آموزش کاشت کدو

کدوها
نام علمی
کدو مسمائی : (Cucurbita pepo (squash
کدو حلوائی: (Cucurbita moschata (pumpkin
کدو تنبل:   cucurbita maxima 
کدوها دارای انواع مختلفی هستند. کدوها گیاهانی یکساله، یکپایه با ساقه خزنده و طویل اند که انواع خوراکی آن شامل کدو مسمائی، کدو حلوایی و کدوی تنبل هستند. هر کدام از این گونه های کدو در کشورهای مختلف یافت می شوند. کدو جزء گیاهان دگر گشن بوده و توسط حشرات گرده افشانی می شود.
شرایط لازم برای کشت کدو
کدوها طالب آب و هوای گرم هستند. برای کاشت بذر کدو، دمای خاک باید حداقل 21 درجه سانتی گراد باشد. گونه های مختلف کدو در خاک های کمی اسیدی تا خنثی نتیجه خوبی داده اند. نیاز کودی گیاه کدو عبارت است از 75 تا 100 کیلوگرم در هکتار ازت خالص، 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار اسیدفسفریک خالص و 50 تا 100 کیلوگرم در هکتار پتاسیم خالص و 25 تا 30 تن کود حیوانی برای هر هکتار .
کاشت کدو در سطح کوچک (منزل)
عمق کشت بذر کدو 1/5 تا 2/5 سانتی متر می باشد. کدو گیاهی است که بایستی آن را مستقیما در زمین اصلی و بعد از اواسط فروردین ماه و برطرف شدن سرما کشت نمود و در منطق گرمسیر در اواخر شهریور ماه اقدام به کاشت آن می نمایند. روش کاشت کدو به صورت جوی و پشته ای بوده که فاصله پشته ها 50 تا 80 سانتی متر و فواصل بوته ها از یکدیگر 30 تا 50 سانتی متر می باشد. بهتر است قبل از کاشت ، بذر کدو را به مدت 24 ساعت خیس نموده و سپس اقدام به کاشت آن نمود. مدت جوانه زدن کدو 6 تا 8 روز است.
کاشت کدو در سطح وسیع
کشت به صورت جوی و پشته ای انجام می گیرد. در این نوع کاشت فاصله ردیف ها در ارقامی با ساقه های طویل 2.5 متر و در ارقامی با ساقه های کوتاه تر 1 تا 1.5 متر در نظر گرفته می شود و فواصل بوته ها 75 تا 100 سانتی متر کافی است. مقدار بذر لازم برای کشت یک هکتار کدو مسمایی 5 تا 7 کیلوگرم است.
برداشت
برداشت کدو مسمایی در مرحله نارس و قبل از این که پوست میوه سفت شود صورت می گیرد. اما زمان برداشت کدو تنبل و کدو حلوایی وقتی است که میوه از نظر رسیدگی به حداکثر کیفیت خود رسیده باشد.معمولا میوه های این دو کدو (تنبل و حلوایی) را در اواخر فصل پس از زرد شدن بوته و قبل از رسیدن سرما و یخبندان برداشت می کنند.
 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

1 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ