاری نکنند. در طول فصل رشد، هر سه هفته یک بار تله را عوض کنید. زمانی که میوه های بلوبری رسیده می‌شوند آن ها را برداشت کنید تا کرم بلوبری فرصت تخم گذاری در میوه ها را به دست نیاورد.

دیگر آفات

شته ها باعث می‌شوند برگ های بلوبری زرد و پیچیده شوند. این آفت کوچک عملکرد گیاه بلوبری را کاهش می‌دهد. کفشدوزک ها می‌توانند شته ها را کنترل کنند زیرا شکارچی طبیعی این آفات می‌باشند. همچنین می‌توانید با آب پر فشار شته ها را از گیاه جدا کنید. یک نوع کرم میوه به نام Leafrollers باعث کاهش عملکرد گیاه بلوبری می‌شود که می‌توان آن را با استفاده از تله های فرمونی و شکارچیان طبیعی کنترل کرد. از موارد دیگری که به میوه های بلوبری آسیب می‌رسانند می‌توان پرنده ها را نام برد که می‌توان با پوشاندن درختچه بلوبری توسط تور از آسیب آن ها جلوگیری کرد.


مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ