بهترین زمان برای کاشت نهال بلوبری

چه زمانی می‌توان بوته های بلوبری را منتقل کرد؟

گیاه بلوبری

گیاه بلوبری (Vaccinium spp) برگ های سبز براقی دارد، در پاییز رنگ بوته بسیار زیبا می‌شود و دارای میوه های خوراکی بسیار خوشمزه می‌باشد. درختچه بلوبری یک انتخاب خوب برای ایجاد یک چشم انداز زیبا است، این گیاه همچنین برای تولید میوه های خوشمزه نیز بسیار مناسب می باشد. زمانی که قصد دارید نهال بلوبری را به زمین منتقل نمایید باید یک زمان خوب و مناسب در سال را انتخاب کنید تا درختچه بلوبری بتواند رشد موفقی داشته باشد.

انتقال نهال بلوبری به زمین در طول دوره خواب

در طول فصل رشد، بلوبری برای رشد فعال، انرژی خود را بکار می‌برد. اگر در طول فصل رشد و فصل میوه دهی، سیستم ریشه بلوبری دچار اختلال شود، باعث ایجاد استرس در گیاه می‌شود. بهترین زمان برای انتقال گیاه بلوبری، اواخر پاییز تا اوایل زمستان می‌باشد، زمانی که گیاه در دوره خواب به سر می برد. زمانی که بوته بلوبری به زمین منتقل می‌شود، درصد زیادی از ریشه های تغذیه کننده کوچک که رطوبت و مواد غذایی مصرف می‌کنند قطع می شوند. انتقال بوته بلوبری در طول دوره خواب اجازه می دهد تا بلوبری قبل از ورود به فصل رشد بعدی، ترمیم شود.

 بهترین زمان برای انتقال و کاشت نهال بلوبری

در آب و هوای معتدل با زمستان های سرد و مرطوب، شما می‌توانید نهال بلوبری را در هر زمان بین اواخر پاییز تا اوایل بهار به زمین منتقل کنید. در طول فصل سرد، شوک پیوند به حداقل می رسد زیرا گیاهان از رطوبت خاک و آب و هوای سرد بهتر استفاده می‌کنند تا بتوانند قبل از شروع فصل رشد ترمیم شوند. در مناطق سردتر که آب و هوای سرد طولانی مدت است و بارش برف در این مناطق زیاد می‌باشد و زمین در طول زمستان یخ میزند، نهال بلوبری باید در اواخر پاییز و یا اوایل بهار باید در زمین کاشته شود.

انتقال نهال بلوبری رشد کرده در گلدان

بلوبری که در گلدان کاشته شده است گزینه های بیشتری برای زمان کاشت در زمین دارد. زمانی که یک نهال بلوبری را از گلدان به زمین یا به یک گلدان دیگر منتقل می‌کنید، شما نباید ریشه های تغذیه کننده را از دست بدهید. هر زمان از سال برای انتقال نهال از گلدان به زمین مناسب است ولی انتقال نهال از پاییز تا بهار بهتر می باشد. از انتقال نهال بلوبری در طول گرما، روزهای آفتابی یا آخر شب زمانی که هوا سرد است خودداری کنید تا شوک پیوند به حداقل برسد.

مراقبت

مراقبت از نهال در زمان پیوند و بعد از پیوند برای موفقیت در رشد نهال، حیاتی است. گیاه بلوبری تازه کاشته شده به رطوبت ثابتی نیاز دارد. زمانی که سیستم ریشه در حال ترمیم است، مطمئن شوید که خاک مرطوب نگه داشته شود. اگر آب و هوای منطقه شما مرطوب است و بارش باران در منطقه منظم می‌باشد، به آبیاری کمتری نیاز است ولی هرچند روز یک بار خاک را چک کنید و رطوبت آن را بررسی نمایید و در صورت لزوم آبیاری انجام دهید. یک لایه 10 تا 15 سانتی متری مالچ روی خاک بریزید تا به حفظ رطوبت خاک کمک کند. مالچ را در فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه روی خاک بریزید.  برای دادن کود به گیاهان تا اواسط بهار صبر کنید، بعد از آن از کودهای فرموله شده برای گیاهان اسید دوست استفاده کنید و با توجه به دستورالعمل روی برچسب عمل نمایید.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ