انواع گل های رونده

گیاهان بالارونده به گیاهان دیگر و یا سایر اشیا متکی می‌شوند تا بتوانند بالا بروند و به نور خورشید دسترسی پیدا کنند. این گیاهان برای تولید بافت های جدید به یک حامی مانند چوب درختان نیاز دارند. ما می‌توانیم با کاشت گیاهان بالارونده یک نمای متنوع و منحصر به فرد در باغ خود ایجاد کنیم. البته رشد انبوه این گیاهان ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. رشد این گیاهان باید با فضا متناسب باشد و مهار آن ها ضروری است. در این پست 30 مورد از بهترین گیاهان رونده معرفی شده که از طریق شماره در عکس ها مشخص شده اند.

گیاهان دیوارپوش


1 - Pileostegia viburnoides

این گیاه همیشه سبز است و به دیوار می‌چسبد، توانایی تحمل سایه را دارد و در اواخر تابستان گل های سفید زیبایی تولید می‌کند. رشد آهسته ای دارد که باعث می‌شود به مهار کمتری نیاز داشته باشد. گیاه Pileostegia viburnoides به ارتفاع 6 متر رشد می‌کند و می‌تواند در دمای 12- درجه سانتی گراد زنده بماند. 

2 - Parthenocissus henryana

این گیاه بومی چین است و برگ های زیبایی دارد که در پاییز رنگ های شاد و قرمزی ایجاد می‌کند که بسیار متنوع هستند. این گیاه به دیوار می‌چسبد و می‌تواند در سایه نیز رشد کند. به ارتفاع 4.7 متر رشد می‌کند و در دمای 20- درجه سانتی گراد می‌تواند زنده بماند.

3 -  Hydrangea anomala subsp. Petiolaris

این گیاه برگریز است و در فصل رشد به طور کامل فضا را با برگ های سبز و بزرگ خود و گل آذین های سفید می‌پوشاند. دیوارهای سایه دار را به سرعت می‌پوشاند و تا ارتفاع 12 متر رشد می‌کند و در دماهای خیلی سرد می‌تواند زنده بماند.

4 – یاسمن زمستانه (Jasminum nudiflorum)

این گیاه اگر به صورت آزادانه رشد کند در زمستان و بهار گل های فراوانی تولید می‌کند و در دمای 20- درجه سانتی گراد زنده می‌ماند. 

5 - Trachelospermum jasminoides

این گیاه عطر و بوی بسیار قوی دارد که تقریبا شبیه بوی یاس است. بسیار مقاوم است و بهترین عملکرد را در دیوارهای آفتابی دارد. ارتفاع این گیاه به 12 متر می‌رسد و در دمای 12- درجه سانتی گراد می‌تواند زنده بماند.

6 - Hedera algeriensis ‘Gloire de Marengo

این گیاه برای نورپردازی در دیوارهای تیره بسیار مناسب است و بسیار مقاوم و سازگار است و دارای برگ های زیبا و براق آمیخته با رنگ سفید می‌باشد. دمای 15- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند.

7 - Lonicera x tellmanniana

این گیاه فاقد عطر است ولی گل های فراوان و زیبایی به رنگ نارنجی تولید می‌کند که فضای بسیار زیبایی ایجاد می‌نماید. در سایه رشد می‌کند و ممکن است به هرس سالانه نیاز داشته باشد. به ارتفاع 4.7 متر رشد می‌کند و در دمای 15- درجه سانتی گراد زنده می‌ماند.

8 – پیچک ناقوس ارغوانی (Cobaea scandens)

این گیاه در میان گیاهان بالارونده یکساله از همه مقاوم تر است و در مناطق بدون سرما به صورت چند ساله رشد می‌کند. در طول یک سال از طریق دانه های خود یک منطقه را به صورت شگفت آور پوشش می‌دهد. از اواخر تابستان تا اولین سرما گل های بسیار زیبا و ناقوس مانندی تولید می‌کند. ارتفاع این گیاه 1.8 متر می‌باشد.

9 - Schizophragma integrifolium

این گیاه کمی شبیه Hydrangea anomala است ولی رشد آن کندتر است و توسط گل آذین پوشانده شده است و به ارتفاع 6 متر رشد می‌کند. 

10 - Actinidia kolomikta

این گیاه یکی از اعضای خانواده کیوی است. برگ های این گیاه بسیار زیباست و سفید رنگ است و به نظر می‌رسد رنگ صورتی روی آن اسپری شده است. در آفتاب کامل عملکرد بهتری دارد و به ارتفاع 9 متر رشد می‌کند و در دماهای پایین زنده می‌ماند.

گیاهان رونده برای لبه ها و مرزها


1 – نیلوفرپیچ آبی (Ipomoea tricolor ‘Heavenly Blue)

این گیاه چند ساله است و برای آب و هوای گرم و معتدل مناسب می باشد. گل ها تا زمانی که هوا سرد نشود روی گیاه باقی می‌مانند. گیاه نیلوفر پیج تا ارتفاع 3 متر می‌تواند رشد کند. 

2 – گل لادن (Tropaeolum speciosum)

گل لادن چند ساله است و به خاک اسیدی و تابستان های خنک نیاز دارد. این گیاه برای کاشت در اطراف آلاچیق بسیار مناسب می‌باشد و در میان گیاهان چندساله، از گیاهانی است که رشد بسیار خوبی دارد. بوته گل لادن به ارتفاع 3 متر رشد می‌کند و در دمای 20- درجه سانتی گراد نیز زنده می‌ماند.

3 - Ipomoea lobata

این گیاه از خانواده پیچک است که در ابتدا گل های زرد و نارنجی تولید می‌کند، زمانی که گل ها به بلوغ رسیدند کرم رنگ می‌شوند. به ارتفاع 3 متر رشد می‌کند و در بهار بعد از رفع سرما کاشته می‌شود.

4 - Clematis ‘Prince Charles

این گیاه بسیار فعال است و گل های آبی ریبایی تولید می‌کند. به کپک پودری مقاوم است، در بهار هرس می‌شود و به ارتفاع 2.4 متر رشد می‌کند. در دماهای پایین زنده می‌ماند.

5 - Bomarea multiflora

این گیاه به گیاه Alstroemeria نزدیک است. در زمستان های سرد با اضافه کردن مالچ در اطراف گیاه می‌توان از آن در برابر سرما محافظت نمود. بسیار زیبا و زرق و برق دار است و به ارتفاع 6 متر رشد می‌کند.

6 - Ipomoea coccinea

این گیاه سالانه است و گل های سرخ بسیار زیبایی تولید می‌کند. از طریق بذر کاشته می‌شود و رشد آسانی دارد. کاشت آن بعد از گذشت سرما در بهار صورت می‌گیرد و به ارتفاع 6 متر رشد می‌کند.

7 - Solanum laxum ‘Album

خوشه های گل فراوانی دارد و بعد از گذشت سرما شروع به رشد مجدد می‌کند. شاخه های جانبی مرتبی دارد که به اندازه 15 سانتی متر هستند. این گیاه به ارتفاع 6 متر رشد می‌کند.

8 - Rhodochiton atrosanguineus

این گیاه گل های بسیار زیبایی در امتداد شاخه های افقی تولید می‌کند، در بهار بعد از گذشت سرما کاشته می‌شود و به ارتفاع 2.5 متر رشد می‎کند.  

9 – گل زنگوله ای شیلی (Lapageria rosea)

این گیاه بسیار زیباست ولی به سایه و یک خاک با زهکشی خوب نیاز دارد، رشد آهسته ای دارد و برای کاشت در اطراف اشیاء خمیده مانند در ورودی باغ ها بسیار مطلوب می‌باشد. به ارتفاع 7 متر رشد می‌کند.

10 - 'Clematis ‘Frances Rivis

این گیاه در بهار بسیار جذاب است و خیلی زود گل می‌دهد. بعد از گل دهی به هرس کمی نیاز دارد و در سایه به خوبی رشد می‌کند. 

گیاهان بالارونده فعال مقاوم


1 - Clematis ‘Alba Luxurians

یکی از مقاوم ترین ارقام viticella می‌باشد. در هر بهار باید هرس شود. در فصل رشد شما را شگفت زده می‌کند و از تابستان تا پاییز گل های فراوانی تولید می‌کند. به ارتفاع 3.6 متر رشد می‌کند و قادر به تحمل دماهای پایین می‌باشد.

2 - Rosa ‘Wedding Day   

گل ها در این گیاه زمانی که بالغ می‌شوند سفید رنگ هستند. این گیاه به اندازه 9 متر رشد می‌کند و در دمای 17- درجه سانتی گراد زنده می‌ماند.

3 - Clematis ‘Bill MacKenzie

این گیاه سخت و مقاوم است و گل های بسیار زیبایی تولید می‌کند. خشکسالی و سرمای شدید را تحمل نموده و بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد. ارتفاع آن 6 متر است و در دمای 28- درجه سانتی کراد زنده می‌ماند.

4 - Lonicera periclymenum ‘Serotina

گل ها در این گیاه رنگ آمیزی بسیار زیبایی دارند و فصل گلدهی طولانی است. این گیاه مقاوم است و در زمستان می‌توان شاخه های آن را مرتب کرد. ارتفاع آن 6 متر است و دمای 28- درجه سانتی گراد را می‌تواند تحمل کند.

5 - Rosa ‘Chevy Chase

این گیاه گل های قرمز کوچک با گلبرگ های خوشه ای محکم تولید می‌کند. گل ها در تاریکی نمای بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. به ارتفاع 7 متر رشد می‌کند و درمای 28- درجه سانتی گراد زنده می‌ماند.

6 - Rosa ‘The Garland  

این گیاه برای دروازه های طاقدار بسیار مناسب است و در باغ ها فضای زیبایی ایجاد می‌کند. همچنین می‌توان آن را در کنار درخت یا دیگر اشیا کاشت. ارتفاع این گیاه به 7 متر می‌رسد.

7 - Wisteria floribunda ‘Alba

این گیاه اغلب در کنار دیوار رشد می‌کند، هرچند می‌توان آن را در نزدیکی درختان نیز کاشت. زمانی که در آفتاب کاشته می‌شود گلدهی خوبی دارد، به ارتفاع 12 متر رشد می‌کند و در دمای 28- درجه سانتی گراد زنده می‌ماند.

8 - Vitis coignetiae

این گیاه برگ های بزرگ و زیبایی دارد که برگ ها در پاییز بسیار دیدنی هستند. یک راه فوق العاده برای روح بخشیدن به درختان همیشه سبز می‌باشد، ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد و دمای 28- درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

9 -  Rosa ‘Paul’s Himalayan Musk

این گیاه گل های ظریف بسیار زیبایی تولید می‌کند و برای کاشت در نزدیکی یک درخت بلند مناسب می‌باشد. ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا این گیاه خود را تثبیت کند ولی گل های انبوهی تولید می‌کند که عطر بسیار خوبی دارند و منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند. ارتفاع این گیاه به 9 متر می‌رسد و دمای 30- درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند.

10- Clematis montana var. grandiflora

این گیاه قدرت فوق العاده ای دارد و بسیار سخت و مقاوم است. گل های سفیدی تولید می‌کند و ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد. دمای 23- درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. 


محصولات مرتبط

4 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ