چگونگی کود دهی به گیاه بلوبری

بلوبری

بوته های بلوبری می‌توانند تا 50 سال زندگی کنند و هر بوته بالغ بلوبری سالانه 9 کیلو میوه تولید می‌کند. بلوبری بومی شمال شرقی آمریکا می‌باشد و انواع مختلف بلوبری از اوایل تابستان تا اوایل پاییز میوه تولید می‌کنند. بوته های بلوبری برای این که رشد خوبی داشته باشند باید در یک خاک اسیدی با زهکشی خوب کاشته شوند.

آموزش کود دهی به گیاه بلوبری

1 – با استفاده از یک کیت تست PH، میزان اسیدیته خاک اطراف بوته های بلوبری را تعیین کنید. درختچه بلوبری به یک خاک اسیدی با PH 4.5 تا 5.5 نیاز دارد. در بسته بندی کیت تست PH، چگونگی استفاده از کیت موجود است و باید طبق آن عمل کرد.

2 – با استفاده از گوگرد عنصری PH خاک را پایین آورید. میزان گوگرد مورد نیاز برای هر 9 متر مربع خاک های شنی 120 گرم است تا PH یک واحد پایین آید، برای خاک های لومی در هر 9 متر مربع 1 کیلو گوگرد نیاز است و برای خاک های رسی 1.5 کیلو گوگرد برای هر 9 متر مربع نیاز است تا PH خاک 1 واحد پایین آید. گوگرد را با لایه بالایی خاک مخلوط کنید، مواظب باشید به ریشه بلوبری آسیب وارد نشود. از یک چنگک برای مخلوط کردن گوگرد با خاک استفاده کنید.

3 – از یک کود NPK 10-20-10 که برای گل آزالیا طراحی شده است برای افزایش اسیدیته خاک استفاده نمایید. برای هر سال سن گیاه یک اونس (28 گرم) کود در اطراف گیاه اضافه نمایید، به صورتی که برای گیاهان یک ساله یک اونس، برای گیاهان دو ساله دو اونس و ... . میزان کود از 8 اونس تجاوز نمی‌کند و برای گیاهان 8 ساله و بیشتر، از 8 اونس کود استفاده می‌شود. بعد از دادن کود به طور کامل آبیاری انجام دهید تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند.

4 – یک لایه 5 تا 7 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه روی خاک اضافه کنید به گونه ای که تمامی منطقه ریشه را بپوشاند. می‌توانید از خاک اره یا پوست درخت کاج به عنوان مالچ استفاده نمایید. زمانی که مالچ تجزیه می‌شود اسیدیته خاک نیز افزایش می‌یابد. مالچ همچنین از رشد علف های هرز جلوگیری می‌کند، درجه حرارت خاک را تنظیم می‌کند و خاک را مرطوب نگه می‌دارد و به میزان مواد مغذی موجود در خاک می‌افزاید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

کیت تست PH خاک

گوگرد عنصری

چنگک

کود NPK 10-20-10 

شلنگ آبیاری

مالچ

نکته

در صورتی که مایل هستید از کود ارگانیک استفاده کنید، از پودر خون و یا کنجاله پنبه دانه در سه برنامه از اوایل بهار تا تابستان استفاده نمایید.

زمان کود دادن به بوته بلوبری فصل بهار قبل از شکوفه دهی است. به گیاه بلوبری که تازه کاشته شده است باید یک ماه بعد از کاشت کود داده شود.

هشدار

کود و مالچ باید حداقل 15 سانتی متر دورتر از ساقه گیاه روی خاک ریخته شوند و نباید به گیاه برخورد کنند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ