آموزش کاشت و پرورش فیسالیس

فیسالیس از گیاهان بومی مناطق معتدل گرم و نیمه گرمسیری در جهان می باشد. فیسالیس گیاهی علفی است که تقریبا شبیه گوجه فرنگی می باشد. فیسالیس میوه ای نارنجی رنگ است که در اندازه و شکل و ساختار مشابه یک گوجه فرنگی کوچک است. میوه فیسالیس در کیسه های کاغذی شکل پوشیده می شود که این کیسه میوه را از آفات حفظ می کند. میوه فیسالیس در بافت، شبیه گوجه فرنگی است و عطر و طعم آن مخلوطی از آناناس و میوه های ترش مثل توت فرنگی می باشد. فیسالیس را می توان به صورت خام استفاده کرد و همچنین می توان آن را در دسر و مربا و ژله هم به کار برد. فیسالیس را می توان مانند انجیر، زردآلو و انگور خشک کرد.

کاشت فیسالیس:

فیسالیس را در بهار (فوریه یا آپریل) بکارید. دانه فیسالیس را در سینی نشا بکارید و فقط آن را با خاک بپوشانید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر فیسالیس 23 تا 25 درجه سانتی گراد است. جوانه زنی به سرعت صورت می گیرد. بعد از جوانه زنی، نهال را به یک گلدان که به اندازه کافی بزرگ باشد منتقل کنید. خاکی که مورد استفاده قرار می گیرد باید نیمه غنی باشد. گیاه معمولا به طور طبیعی پر پشت است، اما می توان نوک شاخه های در حال رشد که کمتر از 30 سانتی متر هستند را هرس کرد، این کار باعث تشویق به رشد می شود. در مناطقی که سرما یک مشکل است، برای بوته باید محافظ فراهم شود.  برای جلوگیری از تاثیر سرما می توان روی بوته پوشش های پلاستیکی قرار داد. همچنین می توان گلدان را به یک جای امن منتقل کرد.

کشت:

فیسالیس مناطق آفتابی را دوست دارد، همچنین مکانی که فیسالیس در آن قرار می گیرد باید از باد در امان باشد. فیسالیس در خاک های شنی که تقریبا غنی هستند به خوبی رشد می کند. اگر خاک خیلی غنی باشد باعث تشویق تولید برگ و کاهش باردهی می شود. حتی دادن کود متوسط، باعث رشد رویشی بیش از حد و کاهش گل دهی می شود. بازده بالا با کود کم و یا بدون کود به دست آمده است. ارتفاع شاخه فیسالیس می تواند به 1 تا 1.8 متر برسد. فیسالیس به آبیاری مداوم نیاز دارد تا بتواند محصول خوبی بدهد. اگر خاک مشکل زهکشی دارد گیاه باید در شیب ملایم کاشته شود. زمانی که میوه ها به بلوغ رسیدند آبیاری را باید قطع کرد. گیاه فیسالیس در طول خشکسالی خفته می شود. در صورت لزوم می توان برای گیاه داربست درست کرد. فیسالیس به هرس خیلی کمی نیاز دارد مگر این که  گیاه روی داربست باشد. برای هرس شاخه های رو به رشد را باید کمی کوتاه کرد.

میوه :

گل های فیسالیس کمی شبیه به گل سیب زمینی هستند اما نرم و زرد رنگ می باشند. بعد از افتادن گل، کاسه گل گسترش می یابد ، یک پوسته رنگی که خیلی بزرگتر از میوه است تشکیل می شود. 70 تا 80 روز طول می کشد تا میوه به بلوغ برسد. بعد از رسیدن میوه، پوسته شروع به افتادن می کند و میوه به بلوغ ادامه می دهد و رنگ آن از سبز به زرد-طلایی تغییر می کند. به میوه ای که کاملا نرسیده است میوه کال گفته می شود و ممکن است برای بعضی از افراد سمی باشد. فیسالیس خود گرده افشانی می کند اما با لرزش ساقه گل و یا اسپری کردن کمی آب روی ساقه، گرده افشانی تشویق می شود.

برداشت:

میوه را زمانی می توان برداشت کرد که روی زمین بیفتد. میوه بالغ را می توان چند ماه نگه داری کرد. فیسالیس را فقط به صورت رسیده بخورید، توجه داشته باشید که پوشش این میوه سمی است.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

67 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ