فواید و ارزش غذایی کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی یکی از سبزیجات برگ سبز با عطر و طعم تقریبا تلخ است. با این وجود، کاسنی فرنگی یک گیاه سالم است که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و ویتامین A و... می باشد. کاسنی فرنگی محصول فصل خنک است و برای رشد به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد. کاسنی فرنگی یکی از سبزیجات محبوب در اروپا می باشد.

 

فواید و ارزش غذایی کاسنی فرنگی

خواص درمانی کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی یکی از سبزیجات برگ دار با کالری بسیار کم است. 100 گرم از برگ های تازه کاسنی فرنگی تنها 17 کالری دارد. با این حال، با مصرف 100 گرم کاسنی فرنگی در روز، حدود 8 درصد از فیبر توصیه شده در روز تامین می شود. 

مطالعات تحقیقاتی جدید نشان داده اند که سطح بالای اینولین و فیبر موجود در کاسنی فرنگی، میزان گلوکز و کلسترول LDL را در افراد دیابتی و افراد چاق کاهش می دهد. به دلیل سطح بسیار پایین چربی و کلسترول در کاسنی فرنگی، یک غذای مورد پسند برای بیماران قلبی می باشد. فیبر بالای کاسنی فرنگی مشکلات روده را کاهش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند. مصرف کاسنی فرنگی همچنین باعث شکستن سنگ کلیه می شود.

کاسنی فرنگی غنی از ویتامین A و بتا کاروتن است. این دو ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. کاروتن در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می شود. علاوه بر این ویتامین A برای حفظ غشاهای مخاطی و داشتن پوستی سالم مورد نیاز است. همچنین ویتامین A قدرت دید چشم را افزایش می دهد. برای مقابله با مشکلات چشم مثل دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و همچنین گلوکوم، آب کاسنی فرنگی به همراه آب هویج و جعفری بسیار مفید است. استفاده مکرر از این ترکیب مشکلات چشم را به شدت کاهش می دهد. مصرف سبزیجات و مواد غذایی سرشار از ویتامین A از بدن در برابر ابتلا به سرطان ریه و حفره دهان محافظت می کند.

کاسنی فرنگی دارای مقادیر زیادی از ویتامین های ضروری گروه B مانند فولیک اسید، پانتوتنیک اسید(ویتامین B5)، پیریدوکسین(ویتامین B6)، تیامین(ویتامین B1) و نیاسین(ویتامین B3) می باشد. این ویتامین ها که از طریق منابع خارجی در بدن تامین می شوند، در ذخیره انرژی بدن، پروتئین، کربوهیدرات نیاز هستند و همچنین برای متابولیسم نیز ضروری می باشند. همچنین کاسنی فرنگی مقادیر زیادی ویتامین K و ویتامین C نیز دارد.

کاسنی فرنگی دارای ویتامین E است که این ویتامین از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده اند که با مصرف مواد غذایی که ویتامین E دارند از شروع بیماری آلزلیمر جلوگیری می شود.

علاوه بر این، کاسنی فرنگی منبع خوبی از مواد معدنی مانند منگنز، مس، کلسیم، آهن و پتاسیم است. منگنز به عنوان کوفاکتور برای آنزیم های آنتی اکسیدان و سوپراکسیداز دیسموتاز استفاده می شود. پتاسیم نیز یک الکترولیت مهم داخل سلول است که با اثرات فشار خون بالا ناشی از سدیم مقابله می کند.

محتوی بالای کلسیم در کاسنی فرنگی برای مراقبت از دندان ها و استخوان ها بسیار مفید می باشد و با مصرف مرتب آن از ابتلا به پوکی استخوان نیز جلوگیری می شود.

از آب کاسنی فرنگی مخلوط با آب میوه های طبیعی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شود و باعث از بین بردن آکنه می شود. علاوه بر این مصرف آب کاسنی فرنگی طبیعی باعث ایمنی در برابر ایجاد جوش در پوست می شود.

مخلوط آب کاسنی فرنگی، آب هویج و آب کرفس بهترین کمک برای کاهش حملات آسم می باشد.

آب کاسنی فرنگی همراه با آب کرفس و جعفری برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند بسیار مفید می باشد.

کاسنی فرنگی همچنین برای کبد و کیسه صفرا نیز خیلی مفید است و به پاکسازی کیسه صفرا کمک می کند.

کسانی که می خواند وزن کم کنند می توانند از کاسنی فرنگی به دلیل کالری بسیار کمی که دارد در غذاهای خود استفاده کنند. مصرف کاسنی فرنگی به صورت نپخته و یا حتی آب آن، در کاهش وزن موثر می باشد.

مطالعات نشان داده اند مصرف کاسنی فرنگی برای خانم های باردار نیز مفید می باشد و در جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به عیوب تولد کمک می کند.

آماده کردن و چگونگی مصرف کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی تازه باید با آب سرد شسته شود. برگ هایی که خیلی زرد هستند و هر برگی که تغییر رنگ داده است را باید دور انداخت. برگ ها را با استفاده از چاقو ریز ریز می کنند. کاسنی فرنگی بلانچ شده در فروشگاه ها به فروش می رسد. بلانچ کردن باعث می شود طعم تلخ کاسنی فرنگی از بین برود. برای بلانچ کردن باید سبزی ها را در یک سبد فلزی ریخته سپس آن ها را در آب در حال جوش فرو برد و روی آن را پوشاند. بعد از این که آب دوباره به جوش آمد، کاسنی فرنگی ها را از آب جوش بیرون آورده و آن را در یک ظرف آب سرد و یخ قرار می دهیم. کاسنی فرنگی ها را باید به میزان همان زمانی که در آب جوش بوده اند در آب یخ قرار داد.

استفاده از کاسنی فرنگی در سالادهای پیاز دار فرانسوی بسیار عالی است. در سوپ هم می توان از کاسنی فرنگی به صورت سرخ کرده استفاده کرد. کاسنی فرنگی در سالاد، هم به صورت پخته و هم به صورت خام مصرف می شود.

فواید و ارزش غذایی کاسنی فرنگی

 

انتخاب کاسنی فرنگی و ذخیره کردن آن

کاسنی فرنگی تازه در سراسر سال در بازار در دسترس است. کاسنی فرنگی های ترد و نازک برای خرید بهتر هستند. از خرید کاسنی فرنگی های سفت و آن هایی که رنگ برگ آن ها خیلی زرد شده است اجتناب کنید.

کاسنی فرنگی را می توان در کیسه های فریزر قرار داد و آن ها را در یخچال و فریزر نگهداری نمود. در صورتی که در یخچال نگهداری شوند به مدت 3 یا 4 روز تازه خواهد ماند.

کاسنی فرنگی به طور گسترده ای در اروپا و برخی از ایالت های آمریکا مصرف می شود. اگرچه این سبزیجات دارای غلظت بالایی از گلیکوزیدهای تلخ و اینولین است ولی تا کنون هیچ عوارض جانبی در اثر مصرف این سبزی گزارش نشده است و به طور کلی کاسنی فرنگی یکی از سبزجات مفید و مغذی می باشد.

ارزش غذایی 100 گرم کاسنی فرنگی
 
اطلاعات کلی در 100 گرم کاسنی فرنگی
انرژی                                               17 کیلو کالری
کربوهیدرات                                        3/35 گرم
پروتئین                                              1/25 گرم  
چربی کل                                           0/2 گرم
کلسترول                                            0
فیبر                                                   3/1 گرم

 

ویتامین های موجود در 100 گرم کاسنی فرنگی
فولات                                              142 میکروگرم
نیاسین                                            0/4 میلی گرم
پانتوتنیک اسید                                  0/9 میلی گرم
پیریدوکسین                                     0/02 میلی گرم
ریبوفلاوین                                       0/075 میلی گرم
تیامین                                             0/08 میلی گرم
ویتامین آ                                              2167 IU
ویتامین سی                                      6/5 میلی گرم
ویتامین ای                                       0/44 میلی گرم
ویتامین کا                                          231 میکروگرم

 

الکترولیت های موجود در 100 گرم کاسنی فرنگی
سدیم                                               22 میلی گرم
پتاسیم                                            314 میلی گرم

 

مواد معدنی موجود در 100 گرم کاسنی فرنگی
کلسیم                                             52 میلی گرم
مس                                            0/099 میلی گرم
آهن                                              0/83 میلی گرم
منیزیم                                              15 میلی گرم
منگنز                                             0/42 میلی گرم
فسفر                                               28 میلی گرم
سلنیوم                                                0.2 mcg
زینک                                              0/79 میلی گرم

 

مواد مغذی گیاهی در 100 گرم کاسنی فرنگی
کاروتن بتا                                        1300 میکروگرم
کاروتن آلفا                                                0
کریپتوگزانتین بتا                                         0
لوتئین گزانتین                                            0

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ