آماده سازی خاک برای کاشت بلوبری

کاشت بلوبری

کاشت بلوبری در حیاط خانه ها بسیار آسان است به خصوص پرورش واریته هایی که نسبت به بیماری ها و آفات مقاوم هستند آسان تر می‌باشد. بلوبری به یک خاک مرطوب با زهکشی خوب و یک منطقه عاری از علف های هرز یا چمن برای رشد نیاز دارد. بلوبری ریشه های کم عمقی دارد و زمانی که در کنار بلوبری علف هرز یا چمن وجود داشته باشد، این گیاهان برای به دست آوردن مواد مغذی خاک با گیاه بلوبری به رقابت می‌پردازند. آماده کردن خاک قبل از کاشت بلوبری می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی گیاه و تولید میوه داشته باشد.

چگونگی آماده کردن خاک برای کاشت بلوبری

بررسی زهکشی خاک

یک سوراخ به عمق 30 سانتی متر در خاک حفر کنید و آن را از آب پر کنید و منتظر بمانید که آب در زمین فرو رود. دوباره گودال را از آب پر کنید و با استفاده از یک خط کش، عمق آب را اندازه بگیرید. 15 دقیقه صبر کنید و دوباره عمق آب را اندازه بگیرید. میزان اختلاف به دست آمده را در 4 ضرب کنید تا میزان زهکشی خاک مشخص شود. محدوده زهکشی ایده آل باید بین 2.5 و 15 سانتی متر در ساعت باشد. در صورتی که عدد به دست آمده کمتر از این میزان باشد، خاک بیش از حد مرطوب است و باعث از بین رفتن گیاه بلوبری می‌شود. اگر عدد به دست آمده از این میزان بیشتر باشد، خاک به میزان کافی مرطوب نمی‌ماند و نمی‌تواند رطوبت کافی برای زنده ماندن گیاه را فراهم کند. در خاک هایی که زهکشی ضعیفی دارد می‌توان با اضافه کردن مواد ارگانیک، زهکشی خاک را بهبود بخشید.

بررسی PH خاک

گیاه بلوبری برای رشد به PH 4 تا 5.5 نیاز دارد. در صورتی که PH بالاتر از این مقدار باشد گیاه با کمبود عناصر و مواد مغذی به خصوص آهن مواجه می‌شود و باعث زرد شدن برگ ها می‌شود. اصلاح PH خاک برای کاشت بلوبری باید 6 ماه تا یک سال قبل از کاشت انجام شود. گوگرد عنصری معمولا برای کاهش PH خاک استفاده می‌شود و مقدار مصرف گوگرد به PH فعلی و نوع خاک بستگی دارد. به عنوان مثال، در خاک های شنی برای کاهش PH در هر 4.5 متر مربع نیم تا یک کیلو گوگرد استفاده می‌شود. اگرچه باغبانان برای خاک های لومی باید دو تا سه برابر این مقدار استفاده نمایند. سولفات آهن سریع تر از گوگرد عمل می‌کند اما دوز بیشتری برای پایین آورد PH خاک نیاز است و هزینه بیشتری دارد.

ترکیب مواد ارگانیک

برای درست کردن یک خاک غنی به منظور کاشت بلوبری، بسیاری از باغبانان قبل از کاشت مواد ارگانیک با خاک ترکیب می‌کنند. با توجه به توصیه انجمن ملی باغبانی، اضافه کردن یک سطل پیت ماس به خاک در نزدیکی هر گودال کاشت، برای بلوبری بسیار مفید است. سایر مواد ارگانیک که می‌توان به خاک اضافه نمود شامل خاک اره یا پوست درخت کاج یا صنوبر است که هم اسیدیته خاک را حفظ می‌کند و هم هوا دهی و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد. باغبانان به اضافه کردن کود قبل از کاشت بلوبری نیاز ندارند.

شخم زدن زمین

قبل از اضافه کردن هر مواد برای اصلاح خاک، باید خاک را به عمق 20 تا 30 سانتی متری شخم زد. پس از آن مواد را به خاک اضافه نموده و با 15 تا 20 سانتی متر از قسمت بالایی خاک باید مخلوط کرد.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ