آموزش کاشت بلوبری بوته کوتاه

بلوبری

بوته های بلوبری کوتوله به اندازه 30 تا 90 سانتی متر بلند می‌شوند . گیاه بلوبری برای رشد موفق به آفتاب کامل، خاک اسیدی و مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد. بوته بلوبری بعد از سه سال شروع به تولید میوه می‌کند و بیش از یک گونه بلوبری برای گرده افشانی مناسب، لازم است.

چگونگی کاشت بلوبری بوته کوتاه (بلوبری کوتوله)

1 - یک سال قبل از کاشت بلوبری، PH خاک را تست کنید تا در صورت لزوم کارهای لازم برای اصلاح خاک انجام شود. از یک کیت تست PH برای تعیین اسیدیته خاک استفاده کنید. PH مناسب برای بلوبری بوته کوتاه 4 تا 5.5 می‌باشد.

2 – در صورت لزوم برای اصلاح خاک ترکیبات مناسب به خاک اضافه کنید. اگر PH بالاتر از 6.5 باشد حداقل 6 ماه قبل از کاشت به خاک گوگرد اضافه کنید و طبق دستور مصرف میزان مناسب را به خاک بیافزایید. اگر PH فقط کمی قلیایی بود، قبل از کاشت از سولفات آمونیوم یا پیت ماس برای کاهش PH استفاده کنید. اگر PH خاک خیلی بالاتر از 6.5 بود کاشت بلوبری در این خاک توصیه نمی‌شود و باید بلوبری را در منطقه دیگری کاشت. اگر PH خاک کمتر از 4 باشد برای بالا بردن آن از آهک دولومیت استفاده کنید. یک لایه 7 سانتی متری کمپوست روی خاک بریزید و آن را با 15 تا 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک مخلوط نمایید تا زهکشی خاک بهبود یابد و مواد ارگانیک مورد نیاز برای گیاه بلوبری فراهم شود.

3 – قبل از کاشت بلوبری، همه علف های هرز را از منطقه کاشت حذف کنید.

4 – بوته بلوبری را در یک نقطه که زهکشی خوبی دارد و روزانه حداقل 6 ساعت نور خورشید به طور مستقیم دریافت می‌کند بکارید. یک سوراخ به عمق طول ریشه و دو برابر عرض ریشه در خاک حفر کنید. ریشه را در مرکز سوراخ قرار دهید و آن را به آرامی در گودال باز کنید. گودال را با خاک پر نمایید. گیاهان باید در فاصله 1.5 متری از هم کاشته شوند و مطمئن شوید که در شعاع 1.5 متری گیاهان هیچ گونه علف هرزی وجود نداشته باشد.

5 – بعد از کاشت به گیاه بلوبری آب دهید. در طول فصل رشد خاک باید مرطوب نگه داشته شود. در آب و هوای خشک شاید نیاز باشد آبیاری به صورت روزانه انجام شود. آبیاری را فقط در نزدیکی پایه گیاه انجام ندهید و تمامی منطقه ریشه را آبیاری کنید.

6 – یک لایه 5 تا 10 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه اضافه کنید، مالچ باید بیشتر از منطقه ریشه گسترش داشته باشد. مالچ خاک را مرطوب نگه می‌دارد و از رشد علف های هرز جلوگیری می‌کند. هر سال بهار مالچ را تجدید کنید و یک لایه 5 سانتی متری مالچ تازه دوباره روی خاک بریزید.

7 – در زمان کاشت یک سوم از بوته بلوبری را هرس کنید و جوانه های گل را حذف کنید. بعد از این که بوته بلوبری به خوبی در خاک تثبیت شد، هر سال چوب های مرده یا آسیب دیده و ضعیف را حذف کنید. بعد از پنج سال، هر سال شاخه های قدیمی را هرس کنید تا فضای کافی برای رشد شاخه های جدید ایجاد شود.

8 – به گیاه بلوبری بوته کوتاه از سال دوم به بعد کود اسیدی بدهید. از کود سولفات آمونیوم استفاده کنید و در صورتی که خاک با کمبود مواد مغذی مواجه است کود را بعد از باز شدن جوانه ها در اوایل بهار و اواخر بهار به خاک اضافه کنید. به دستور مصرف کود توجه کنید، در صورتی که گیاه رشد کمی نسبت به سال قبل داشته باشد از حداکثر میزان مجاز کود استفاده نمایید و در صورتی که گیاه رشد خوبی داشته است از میزان کمی کود استفاده کنید.

وسایلی که نیاز دارید:

کیت تست PH

گوگرد 

آمونیوم سولفات

پیت ماس

کمپوست

مالچ

قیچی هرس

نکته

به جای کودهای کلریدی از کودهای سوفاتی برای گیاه بلوبری استفاده کنید. از کودهای نیترات برای گیاه بلوبری استفاده نکنید زیرا گیاه بلوبری نیترات را جذب نمی‌کند.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ