چگونگی کاشت گل لادن

گل لادن
لادن (به انگلیسی Nasturtium) یک نوع گل یک ساله و پیچنده است، انواع پیچنده آن به وسیله دمبرگ ها به دور شاخه های نازک یا نخ یا سیم می پیچد و خود را بالا می کشد. گل های لادن از کنار شاخه ها و دمبرگ بیرون می آید. رنگ های مختلف گل لادن زرد، قرمز، قهوه ای، بنفش تیره، کرم روشن، یک رنگ یا دو رنگ است.
از انواع لادن که زیاد کاشته می شود یکی لادن بزرگ است که گیاه آن پیچنده و تا حدود 2 متر بالا می رود و برگ های آن به شکل سپر و گل هایش نارنجی رنگ است. از این نوع لادن، گونه های دیگری به دست آمده که دسته ای پیچنده و دسته ای پا کوتاه می باشند. 
 
کاشت گل لادن
 
نوع دیگری از لادن کاشته می شود که لادن دورگه نام دارد و از تلاقی بین لادن بزرگ و لادن لوب به دست آمده است. این گیاه دارای بوته ای سبز و خیلی قوی می باشد که انداه آن به 4 متر می رسد و می تواند داربستی را بپوشاند .
نوعی از گل لادن وجود دارد که خیلی جالب است و گل های قرمز تیره دارد و به طور خارق العاده ای گل می دهد. این نوع از لادن نیز دورگه با گل های سفید مایل به زرد با لکه های ارغوانی و دورگه ی گل زرد تیره با لکه ی ارغوانی و دورگه ی بنفش تیره وجود دارد. تمام انواع لادن از اول بهار تا آخر پاییز گل می دهند.
 
کاشت گل لادن
 
دو نوع دیگر لادن وجود دارد که زیبایی آن کمتر از انواع گفته شده نیست. یکی لادن کوچک که ساقه های آن افتاده و اندازه بوته آن 40 تا 50 سانتی متر است . برگ ها و گل هایش خیلی کوچک تر از لادن بزرگ می باشد. نوع دیگر لادن peregrinum است که گیاهی پیچنده و قد آن تا 4 متر هم می رسد. برگ های این نوع لادن بریده بریده است و گل های آن هم کوچک و به رنگ زرد می باشد.
 
گل لادن
 
کاشت گل لادن
بذر تمام انواع لادن را بهار در گلدان های 15 سانتی متری یا در زمین می کارند. کاشتن گل لادن خیلی آسان است ولی برای آن که خوب رشد کند و گل دهی فراوانی داشته باشد باید بذر آن را در خاکی که سبک است کاشته و مرتب آن را آبیاری کنند. گل لادن از آفتاب سوزان و هوای خشک تابستان صدمه می بیند. اگر مرتب آبیاری شود و خاک آن خشک نشود خیلی خوب گل می دهد. از اقسام پیچنده آن برای تزیین پنجره ها یا آلاچیق می توان استفاده کرد. بذر لادن را اگر پاییز در گلدان بکارند و زمستان آن را در گلخانه بگذارند، تمام زمستان در گلخانه گل می دهد و می توان با آن سالن های پذیرایی را تزیین کرد. برای زیاد کردن گل لادن از قلمه ی آن هم ممکن است استفاده کرد. اگر ساقه های سخت آن را چیده و برگ های آن را جدا کنند و فقط سر شاخه یک یا دو جوانه باقی بگذارند و بعد آن را در ظرف آب گذاشته و پشت شیشه آفتاب گیر قرار دهند، قلمه به آسانی ریشه کرده و بوته ی آن به سرعت بالا می آید و گل می دهد.
 

6 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ