کاشت کلم رومی

کلم رومی (به انگلیسی Romanesco broccoli)

کلم رومی

کلم رومی یک سبزی موروثی جذاب است که دارای رنگ سبز لیمویی و سر فراکتال می‌باشد. کلم رومی نه کاملا شبیه کلم بروکلی معمولی است و نه کاملا شبیه گل کلم، بلکه چیزی بین این دو است. عادات رشد کلم رومی بیشتر شبیه گل کلم است، به این معنا که این کلم در درجه حرارت بالاتر، بهتر رشد می کند و به آبیاری منظم و میزان زیادی مواد ارگانیک در خاک نیاز دارد تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد. کلم رومی باید در یک مکان با سایه جزیی کاشته شود، همچنین این گیاه باید در خاک های قلیایی باشد و فضای زیادی برای کاشت آن در نظر گرفته شود زیرا این گیاه تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد می کند. بهترین کار این است که کلم رومی در مناطقی که آب و هوای گرم دارند در پاییز کاشته شود. کسانی که در مناطق سردتر زندگی می‌کنند باید این گیاه را در بهار بعد از رفع سرما بکارند. 

چگونگی کاشت کلم رومی

1 – 6 هفته قبل از آخرین سرمایی که در منطقه شما انتظار می‌رود اقدام به کاشت کلم رومی کنید. چند گلدان 7 سانتی متری را با مخلوط خاک ارگانیک مخصوص گلدان پر کنید.

2 – هر دانه را در هر گلدان قرار دهید و خاک را کمی مرطوب نمایید.

3 – روی گلدان ها را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود، سپس آن ها را در یک جای گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. خاک را هر روز بررسی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. حداقل دما برای جوانه زنی باید 10 درجه سانتی گراد باشد.

4 – بعد از این که بذرها جوانه زدند پلاستیک ها را بردارید. گلدان ها را به یک مکان گرم که نور خورشید به میزان زیادی به آن جا می‌رسد منتقل کنید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی آن را خیس نکنید.

انتقال نهال ها

1 – چهار هفته بعد از کاشت بذرها، گلدان ها را به خارج از خانه در یک مکانی که از نور مستقیم خورشید حفاظت شود منتقل کنید. یک هفته آن ها را در این مکان نگه دارید تا نهال ها مقاوم شوند. دما باید حداقل 7.5 درجه سانتی گراد در طول روز باشد.

2 – بعد از گذشت یک هفته یک مکان با آفتاب کامل برای کاشت نهال های کلم رومی انتخاب کنید و مقدار زیادی کمپوست ارگانیک به خاک اضافه نمایید.

3 – نهال ها را در فاصله 40 سانتی متری از هم بکارید و فاصله بین ردیف ها را 60 سانتی متر در نظر بگیرید.

4 – در کل منطقه کاشت، به صورت نم نم پودر استخوان بپاشید.

5 – به کلم های رومی هفته ای دو بار آب دهید. 20 سانتی متر از سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

6 – بعد از این که گلچه های کلم رومی باز شدند، آن ها را از پایه با کمک یک چاقوی تیز قطع کنید. کلم رومی تقریبا 90 تا 120 روز بعد از کاشت به بلوغ می‌رسد.

وسایلی که شما نیاز دارید:

چند گلدان 7 سانتی متری

مخلوط خاک ارگانیک مخصوص گلدان

بذر کلم بروکلی رومی

پوشش پلاستیکی

کمپوست ارگانیک

بیل دستی

پودر استخوان

چاقوی تیز

نکته

کلم رومی را به صورت خام و یا پخارپز شده با نمک می توان مصرف کرد. کلم رومی را می‌توان به مدت یک هفته در یخچال نگه داشت.

هشدار

اگر خاک بیش از حد اسیدی باشد ریشه کلم رومی به بیماری قارچی دچار خواهد شد. PH خاک را قبل از کاشت تست کنید. کلم رومی بهترین رشد را در PH 7.2 دارد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ