مراقبت از گیاه بلوبری



درختچه بلوبری دارای میوه های بسیار خوشمزه و شکوفه های بسیار زیبا است و پرورش آن برای باغبانان بسیار لذت بخش است. زمانی که برگ های جوان ظاهر می‌شود برنز رنگ هستند، بعد از بلوغ رنگ آن ها سبز تیره می‌شود و در نهایت در پاییز رنگ برگ ها به قرمز و زرد و نارنجی تبدیل می‌گردند. درختچه بلوبری به عنوان گیاه زینتی و یا پرچین نیز کاشته می‌شود. بلوبری در مناطق سرد و در خاک های اسیدی که زهکشی خوبی دارند، به خوبی رشد می‌کند. PH مناسب خاک برای رشد بلوبری 4.5 تا 5.5 می‌باشد. در آب و هوای گرم تر بلوبری های بوته بلند جنوبی و بلوبری Rabbiteye باید کاشته شوند، این ارقام از بلوبری به سرمای کمتری در طول زمستان نیاز دارند. در مناطق سرد بلوبری بوته بلند شمالی باید کاشته شود.
چگونگی مراقبت و کود دهی به بوته بلوبری
1 – برای حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز از مالچ استفاده کنید. مالچ باید 7 سانتی متر دورتر از پایه درختچه بلوبری روی خاک ریخته شود. برای این که اسیدیته خاک حفظ شود از مالچ هایی مانند تراشه های چوب درخت کاج و یا برگ خرد شده بلوط استفاده کنید.
2 – بلوبری به دلیل اینکه ریشه های کم عمقی دارد باید در یک منطقه عاری از علف های هرز باشد. بنابراین منطقه کاشت را به طور منظم بررسی کنید و در صورت وجود علف های هرز، آن ها را با دست از خاک بیرون بکشید.
3 – گیاه بلوبری به یک رطوبت ثابتی نیاز دارد و خاک باید به طور مساوی مرطوب نگه داشته شود. از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود. در صورتی که خاک زهکشی خوبی نداشته باشد و آب در خاک بماند، باعث پوسیدگی ریشه بلوبری می‌شود. گیاه بلوبری باید حتما در یک خاک با زهکشی خوب کاشته شود.
4 – در اواخر فصل رشد میوه هایی که بر روی زمین افتاده اند را بردارید، در غیر این صورت باعث جذب کرم ها و دیگر آفات می‌شوند. 
5 – در اوایل بهار قبل از اینکه برگ های گیاه بلوبری ظاهر شوند، به گیاه کود دهید. ¼ فنجان تا 2 فنجان کنجاله سویا و یا پودر ماهی در اطراف هر گیاه اضافه کنید. این کود دارای مقدار زیادی نیتروژن است و باعث می‌شود گیاه رشد قوی داشته باشد. گیاهان جوان تر به مقدار کمتری کود نیاز دارند و گیاهان مسن تر به مقدار بیشتری کود (2 فنجان) احتیاج دارند.
هرس
1 – گیاه بلوبری در سه تا چهار سال اول به هرس زیادی نیاز ندارد و فقط باید شاخه های شکسته، آسیب دیده، مرده و بیمار را از گیاه حذف کرد. زمانی که گیاه خفته است باید هرس را انجام داد، به گیاه باید به گونه ای شکل داد که رشد عمودی در آن حفظ شود.
2 – دو یا سه ساقه ضخیم و قدیمی را در سال سوم و چهارم قطع کنید. در سال های بعدی نیز چندین ساقه را قطع نمایید، تعداد ساقه هایی که می‌خواهید قطع کنید باید حداکثر 6 تا 8 عدد باشد. گیاه بلوبری در صورتی که هر سال به صورت منظم هرس شود میوه های بیشتری تولید می‌کند و سالم تر می‌ماند.
3 – در هر سال تمام شاخه هایی که آسیب دیده و بیمار هستند را قطع کنید، همچنین شاخه هایی که در هم رفته هستند و نمای شلوغی ایجاد کرده اند را نیز هرس نمایید. 
وسایلی که نیاز دارید:
مالچ
کود
قیچی هرس
نکته
حداقل دو گونه مختلف از گیاه بلوبری را در نزدیکی هم بکارید، با انجام این کار بوته بلوبری میوه های بزرگ تر و با کیفیت تری تولید می‌کند. برای این منظور، گونه هایی که در نزدیکی هم کاشته می‌شوند باید در یک زمان شکوفه بدهند. بعد از تشکیل میوه، بوته بلوبری را بپوشانید تا از آسیب آفات حفظ شود. پوشش گیاه قبل از تشکیل میوه مانع از گرده افشانی می‌شود. با استفاده از تور می‌توان گیاه بلوبری را پوشاند تا هم از آسیب آفات محافظت شود و هم پرنده ها نتوانند به میوه ها آسیب برسانند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ