جدا کردن قلمه از بوته بلوبری و کاشت آن

بوته بلوبری

بلوبری (Vaccinium spp) یک گیاه محبوب برای کاشت در باغچه های خانگی است که میوه های سالم و خوشمزه ای تولید می‌کند و همچنین جنبه زینتی نیز دارد. برای کاشت و تکثیر قلمه های انواع بلوبری از یک روش یکسان استفاده می‌شود. بر خلاف بسیاری از درختان میوه که روش های پیچیده ای برای تکثیر آن ها وجود دارد، بلوبری با یک روش بسیار ساده تکثیر می‌شود و فقط با بریدن یک قلمه نرم می‌توان این کار را انجام داد.

چگونگی جدا کردن قلمه بلوبری از بوته و کاشت آن

1 – یک بوته بلوبری سالم و عاری از بیماری که میوه های سالم، خوشمزه و با کیفیتی تولید می‌کند را انتخاب کنید. یک ساقه صاف و بلند انتخاب نمایید و با استفاده از چاقو آن را از بوته بلوبری کنید. برگ های موجود بر روی ساقه را حذف نموده و ساقه را به قلمه های 10 تا 15 سانتی متری تقسیم کنید. چوب قدیمی تر که قطر آن 1.25 سانتی متر یا بیشتر است را دور بیاندازید و همچنین چوب نوک شاخه که قطر آن کمتر از 4 میلی متر است را نیز دور بیاندازید. بهترین قسمت چوب که هنوز سبز است، قلمه نرم نامیده می‌شود و بهترین نتیجه را از این قسمت می‌توان گرفت.

2 – یک گلدان یک گالنی تهیه کنید و آن را با قسمت های مساوی پیت ماس و پرلیت پر نمایید و آن ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. این مواد معمولا در فروشگاه های محصولات کشاورزی موجود هستند. مخلوط خاک را به طور کامل خیس کنید و به آرامی آن را فشار دهید تا حباب های هوای موجود در آن از بین برود.

3 – در هر گلدان چهار قلمه قرار دهید، مطمئن شوید که قلمه ها در جهت های یکسان قرار گرفته باشند. قلمه را به گونه ای در خاک قرار دهید که حداقل یک گره برگی در زیر خاک قرار بگیرد. گره های برگی برامدگی های کوچکی بر روی ساقه هستند که برگ ها از آنجا رشد می‌کنند. گره هایی که در زیر خاک قرار می‌گیرند ریشه را تشکیل می‌دهند و برگ های جدید از گره های بالایی به وجود می‌آیند.

4 – بطری های پلاستیکی مثلا بطری نوشابه را به اندازه 10 سانتی متر قطع کنید و آن ها را به صورت وارونه روی هر یک از قلمه های موجود در گلدان قرار دهید. لبه های بطری پلاستیکی را به داخل خاک فشار دهید تا یک محیط شبیه گلخانه کوچک برای قلمه ها فراهم شود. این کار باعث می‌شود در زمان شکل گیری ریشه، رطوبت موجود در هوای اطراف قلمه حفظ شود و از خشک شدن آن جلوگیری می‌شود. گلدان را در یک پنجره گرم و آفتابی قرار دهید اما باید از گرمای شدید بعد از ظهر دور نگه داشته شود.

5 – رطوبت را هر روز بررسی کنید و از خشک شدن خاک جلوگیری نمایید و میزان رشد قلمه را نیز در نظر داشته باشید. در عرض دو تا سه هفته برگ های جدید باید شروع به شکل گرفتن کنند. اگر بالای قلمه قهوه ای رنگ و مرده به نظر می‌رسد باید آن را حذف کرد. این اتفاق حتی در بهترین شرایط در 20 تا 30 درصد قلمه ها رخ می‌دهد.

6 – بعد از این که قلمه ها به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر رشد جدید داشتند هر یک از آن ها را به یک گلدان 1 گالنی منتقل کنید. رشد جدید در بالای قلمه نشان می‌دهد که ریشه به اندازه کافی برای حفظ گیاه، رشد کرده است. این مقدار رشد معمولا در عرض 1 تا 3 ماه رخ می‌دهد. اجازه دهید که قلمه ها یک فصل رشد کامل، توسعه پیدا کنند و سپس آن ها را به محل سکونت دائمی خود در باغ انتقال دهید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

پیت ماس

پرلیت

گلدان یک گالنی

بطری های پلاستیکی روشن مثلا بطری نوشابه

چاقو برای بریدن قلمه ها

آبپاش

نکته

قلمه ها باید زمانی که هوا سرد است جمع آوری شوند و در هر زمانی نباید اجازه دهید که خشک شوند. اگر نمی‌توانید قلمه ها را بلافاصله بکارید، می‌توانید آن ها را در دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید و آن ها را در یخچال نگه دارید. 

در صورت امکان قبل از کاشت قلمه ها، آن ها را در یک هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا درصد موفقیت در ریشه زایی قلمه بالاتر رود.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ