زمان مناسب برای هرس درختچه بلوبری

گیاه بلوبری

آیا در طول تابستان می توان درختچه بلوبری را هرس کرد؟

در صورتی که از بوته بلوبری به خوبی مراقبت شود، این گیاه سالم و مولد باقی می‌ماند. برای این که گیاه بلوبری بتواند محصول زیادی تولید کند، باید هرس سالانه به درستی انجام شود. هرس نامناسب می‌تواند میوه ها را از بین ببرد و برداشت آینده را محدود می‌کند. دانستن این که هرس درختچه بلوبری چه زمان و چگونه انجام شود، باعث می‌شود میوه های زیاد و با کیفیتی برای سال های بسیار تولید شود.

زمان بندی مناسب

هرس درختچه بلوبری در اواخر زمستان یا اوایل بهار زمانی که گیاه خفته است باید انجام شود. بعد از برداشت میوه ها در تابستان و پاییز، از هرس اجتناب کنید. با توجه به نوع بلوبری، شکوفه های بلوبری در زمان های مختلفی تشکیل می‌شوند. میوه های بلوبری بر روی شاخه های یک ساله به وجود می‌آیند. هرس در تابستان و پاییز، قبل از این که جوانه ها مشاهده شوند، باعث از بین رفتن میوه های سال آینده می‌شود. بهترین زمان برای هرس وقتی است که گیاه خفته می‌باشد، در این زمان شاخه های گیاه به وضوح دیده می‌شوند.

اولین هرس

اولین هرس گیاه بلوبری باید در زمان کاشت انجام شود. تمام شاخه های ضعیفی که در پایه بوته رشد کرده اند را حذف کنید. شاخه های قوی، سالم، بلند و خوب را هرس نکنید. در طول سال اول کاشت، اجازه ندهید گیاه میوه تولید کند تا بتواند به خوبی در خاک مستقر شود، تمام شکوفه هایی که در سال اول مشاهده می‌کنید را حذف نمایید تا گیاه بتواند بر تولید ریشه و ساقه قوی و سالم تمرکز داشته باشد. در هنگام هرس پوشیدن دستکش، لباس آستین بلند و عینک محافظ ضروری است. قبل و بعد از هرس، قیچی هرس خود را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بشویید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

سال دوم و سوم 

در سال دوم به حذف شاخه های ضعیف که از پایه رشد کرده اند ادامه دهید. شاخه های قوی و اساسی که در پایه هستند را قطع نکنید. تمام شاخه های جدید که در سال گذشته به وجود آمده اند را حذف کنید و فقط دو یا سه شاخه را نگه دارید. در صورت امکان، در سال دوم نیز از تولید میوه جلوگیری کنید، برای جلوگیری از تشکیل میوه شکوفه ها را حذف کنید. هر گونه شاخه مرده و آسیب دیده را نیز حذف نمایید. در سال سوم، شاخه های کم ارتفاع در نزدیکی زمین را قطع کنید. در صورتی که هرس بیش از حد کم باشد، رشد گیاه ضعیف خواهد بود و میوه هایی که به وجود می‌آیند کوچک می‌شوند. در صورتی که هرس بیش از حد باشد، رشد گیاه زیاد می‌شود ولی میوه های کمی تولید خواهد شد.

سال چهارم به بعد

در سال چهارم، ساقه های غیر مولد را برای تحریک گیاه به رشد جدید حذف کنید. در حالت ایده آل، یک توازن از شاخه های یک تا پنج ساله باید در هر بوته وجود داشته باشد. شاخه هایی که بر روی زمین کشیده می‌شوند و آن هایی که با هم تداخل دارند را هرس کنید. هر سال یک یا دو عدد از قدیمی ترین شاخه ها را از سطح زمین قطع کنید. تمام شاخه هایی که در سال گذشته به وجود آمده اند را قطع کنید و فقط دو یا سه شاخه را نگه دارید. گیاه بلوبری در صورتی که به خوبی هرس شود، محصول فراوان و با کیفیتی تولید می‌کند.

 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ