استفاده از مقوا به عنوان مالچ در اطراف بوته های بلوبری

بلوبری

استفاده از مقوا به جای مالچ در اطراف درختچه های بلوبری برای کنترل علف های هرز

بلوبری بومی شمال آمریکا است که میوه های خوشمزه ای در بهار تولید می‌کند و در پاییز دارای برگ های رنگارنگ بسیار زیبا می باشد. انواع بلوبری بوته بلند شمالی به زمستان های سرد نیاز دارند در حالی که بلوبری بوته بلند جنوبی یک گونه هیبرید است و در مناطقی که زمستان های ملایمی دارند کاشته می‌شود. هر دو این واریته ها در صورتی که گرده افشانی متقاطع انجام دهند میوه های بیشتری تولید می‌کنند. با استفاده از مالچ می‌توان از رشد علف های هرز اطراف درختچه بلوبری جلوگیری کرد، انجام این کار با استفاده از مقوا هم امکان پذیر است.

علف های هرز

بلوبری به آفتاب کامل و مقدار زیادی آب نیاز دارد، علف های هرز نیز در چنین شرایطی رشد می‌کنند. همه علف های هرز به ویژه آن هایی که ریشه های بلندی دارند مانند علف برمودا یا قاصدک، مواد غذایی موجود در خاک را مصرف می‌کنند و همچنین یک زیستگاه برای آفات و بیماری ها به وجود می‌آورند. بلوبری به از دست دادن آب و مواد مغذی حساس است زیرا ریشه های آن نزدیک سطح خاک رشد می‌کنند.

استفاده از مقوا

استفاده از مقوا به عنوان مالچ از ریشه های بلوبری محافظت می‌کند، از رشد علف های هرز جلوگیری کرده و خاک را هم مرطوب نگه می دارد. به دلیل این که مقوا از مالچ ضخیم تر است، یک لایه مقوا به اندازه یک لایه 7 تا 15 سانتی متری مالچ موثر است. ابتدا علف های هرز موجود در زمین را از بین ببرید، به بوته های بلوبری به طور کامل آب دهید و بعد به خاک کمپوست اضافه کنید. سپس ورقه ها را اطراف بوته های بلوبری قرار دهید، مطمئن شوید لبه ورقه ها با هم همپوشانی دارند و جایی از زمین بدون پوشش نمانده باشد، سپس مقواها را به طور کامل مرطوب کنید. مقواها را در فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاهان بلوبری قرار دهید.

مزایای مقوا

قرار دادن مقوا روی زمین باعث می‌شود نور کمتری به علف های هرز برسد، زمانی که مقوا روی زمین قرار داده می‌شود نسبت به وقتی که مالچ روی زمین است نور کمتری به زمین می‌رسد و در نتیجه مانع از رشد علف های هرز می‌شود. طبق مطالعات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه Cag در مرسین، مقوا در کاهش تراکم علف های هرز تاثیری بیشتری نسبت به مالچ دارد.

معایب مقوا

برخی از افراد از مقوا به عنوان مالچ استفاده نمی‌کنند زیرا موریانه ها و موجودات جونده زیر آن لانه می‌سازند. علاوه بر این، مقوا میزان اکسیژن رسانی به خاک را کاهش می‌دهد به خصوص اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشد. همچنین مقوا بی دوام است و آب به سرعت از آن عبور می‌کند. نظارت دقیق بر مالچ مقوایی این مشکلات را کاهش می دهد اما از مقوای سفید استفاده نکنید، زیرا ممکن است دارای سموم و مواد شیمیایی باشد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ