کاشت میوه اژدها در گلدان

میوه اژدها یک نوع کاکتوس است در حدود 20 گونه دارد که میوه های خوراکی بیضی شکلی تولید می‌کند. این گیاه همچنین با نام پیتایا نیز شناخته می‌شود. درخت میوه اژدها، ساقه مثلثی شکلی دارد که دارای تعدادی برآمدگی می‌باشد و باید به درختان، ستون ها، سنگ ها و سایر داربست های قوی متصل شود تا بتواند به سمت بالا رشد کند. گیاه میوه اژدها گل های سفید بسیار زیبا و بزرگی تولید می‌کند که مدت کمی زنده هستند و بعد از آن تولید میوه آغاز می‌شود. این گیاه در مناطقی که دمای هوا در زمستان 3- تا 10 درجه سانتی گراد است قادر به رشد در خارج از خانه می‌باشد.
چگونگی کاشت قلمه میوه اژدها در گلدان
1 – برای کاشت قلمه میوه اژدها از یک گلدان یا ظراف 22 لیتری استفاده کنید. در هنگام کاشت قلمه دستکش بپوشید. یک ساقه 15 تا 20 سانتی متری از درخت میوه اژدها جدا کنید (ساقه را به صورت کچ برش دهید) و آن را به مدت یک هفته در یک مکان سایه دار قرار دهید. بعد از گذشت یک هفته، گلدان را با خاک فرموله شده و مخصوص برای کاکتوس که زهکشی خوبی دارد پر کنید و ساقه را در آن قرار دهید. 5 سانتی متر از ساقه را در خاک (در مرکز گلدان) قرار دهید. اگر ساقه بزرگ است آن را به اندازه ای در خاک فرو کنید که بتواند به صورت راست و ایستاده قرار بگیرد.
2 – گلدان را در یک مکان با آفتاب کامل تا سایه جزیی قرار دهید. تا زمانی که رشد جدید در گیاه ظاهر نشده است روزی 2 تا 4 بار خاک را مرطوب کنید (از خیس کردن خاک اجتناب نمایید)، بعد از ظاهر شدن رشد جدید در گیاه، در مناطق گرمتر هفته ای دو بار و در مناطق خنک تر هفته ای یک بار به گیاه آب دهید. آبیاری را بر اساس رطوبت خاک تنظیم کنید، شما نباید اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود. حدودا 4 تا 6 ماه طول می‌کشد تا قلمه میوه اژدها بتواند ریشه ای قوی در خاک ایجاد کند. در صورتی که خطر سرما زدگی وجود دارد گلدان را به داخل خانه منتقل کنید.
3 – بعد از اینکه میوه اژدها ریشه قوی ایجاد کرد، می‌توانید آن را به زمین منتقل کنید.  نهال میوه اژدها را در یک مکان با آفتاب کامل یا سایه جزیی در کنار یک دیوار یا حصار بکارید که بتواند به سمت بالا رشد کند. بین درخت های میوه اژدها حداقل 3.5 متر فاصله قرار دهید. یک سوراخ به عمق گلدان و سه برابر عرض گلدان در زمین حفر کنید. قبل از کاشت به خاک آب دهید. مقداری کمپوست و شن و ماسه با خاکی که از زمین خارج کرده اید به طور مساوی مخلوط کنید. نیمی از سوراخ را با خاک پر کنید و آن را با دست فشار دهید. نهال میوه اژدها را در مرکز سوراخ قرار دهید به طوری که قسمت بالای ریشه هم سطح با خط خاک باشد. بقیه گودال را با خاک پر کنید و خاک را به آرامی فشار دهید.
4 – زمانی که 2 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، خاک را مرطوب کنید. یک ماه بعد از کاشت به گیاه کود دهید. از یک کود NPK 6-6-6 یا 9-3-8 استفاده کنید. در طول سه سال اول هر دو ماه یک بار به گیاه میوه اژدها کود دهید، در سال های بعدی کوددهی را سالی سه یا چهار بار انجام دهید. دو بار در سال 2 کیلو کمپوست در اطراف پایه گیاه اضافه کنید. اجازه ندهید کمپوست با پایه گیاه در تماس باشد. یک لایه 5 تا 10 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه روی خاک بریزید. مالچ را در فاصله 20 تا 30 سانتی متری از پایه گیاه روی خاک اضافه کنید.
5 – در صورتی که در زمستان خطر سرمازدگی وجود دارد، گیاه میوه اژدها را با پلاستیک بپوشانید (به خصوص در طول سال های اول).
وسایلی که نیاز دارید:
گلدان 22 لیتری
قلمه گیاه میوه اژدها
دستکش
خاک گلدان مخصوص کاکتوس
بیل
کمپوست
شن و ماسه
کود
مالچ
پلاستیک

درخت میوه اژدها

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ