واریته های مختلف بلوبری

بلوبری

بوته های بلوبری (Vaccinium spp) زمانی که در یک خاک اسیدی با زهکشی خوب کاشته می‌شوند به خوبی رشد کرده و یک چشم انداز بسیار زیبا در حیاط خانه ها یا باغ ها به وجود می‌آورند. PH مناسب برای رشد گیاه بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد. در خاک های قلیایی تر بوته های بلوبری از کمبود آهن رنج می‌برند. در خاک هایی که قلیایی تر هستند گیاه بلوبری قادر به جذب آهن نیست. برای کاهش سطح PH، خاک را با پیت ماس، کمپوست و گوگرد اصلاح کنید. بلوبری ارقام مختلفی که دارد که هر کدام طول عمر متفاوتی داشته و بعضی از گونه ها تا 50 سال هم می‌توانند زندگی کنند. بوته های بلوبری بر اساس فصل میوه دهی طبقه بندی می‌شود.

انواع بلوبری بوته بلند

گونه های بلوبری که بوته های آن ها بلند هستند (Vaccinium corymbosum) بر اساس بوته های جنوبی و شمالی طبقه بندی می‌شوند. بلوبری های بوته بلند شمالی برای جوانه زدن و تشکیل میوه به بیش از 1000 ساعت درجه حرارت صفر تا هفت درجه سانتی گراد نیاز دارند که ساعت سرما نامیده می‌شود. در مناطقی که این میزان سرما به بوته بلوبری نمی‌رسد (یعنی در مناطق معتدل تر) شما می‌توانید یک نوع بلوبری هیبرید که بلوبری بوته بلند جنوبی نامیده می‌شود را پرورش دهید. بلوبری هیبرید به ساعات کمتری سرما نیاز دارد و 150 تا 600 ساعت سرمای 0 تا 7 درجه سانتی گراد در سال برای آن ها کافی می‌باشد.

فصل میوه دهی

بوته های بلوبری بر اساس فصل باردهی طبقه بندی می‌شوند. گونه های بلوبری بوته بلند شمالی که در اواسط زمستان میوه می‌دهند عبارتند از : Saphire و Emerald. گونه هایی که از اواخر زمستان تا اواخر بهار میوه می‌دهند عبارتند از : Misty، Gulf Coast ، Biloxi و Southmoon . گونه هایی که از اواسط بهار تا اوایل تابستان میوه می‌دهند عبارتند از: Blue Crisp، Legacy و Ozark Blue. گونه هایی که دوره طولانی در باردهی دارند عبارتند از : Star، Jewel که از اواخر زمستان تا اواسط تابستان میوه می‌دهند. گونه Sharpblue که طولانی ترین فصل باردهی را دارد و از اواخر زمستان تا اواخر تابستان یا حتی مدت زمان طولانی تر میوه می‌دهد.

بلوبری  Rabbiteye

بلوبری Rabbiteye یک گونه مناسب برای کاشت در مناطق معتدل است و نسبت به سایر گونه های بلوبری، PH با سطح بالاتری را تحمل می‌کند. همچنین این گونه نسبت به سایر گونه ها به ساعات سرمای کمتری نیاز دارد و فقط 100 تا 200 ساعت سرما برای جوانه زنی و تولید میوه، برای آن کافی است. ارقام زودرس بلوبری Rabbiteye عبارتند از : Chaucer، Climax و Beckyblue. ارقامی از بلوبری Rabbiteye که از اواخر زمستان تا اواخر بهار میوه می‌دهند عبارتند از Powderblue و Brightwell.

ملاحظات ویژه

اغلب گونه های بوته بلند خود بارور (self-fertile) هستند. انواع خود گرده افشان (self-pollinating) میوه های بزرگ تر و بیشتری تولید می‌کنند و زمانی که گونه هایی که گرده افشانی متقاطع (cross-pollination) با انواع مختلف گرده افشانی می‌کنند باردهی بیشتری دارند. واریته هایی از بلوبری که بوته آن ها کوچک است را می‌توان در گلدان کاشت، به خصوص در آب و هوای معتدل که ریشه ها با گلدان در تماس هستند در معرض انجماد قرار نمی‌گیرند. برای گونه هایی از بلوبری که در گلدان کاشته می‌شوند شش ساعت نور خورشید و سایه آخر بعد از ظهر فراهم نمایید. برای جلوگیری از خشک شدن ریشه مرتب گیاه را آبیاری کنید. مطمئن شوید خاکی که در گلدان ریخته اید زهکشی خوبی داشته باشد، زیرا ریشه های بلوبری در آب ایستاده به سرعت از بین می‌روند. برای بوته های بلوبری 10 تا 15 سانتی متر مالچ پوست درخت کاج فراهم کنید. گونه های بوته بلند جنوبی که برای کاشت در گلدان مناسب هستند عبارتند از : Misty، O'Neal، Sharpblue و گونه نیمه کوتوله Sunshine Blue.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ