کاشت کلم بروکلی کالابرس

کلم بروکلی کالابرس (به انگلیسی Calabrese Broccoli)

نام علمی: Brassica oleracea

کلم بروکلی کالابرس مانند سایر خانواده کلم یک محصول فصل سرد است. کلم بروکلی کالابرس به عنوان سبزی ایتالیایی شناخته شده است و از معمول ترین انواع کلم بروکلی در ایالات متحده می‌باشد. این کلم از یک سر اصلی و چندین ساقه جانبی تشکیل شده است که شبیه یک گل سبز جمع و جور می باشد. کلم بروکلی کالابرس بسیار خوشمزه است و زمانی که در پاییز کاشته می‌شود طعم بهتری دارد. کلم بروکلی کالابرس یکی از سبزیجات بسیار مفید و مغذی است و سرشار از ویتامین A و C می باشد.

کلم بروکلی کالابرس

چگونگی کاشت کلم بروکلی کالابرس

 1 – یک مکان آفتابی را برای کاشت کلم بروکلی کالابرس انتخاب کنید و آن جا را تمیز نمایید. در صورتی که در سال قبل در آن مکان کلم بروکلی کاشته اید بهتر است یک مکان دیگر برای کاشت کلم بروکلی کالابرس انتخاب کنید. از آنجا که کلم بروکلی در آب و هوای گرم به گل یا به دانه می رود، شما باید بذرها را 85 تا 100 روز قبل از اولین سرمایی که در منطقه شما در زمستان انتظار می رود بکارید، یا بذرها را برای به دست آوردن محصول بهاری دو یا سه هفته قبل از آخرین سرمای منطقه بکارید.

2 – منطقه را قبل از کاشت بذرها با بیل یا ماشین شخم بزنید. اگر شما از بیل برای شخم زدن زمین استفاده می‌کنید بیل را کاملا در زمین فرو نموده و خاک را زیر و رو کنید. این کار را تا زمانی که خاک سست شده و عاری از کلوخ شود ادامه دهید.

3 – یک لایه 5 تا 10 سانتی متری کمپوست روی خاک بریزید و آن را با 10 تا 15 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط کنید. در زمان اصلاح خاک از دستکش استفاده کنید تا به پوست دستتان آسیب وارد نشود. 

4 – بذرهای کلم بروکلی کالابرس را در فاصله 5 تا 10 سانتی متری از هم بکارید. بذرها را با عمق 1.5 سانتی متر در خاک بکارید. می‌توانید انگشت خود را به اندازه 1.5 سانتی متر در خاک فرو کنید و در خاک سوراخ ایجاد نمایید. اگر می‌خواهید چند ردیف کلم بروکلی کالابرس بکارید فاصله بین ردیف ها را 45 تا 60 سانتی متر در نظر بگیرید.

5 – هر بذر را در یک سوراخ قرار دهید و آن ها را با خاک بپوشانید.

6 – بعد از کاشت به آرامی به بذرها آب دهید تا جای بذرها در خاک عوض نشود. می‌توانید برای آبیاری از آبپاش ها استفاده کنید.

7 – در اطراف گیاهان مالچ اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود و دمای زمین خنک باقی بماند.

8 – از پلاستیک های مخصوص برای پوشش کلم های بروکلی کالابرس استفاده کنید. کلم بروکلی کالابرس به آفات حساس است، بنابراین با استفاده از پوشش، گیاهان از آسیب آفات حفظ می‌شوند.

9 – زمانی که سرهای کلم بروکلی کالابرس سبز تیره هستند و 12.5 تا 15 سانتی متر قطر دارند آن ها را برداشت کنید. کلم بروکلی کالابرس 60 تا 90 روز بعد از کاشت آماده برداشت است. ساقه های جانبی اطراف سر مرکزی چند هفته بعد از برداشت سر اصلی، قابل برداشت هستند.

وسایلی که شما نیاز دارید:

بیل

دستکش باغبانی

آبپاش

مالچ

کمپوست

پوشش پلاستیکی

نکته

سه هفته بعد از این که کلم بروکلی شروع به رشد کرد به آن یک کود غنی از نیتروژن، کلسیم و پتاسیم بدهید. کلم بروکلی در خاک های کمی اسیدی رشد می کند و PH مناسب برای کلم بروکلی 6 تا 6.8 می‌باشد.

هشدار

کرم کلم و سایر کرم ها می‌توانند به کلم بروکلی کالابرس آسیب برسانند و باعث از بین رفتن آن بشوند. می‌توان از حشره کش باکتری باسیلوس ترانجنسیس برای از بین بردن این آفات استفاده کرد. این حشره کش با نام حشره کش ارگانیک نیز شناخته می‌شود.

شته ها را نیز می توان با استفاده از صابون حشره کش شست و از بین برد.

 

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ