پرورش کلم پیچ های عاری از آفات

چگونه می‌توان کلم پیچ هایی تولید کرد که مستعد ابتلا به حشرات نباشند؟

کلم

کلم پیچ یک محصول فصل سرد است که بسیار مغذی می‌باشد و در مناطق مختلف در بهار، پاییز و زمستان کاشته می‌شود. هوای سرد باعث می‌شود تا حد زیادی از هجوم آفات به گیاهان جلوگیری شود، اما با این حال باز هم ممکن است که حشرات به گیاهان حمله کنند. در صورتی که گیاهان سالم نگه داشته شوند، از حمله آفات جلوگیری می‌شود. پیشگیری در طول کاشت و حفاظت از باغ به صورت منظم، باعث می شود که گیاهان مشکلات کمتری داشته باشند و کمتر مستعد ابتلا به حشرات شوند.

1 – کلم پیچ را در جایی بکارید که خاک آن جا زهکشی خوبی داشته باشد و روزانه حدود شش ساعت نور به صورت مستقیم دریافت می‌کند. بین گیاهان باید 30 تا 45 سانتی متر فضا وجود داشته باشد که بتوانند به خوبی گسترش پیدا کنند و هوا به خوبی در اطراف گیاهان گردش داشته باشد. گیاهانی که شلوغ هستند و به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به حشرات هستند. 

2 – کلم ها باید هفته ای یک بار آبیاری شوند، هفته ای یک بار 1 یا 2 اینچ آب به گیاهان بدهید و 15 سانتی متر بالای سطح خاک را مرطوب نمایید. در طول آب و هوای سرد و مرطوب اگر 15 سانتی متر از سطح خاک خشک نمی‌شود، آب کمتری به گیاهان بدهید. گیاهانی که دچار تنش در اثر خشکی می‌شوند نمی‌توانند آسیب حشرات را به اندازه گیاهان سالم تحمل کنند.

3 – علف های هرز را از اطراف کلم ها حذف کنید، وجود علف های هرز باعث ضعیف شدن کلم ها می‌شوند، زیرا علف های هرز با کلم ها برای به دست آوردن مواد غذایی رقابت می‌کنند. علف های هرز را با دست از خاک بیرون آورید و یک لایه 5 سانتی متری مالچ روی خاک اضافه کنید تا از رشد آن ها جلوگیری شود، مالچ را 7.5 سانتی متر دورتر از کلم ها به خاک اضافه نمایید. علف های هرز می‌توانند برای حشرات به عنوان یک میزبان عمل کنند و در نتیجه حشرات را به کلم ها نزدیک می‌نمایند.

4 – گیاهان را برای وجود سوراخ و جویدگی بر روی برگ ها بررسی کنید. جویدگی توسط کرم های کلم و یا لوپر کلم ایجاد می‌شود. کرم ها را با دست از روی گیاهان بردارید و آن ها را نابود کنید.

5 – قسمت های زیرین برگ ها را برای وجود شته ها بررسی کنید، شته ها ممکن است در رنگ های سفید، صورتی کم رنگ، سبز یا سیاه باشند. برگ هایی که تحت تاثیر شته ها قرار می‌گیرند لوله ای و چروک خورده می‌شوند و یک حالت چسبناک در قسمت زیرین برگ ایجاد می‌شود، شته ها ممکن است برگ هایی را که به آن ها آسیب رسانده اند را ترک کنند. برگ هایی که شته ها بر روی آن ها وجود دارد را با یک آبپاش که آب را با فشار زیاد خارج می‌کند شستشو دهید. می‌توان از صابون های حشره کش استفاده نمود و آن را بر روی برگ های آسیب دیده اسپری کرد، با این کار آفات از بین می‌روند. صابون حشره کش را با فاصله سه روز بر روی برگ هایی که دارای شته هستند اسپری کنید تا زمانی که آفات از بین بروند.

وسایلی که شما نیاز دارید:

صابون حشره کش

مالچ

آبپاش

شلنگ

نکته

اگرچه حشره کش ها می‌توانند لوپرهای کلم را از بین ببرند، ولی حشره کش ها در طول فصل های سرد کمتر استفاده می‌شوند، زیرا از بین بردن آفات به صورت دستی برای کنترل آن ها کافی است.

گیاهان و یا برگ هایی که توسط آفات به شدت آسیب دیده اند را برای جلوگیری از گسترش آفات، از باغ حذف کنید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ