کاشت و پرورش گیاه بلوبری

کاشت بلوبری

بلوبری بومی شمال شرقی آمریکا است. یک نگرانی که در مورد بسیاری از گیاهان وجود دارد این است که تا چه حد می‌توانند سرما را در طول زمستان تحمل کنند، با این حال بلوبری در طول زمستان باید میزان مشخصی سرما دریافت کند تا بتواند شکوفه دهد و میوه تولید نماید. دمایی که بلوبری در زمستان در معرض آن قرار می‌گیرد  باید زیر 7 درجه سانتی گراد باشد که با توجه به نوع بلوبری، میزان ساعات سرما متفاوت است. برخی از گونه های بلوبری به تعداد ساعات سرمای بیشتری نیاز دارند و برخی مانند بلوبری بوته بلند جنوبی به ساعات کمتری سرما در طول زمستان نیاز دارند و برای مناطق گرم مناسب می‌باشند.

انتخاب گونه بلوبری

1 – ساعات سرمای منطقه خود در طول زمستان را مشخص کنید. منظور از ساعات سرما، زمانی است که دمای هوا زیر 7 درجه سانتی گراد یا بین 0 تا 7 درجه سانتی گراد می‌باشد. بسیاری از اداره های هوا شناسی می‌توانند میزان ساعات سرما در منطقه را به شما بگویند.

2 – اگر منطقه شما 800 تا 1000 ساعت سرما در طول زمستان دارد، بلوبری بوته بلند شمالی را انتخاب کنید.

3 – اگر شما در مناطقه گرمی زندگی می‌کنید بلوبری Rabbiteye را انتخاب نمایید. این گونه بلوبری فقط به 300 تا 400 ساعت سرما در طول زمستان نیاز دارد. بلوبری بوته بلند جنوبی نیز به 150 تا 800 ساعت سرما نیاز دارد که این گونه نیز برای مناطق گرم مناسب می‌باشد.

کاشت و پرورش بلوبری

1 – PH خاک خود را اندازه بگیرید، بلوبری از گیاهان اسید دوست است و PH مناسب برای آن 4.5 تا 5.5 می‌باشد. در صورتی که PH بیشتر از 5.5 بود، یک گودال به عمق 35 و عرض 60 سانتی متر حفر کنید و آن را با مخلوطی از 10 درصد خاک لومی، 40 درصد پیت ماس مرطوب و 50 درصد پامیس یا پوکه معدنی (pumice) پر نمایید.

2 – گیاهان بلوبری ریشه باز 2 یا 3 ساله را در اواخر زمستان یا اوایل بهار زمانی که خواب هستند در زمین بکارید. نهال ها را به عمق گلدانی که در آن قرار دارند در زمین بکارید. فاصله بین نهال های بلوبری را 120 تا 180 سانتی متر و فاصله ردیف های کاشت را 210 تا 270 سانتی متر در نظر بگیرید. 

3 – یک لایه 7 سانتی متری مالچ مناسب مانند پوست درخت کاج، برگ خرد شده بلوط یا خاک اره در اطراف گیاه به شعاع 60 سانتی متر بریزید. مالچ باعث می‌شود ریشه های بلوبری خنک نگه داشته شوند و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می‌کند. مالچ را با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه روی زمین بریزید.

4 – در اواخر بهار بعد از این که گیاه در خاک تثبیت شد، 2 قاشق غذاخوری کود NPK 10-20-10 در اطراف پایه گیاه اضافه کنید و سپس به گیاه آب دهید تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند.

5 – هر سال بهار دوباره یک لایه 7 سانتی متری مالچ در اطراف گیاهان اضافه کنید.

6 – در سال دوم، 2.5 قاشق غذاخوری کود NPK 10-20-10 در اوایل بهار و 2.5 قاشق در اواخر بهار در اطراف گیاه اضافه کنید و بعد آبیاری انجام دهید. از کودهای ارگانیک مانند پودر خون، کنجاله پنبه دانه و سایر کودهای ارگانیک نیز می‌توانید استفاده کنید، کود را روی زمین بریزید و سپس مالچ اضافه کنید.

7 – در طول فصل رشد خاک را مرطوب نگه دارید ولی از خیس کردن خاک اجتناب نمایید. اجازه ندهید ریشه های بلوبری خشک شوند. گیاه بلوبری در طول تابستان به هفته ای یک اینچ آب نیاز دارد.

8 – از سال سوم به بعد گیاه بلوبری را هرس کنید تا به رشد جدید تشویق شود. شاخه هایی که از زمین رشد کرده اند و کمتر از 30 سانتی متر هستند و هر شاخه ای که نمای درختچه بلوبری را شلوغ کرده است را هرس کنید.

وسایلی که نیاز دارید:

کیت تست خاک

کود NPK 10-20-10

مالچ

آب

نکته

شاخه هایی مرده و آسیب دیده را حتما باید هرس کرد. در صورتی که این شاخه ها هرس نشوند عملکرد گیاه بلوبری کاهش می‌یابد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ