دلایل زرد شدن کلم بروکلی

زرد شدن کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) یکی از اعضای خانواده کلم است و محصول آب و هوای خنک می‌باشد. کلم بروکلی در آفتاب کامل، خاک مرطوب و کمی اسید با زهکشی خوب، و غنی از نیتروژن به خوبی رشد می‌کند. گاهی اوقات کلم بروکلی به جای این که سبز شود، زرد رنگ می‌شود. زرد شدن سر کلم بروکلی سه علت شایع دارد: 

برداشت کلم بروکلی

کلم بروکلی از یک سر اصلی و تعدادی ساقه جانبی تشکیل شده است. اگر کلم بروکلی برداشت نشود تعدادی گل های زرد رنگ که دانه تولید می‌کنند بر روی کلم بروکلی شکل می‌گیرد. بعد از بلوغ کلم بروکلی، جوانه های کلم بروکلی شروع به متورم شدن و باز شدن می کنند و به رنگ زرد تبدیل می‌شوند. زمانی که سر کلم بروکلی زرد می‌شود طعم آن تلخ شده و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

کمبود نیتروژن

کلم بروکلی برای رشد مطلوب به مواد مغذی زیادی نیاز دارد و به سطح بالایی از نیتروژن در خاک احتیاج دارد. در صورتی که نیتروژن به اندازه کافی به کلم بروکلی نرسد برگ های کلم بروکلی زرد می‌شوند. با کمبود نیتروژن، برگ ها شکل طبیعی خود را از دست می‌دهند. در موارد شدید کل گیاه زرد رنگ می‌شود سپس پژمرده شده و می‌میرد.

بیماری قارچی

زرد شدن گیاه کلم بروکلی ممکن است توسط قارچ Fusarium oxysporum ایجاد شود. این قارچ در زمین ساکن است و از طریق ریشه های جدید و ریشه های قدیمی که در حال انتقال به زمین زخمی شده اند به گیاه منتقل می‌شوند. قارچ از راه ساقه گسترش پیدا می‌کند و باعث زرد شدن و افتادن برگ ها می‌شود. ساقه از یک سمت کوتاه شده و در نتیجه خمیده می‌شود.این قارچ در نهایت گیاه را از بین می‌برد.

مقابله با زردی کلم بروکلی

زردی سر کلم بروکلی ممکن است به این دلیل باشد که برداشت بیش از حد طول کشیده است. سر کلم بروکلی باید زمانی که هنوز سفت است و قبل از باز شدن جوانه گل ها برداشت شود. کمبود نیتروژن خاک را با استفاده از کودهایی که نیتروژن بالا و فسفر کم دارند جبران کنید. اگر شما کلم بروکلی را به صورت ارگانیک پرورش می‌دهید از پودر خون برای تغذیه گیاه استفاده کنید. بعد از برداشت سر اصلی باز هم از کودهای نیتروژنی استفاده کنید تا ساقه های جانبی نیز به خوبی شکل بگیرند. هیچ درمانی برای زردی فوزاریومی وجود ندارد. تنها راه برای کنترل این قارچ استفاده از ارقام مقاوم کلم بروکلی برای کاشت می‌باشد.

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ