کاشت رازیانه

گیاه رازیانه
رازیانه گیاهی چندساله است که عطر تندی دارد و از آن به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود. رازیانه سرشار از ویتامین C است و به عنوان دارو برای مشکلات گوارشی هزاران سال است که استفاده می شود. 
کاشت رازیانه
یک واریته از رازیانه را انتخاب کنید. برای رشد رازیانه، می توان از پیاز رازیانه، ساقه برگی یا بذر رازیانه استفاده کرد.
- رازیانه فلورسنسی : که برای استفاده از پیاز آن کشت می شود و می توان آن را به صورت خام، پخته و یا کبابی مصرف کرد. همچنین می توان از ساقه هایی که از پیاز رازیانه جوانه می زنند، نیز استفاده کرد. این ساقه ها شبیه کرفس هستند. 
- رازیانه علفی: این رازیانه پیاز تولید نمی کند. این رازیانه برای مصرف برگ های آن کشت می شود. رازیانه علفی همچنین تولید دانه می کند که طعم و مزه ای شبیه به شیرین بیان دارد و به عنوان چاشنی هم استفاده می شود.
 
انواع رازیانه
 
کاشت هر دو نوع رازیانه شبیه یکدیگر است. بعد از آخرین سرمای بهاری، دانه باید مستقیما در زمین کاشته شود. بذرهای رازیانه را در یک خاک حاصلخیز با زهکشی خوب بکارید. در صورت لزوم قبل از کاشت خاک را نرم کنید. 
دانه های رازیانه را با فاصله 13 سانتی متر و با عمق 3 میلیمتر بکارید. می توانید چند دانه را باهم در یک گودال قرار داد و بعد از جوانه زنی، آن ها را تنک کنید. رازیانه را دور از شوید و گشنیز بکارید. زیرا باعث کاهش تولید دانه در رازیانه و تغییر در طعم رازیانه می شود.
شما می توانید رازیانه را در خانه، در گلدان هم بکارید. برای کاشت رازیانه در گلدان، باید آن را 4 هفته قبل از سرمای بهاری کاشت. بعد از این که ارتفاع رازیانه به 7 یا 12 سانتی متر رسید شما می توانید آن را به زمین منتقل کنید و یا می توانید آن را در گلدان نگه دارید. رازیانه یک گیاه ریشه دار است و وقتی به این ارتفاع رسید باید در یک گلدان 30 سانتی متری قرار بگیرد. برای زهکشی مناسب، مقداری شن به خاک گلدان اضافه کنید. برای تولید پیازهای بزرگتر، بهتر است در یک گلدان 30 سانتی متری فقط یک دانه رازیانه کاشته شود. اگر بیش از یک رازیانه در یک گلدان کاشته شود، پیاز کوچکتر تولید می شود ولی در تولید برگ ها و دانه ها مشکلی پیش نمیاید.
مراقبت از رازیانه
رازیانه در جایی که نور خورشید کاملا به گیاه می رسد به خوبی رشد می کند. برای این که خاک مرطوب بماند، باید مرتب زمین را آبیاری کرد. البته مواظب باشید بیش از اندازه آبیاری انجام نشود، زیرا باعث پوسیده شدن ریشه رازیانه می شود. هنگامی که ریشه رازیانه شکل گرفت باید اطراف آن را با خاک پوشاند. این کار باعث می شود که از سبز شدن پیاز رازیانه جلوگیری شود و پیاز سفید و شیرین باقی بماند. رازیانه معمولا تحت تاثیر آفات یا بیماری ها قرار نمی گیرد. اما گاهی اوقات روی برگ رازیانه شته دیده می شود، در این صورت باید از حشره کش استفاده کرد.
برداشت رازیانه
زمانی که برگ ها به طول 30 تا 50 سانتی متر رسیدند می توان آن ها را برداشت کرد. معمولا در اواخر تابستان یا اوایل پاییز پیازهای رازیانه را زمانی که به اندازه یک توپ تنیس شدند، می توان برداشت کرد. پیازهای رازیانه را می توان برای چند روز ذخیره کرد. پیازهای رازیانه نباید بیش از حد بزرگ شوند زیرا مزه آن تلخ می شود. دانه های رازیانه را زمانی که رازیانه رسیده و گل آن قهوه ای شد می توان برداشت کرد. برای جمع آوری دانه ها، بهتر است یک ظرف زیر بوته رازیانه قرار دهید و آن را تکان دهید تا دانه ها در ظرف بریزند. اجازه دهید دانه ها کاملا خشک شوند سپس آن ها را در یک جای خنک و در یک ظرف دربسته نگه دارید. در این شرایط دانه ها را می توان تا 6 ماه نگه داری کرد.
 
برداشت برگ های رازیانه
 
 
 
برداشت پیاز رازیانه
 
 
برگ های رازیانه تا چند سال رشد می کند. رازیانه یک گیاه چند ساله است. بنابراین اگر شما رازیانه را بکارید در بهار سال بعد مجددا رشد می کند و دیگر نیاز به کشت دوباره رازیانه نیست. هر بهار شما باید به زمین کشت، کود بدهید. در مناطقی که زمستان های سردی دارند و دما به 15- درجه سانتی گراد می رسد در بهار سال بعد مجددا رازیانه باید کاشته شود. 
 

محصولات مرتبط

2 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ