بذر گیری از میوه بلوبری و کاشت آن

بلوبری

گونه های مختلف بلوبری مانند بلوبری بوته بلند یا بوته کوتاه هم برای محوطه سازی و هم به منظور تولید میوه کاشته می‌شوند. بلوبری بومی شمال شرقی آمریکا است و بهترین رشد را در مناطق سرد دارد و برای تولید میوه باید در طول زمستان سرما دریافت کند که با توجه به نوع بلوبری تعداد ساعات سرمای مورد نیاز برای هر گونه متفاوت می‌باشد. البته گونه هایی از بلوبری وجود دارد که برای کاشت در مناطق گرم مناسب هستند. گیاه بلوبری از سال دوم زندگی میوه تولید می‌کند. بلوبری را می‌توان توسط دانه میوه ها نیز کاشت، اگرچه درختچه ای که به وجود می‌آید ممکن است کاملا شبیه درختچه والد نباشد. زمانی که دانه های میوه بلوبری به صورت تازه کاشته می‌شوند نیاز به انجام کار خاصی قبل از کاشت بر روی دانه ها نیست ولی می‌توان دانه ها را در معرض سرما قرار داد تا سرعت جوانه زنی افزایش پیدا کند و از یک نتیجه موفقیت آمیز نیز اطمینان حاصل کرد.

چگونگی استخراج و آماده سازی دانه بلوبری

1 – در تابستان بعد از رسیدن میوه ها، آن هایی که به رنگ آبی مایل به سیاه هستند و سفت می‌باشند را جمع آوری کنید. چندین میوه برداشت کنید تا تعداد بذرهای سالم و دست نخورده افزایش یابند.

2 – میوه های بلوبری را در یک کیسه پلاستیکی بدون منفذ قرار دهید، سپس آن ها را به مدت سه ماه در فریزر قرار دهید تا دوره خواب آن ها تکمیل شود و سرعت جوانه زنی نیز افزایش پیدا کند.

3 – پس از گذشت سه ماه میوه های بلوبری را از فریزر خارج کنید، کیسه پلاستیکی را به مدت یک یا دو ساعت (تا زمانی که یخ آب شود) در دمای اتاق قرار دهید.

4 – یک مخلوط کن تهیه کنید. به میزان سه چهارم از مخلوط کن آب بریزید و به میزان ¾ فنجان میوه بلوبری به آن اضافه کنید. در مخلوط کن را ببندید. مخلوط کن را روشن کنید و اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه ادامه پیدا کند تا میوه ها کاملا خمیری شوند.

5 – خمیر بلوبری را در یک کاسه بزرگ بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بدون حرکت بماند. قسمت های خمیری که بر روی سطح شناور می‌شوند را از کاسه خارج کنید. با دقت آب اضافی را خارج نمایید. به آرامی آب تازه به کاسه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دیگر بدون حرکت بماند.

6 – محتویات کاسه را از یک غربال مناسب عبور دهید. دانه های کوچک به رنگ قهوه ای مایل به قرمز را جمع آوری کنید. آن ها را بر روی یک ورق کاغذی خشک پخش کنید.

بذر بلوبری

چگونگی کاشت و جوانه زنی بذر بلوبری

1 – یک گلدان 30 سانتی متری را از بخش های مساوی پیت ماس خرد شده، شن و ماسه درشت، خاک لومی پر کنید. بذرهای بلوبری را در سطح خاک قرار دهید و سپس یک لایه بسیار نازک پیت ماس خرد شده روی بذرها بریزید.

2 – گلدان ها را خارج از خانه در یک محفظه خنک در سایه جزیی قرار دهید. هر گلدان را با یک ورق روزنامه بپوشانید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر بلوبری 15.5 تا 21 درجه سانتی گراد می‌باشد. 

3 – تا زمان جوانه زنی، باید قسمت بالایی خاک رطوبت ثابتی داشته باشد. از یک آبپاش برای آبیاری استفاده کنید تا آب به آرامی روی خاک پاشیده شود و جای بذر تغییر نکند.

4 – در حدود یک ماه صبر کنید تا جوانه زنی انجام شود. بعد از این که جوانه ها ظاهر شدند روزنامه ها را حذف کنید. محفظه را باز کنید تا نهال ها به شرایط عادی در فضای باز عادت کنند.

5 – زمانی که نهال های بلوبری به اندازه 5 سانتی متر رسیدند آن ها را تنک کنید. نهال های ضعیف را حذف نمایید و نهال های قوی را نگه دارید. نهال های ضعیف را با یک قیچی کوچک از سطح خاک قطع کنید.

6 – گلدان ها را در یک مکان که سایه آفتاب است قرار دهید. هر هفته آبیاری انجام دهید به گونه ای که خاک به عمق سه سانتی متر مرطوب شود. در پاییز بعدی، گیاهان را در یک مکان با آفتاب کامل یا سایه جزیی بکارید. خاکی که نهال بلوبری در آن کاشته می‌شود باید مرطوب و اسیدی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. PH مناسب برای بلوبری 4.5 تا 5.5 می‌باشد. 

وسایلی که نیاز دارید:

کیسه های پلاستیکی بدون منفذ

مخلوط کن

غربال

کاسه بزرگ

روزنامه

گلدان 30 سانتی متری

پیت ماس خرد شده

شن درشت

خاک لومی

محفظه خنک

آبپاش

نکته

اگر شما مخلوط کن ندارید می‌توانید میوه های بلوبری را در یک کاسه بریزید و با استفاده از یک گوشت کوب آن ها را له کنید، سپس آن ها را به مدت یک شب در آب بخیسانید تا بتوانید بذرها را جدا نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ