چگونگی تعیین PH خاک

تعیین PH خاک

تمامی گیاهان زمانی رشد خوب و موفقی دارند که در یک خاک مناسب کاشته شوند. یک بخش مهم از ساختار شیمیایی خاک، PH خاک است که باعث می‌شود میکروارگانیسم ها در آن PH فعالیت خوبی داشته باشند و مواد مغذی به میزان کافی در اختیار گیاهان قرار بگیرد. PH خاک به صورت اسیدی، خنثی و قلیایی می‌باشد که از 1 تا 14 درجه بندی می‌شود. زمانی که PH 7 باشد، خاک خنثی است. اگر PH زیر 7 باشد خاک اسیدی بوده و اگر PH بالای 7 باشد خاک قلیایی می‌باشد. می‌توان یک نمونه خاک را به آزمایشگاه فرستاد تا PH خاک را تعیین کرد، همچنین با استفاده از یک کیت تست PH می‌توان اسیدیته  خاک را تعیین نمود.

جمع آوری نمونه های خاک

1 – برای جمع آوری نمونه های خاک چند ظرف تهیه کنید و آن ها را با آب گرم و صابون بشویید و اطمینان حاصل کنید هیچ گونه مواد شیمیایی در ظرف ها وجود ندارد زیرا باعث ایجاد خطا در نتیجه آزمون می‌شود.

2 – نمونه های خاک باید از قسمت های مختلف زمین جمع آوری شوند و نباید آن ها را با هم مخلوط کرد. با استفاده از یک بیلچه دستی نمونه های خاک را جمع آوری کنید و آن را به اندازه 15 تا 20 سانتی متر در خاک فرو کنید و خاک را بیرون آورید. برای هر 9 متر مربع از زمین، یک نمونه خاک بردارید.

3 – نمونه های خاک را در ظروف جداگانه قرار دهید. هر گونه سنگ، چوب و ... که در خاک وجود دارد را حذف کنید. توده های خاک که به هم چسبیده اند را از هم باز کنید، هر نمونه خاک را که در یک ظرف ریخته اید به طور کامل مخلوط نمایید.

4 – از هر نمونه یک فنجان خاک بردارید و آن را در یک ظرف کوچکتر بریزید. اجازه دهید خاک به طور کامل در معرض هوا خشک شود. اگر می‌خواهید نمونه های خاک را برای تعیین PH به آزمایشگاه بفرستید، نمونه های خشک شده خاک را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و پلاستیک را به طور کامل ببندید. بهتر است از کیسه های پلاستیکی زیپ دار استفاده کنید.

استفاده از کیت تست PH خاک

1 – درپوش لوله موجود در کیت تست PH را بردارید. این لوله با رنگ درپوش مشخص می‌شود و برای هر کیت متفاوت است.

2 – 10 میلی لیتر آب مقطر در لوله بریزید. این مقدار در لوله آزمایش مشخص شده است و دارای علامت می‌باشد.

3 – شاخص شیمیایی PH را به آب مقطر اضافه کنید. بسته به نوع کیت این ماده شیمیایی به صورت مایع یا قرص می‌باشد.

4 – درپوش لوله را از خاک پر کنید و خاک را در لوله بریزید و بعد درپوش را روی لوله قرار دهید. 10 بار لوله را برعکس کنید تا محتویات درون لوله با هم مخلوط شوند.

5 – اجازه دهید خاک ته نشین شود تا زمانی که یک رنگ واضحی در لایه بالایی خاک قابل مشاهده شود. رنگ مشاهده شده را با نمودار PH موجود در کیت مطابقت دهید و نتیجه آزمون را بخوانید.

وسایلی که شما نیاز دارید:

بیلچه دستی

سطل پلاستیکی و یا ظروف برای جمع آوری نمونه های خاک

فنجان

کیسه های پلاستیکی زیپ دار

کیت تست خاک

آب مقطر

نکات

PH خاک را حداقل شش ماه قبل از کاشت تست کنید، با این کار می‌توانید در صورت لزوم خاک را اصلاح کنید و PH را به سطح مناسب برسانید.

هشدار

مواظب باشید نمونه های جمع آوری شده از نقاط مختلف زمین با هم مخلوط نشوند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ