تولید کلم های بروکلی بزرگ تر

کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) بومی نواحی مدیترانه است که در آب و هوای خنک رشد می‌کند. سر کلم بروکلی در واقع بهم پیوستن جوانه های نابالغ گل است که به صورت محکم در کنار هم قرار گرفته اند. دماهای گرم از تشکیل جوانه های انبوه جلوگیری می‌کند، بنابراین اگر شما در منطقه ای زندگی می‌کنید که تابستان های خنک و مه آلود دارد، برای کلم های بروکلی در باغ باید فضای زیادی در نظر بگیرید. در مناطقی که تابستان های گرم دارند، کلم بروکلی در اواخر تابستان برای برداشت در پاییز یا در اوایل بهار برای برداشت در اواخر بهار کاشته می‌شود. واریته های مختلف کلم بروکلی در مدت زمان های مختلفی به بلوغ می‌رسند که بلوغ انواع کلم بروکلی معمولا بین 40 تا 90 روز می‌باشد. 

چگونگی به دست آوردن کلم های بروکلی بزرگ تر

1 – یک واریته کلم بروکلی انتخاب کنید که با آب و هوای منطقه شما سازگار باشد. انواع کلم بروکلی که به حرارت و گرما مقاوم هستند سرهای 23 تا 25 سانتی متری تولید می‌کنند. کلم های بروکلی Flash، Gypsy  و  Marathonبه گرما مقاوم هستند و سرهایی با قطر 20 سانتی متر تولید می‌نمایند. کلم های بروکلی Green Goliath، Rosalind  و  Umpqua اگر در آب و هوای خنک کاشته شوند سرهایی با قطر 20 سانتی متر به وجود می‌آورند. 

2 – قبل از کاشت، خاک را برای تشویق رشد کلم بروکلی آماده کنید. محل کاشت را جایی انتخاب کنید که آفتاب کامل باشد، خاک را تا عمق 20 تا 25 سانتی متر شخم بزنید. خاک را با کمپوست مخلوط کنید تا اگر خاک رسی است زهکشی آن بهبود پیدا کند و اگر خاک شنی است رطوبت خاک بیشتر حفظ شود. PH مناسب برای رشد کلم بروکلی ۶.۵ تا ۷.۵ است. در صورتی که خاک اسیدی است می‌توان با اضافه کردن آهک، PH خاک را بالاتر برد و اگر خاک خیلی قلیایی است با اضافه کردن سولفات آمونیوم PH را پایین تر بیاورید.

3 -  کلم بروکلی در صورتی که توسط نهال آن کاشته می‌شود باید خاک اطراف ریشه را مقداری فشار داد تا حباب های هوای موجود در خاک از بین بروند. کلم بروکلی معمولا به اندازه 60 تا 90 سانتی متر رشد می‌کند بنابراین باید بین گیاهان حداقل 45 سانتی متر فاصله باشد و فاصله ردیف ها نیز باید 75 سانتی متر باشد. انواع کلم های بروکلی کوتوله را می‌توان در فاصله 30 سانتی متری از هم کاشت. حداقل یک لایه 3 سانتی متری مالچ در اطراف گیاهان اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود و خاک خنک بماند. اضافه کردن مالچ همچنین از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند.

4 – به طور مرتب آبیاری انجام دهید و خاک را مرطوب نگه دارید. در صورتی که اجازه دهید خاک خشک شود سرهای مرکزی کلم بروکلی به کندی رشد خواهند کرد، همچنین خشک شدن خاک باعث می‌شود کلم بروکلی سرهای کوچک تری تولید نماید. هر 10 یا 14 روز یک بار به گیاهان کود بدهید، از یک کود متعادل مثل NPK 14-14-14 استفاده کنید. کود مایع ماهی یک انتخاب بسیار عالی است.

5 – همزمان با رشد گیاهان، می‌توانید آن ها را با مالچ های پلاستیکی بپوشانید تا گیاهان به آفات مبتلا نشوند. همچنین باعث می‌شود گرمای شدید آفتاب نیز به کلم ها آسیب نرساند. 

وسایلی که شما نیاز دارید:

بیل مکانیکی یا چنگک کشاورزی

کمپوست ارگانیک

PH سنج خاک

آهک و سولفات آمونیوم (در صورت نیاز برای تغییر PH خاک)

مالچ ارگانیک

کود ارگانیک

مالچ پلاستیکی (اختیاری)

نکته

سر مرکزی را هنوز در حالی که سفت است و جوانه ها به صورت محکم در کنار هم هستند و از هم باز  نشده اند و قبل تولید گل های زرد قطع کنید. اگر دمای هوا بالا برود اندازه کلم بروکلی کوچک می‌شود. بعد از برش اول، ساقه های جانبی را رها کنید تا رشد کنند و در نوبت های بعدی آن ها را برداشت نمایید. 

زمانی که کلم بروکلی در آب و هوای خنک به بلوغ می‌رسد عطر و طعم بهتری دارد. کلم های بروکلی که در پاییز کاشته می‌شوند را با مالچ پلاستیکی بپوشانید تا از خطر یخ زدگی در زمستان محافظت شوند. 

هشدار

از کلم های بروکلی راب برای کاشت استفاده نکنید، این کلم ها سر مرکزی تشکیل نمی‌دهند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ