گیاه بلوبری

گیاه بلوبری

از اوایل سال 1900، درختچه های بلوبری که بومی شمال آمریکا هستند برای پرورش انتخاب شدند و از لحاظ رنگ، بافت و طعم میوه هایی که به بازار عرضه می‌شدند مورد پردازش قرار گرفتند. در باغچه های خانگی گیاه بلوبری برای ساختن پرچین، برای زیباسازی باغچه یا برای میوه های آن پرورش داده می‌شود. اگر گیاه بلوبری در محیط مناسب کاشته شود و به نیازهای آن با دقت توجه شود، رشد آسانی دارد.

درختچه های بلوبری

بیش از 450 جنس از بلوبری وجود دارد اما به طور عمده بلوبری بوته بلند و rabbiteye به صورت تجاری و یا در باغچه های خانگی کاشته می‌شوند. بلوبری بوته بلند در برابر هوای سرد تحمل زیادی دارد و بلوبری rabbiteye در برابر گرما و خشکی مقاومت بالایی دارد. همچنین بلوبری rabbiteye نسبت به بلوبری بوته بلند در طیف وسیع تری از خاک ها رشد می‌کند. به تازگی بلوبری بوته بلند جنوبی به عنوان یک نوع هیبرید طراحی شده است. بلوبری بوته کوتاه یا وحشی در بخش هایی از کانادا که هوای بسیار سردی دارد مقاوم بوده و به صورت تجاری پرورش داده می‌شود.

پرورش بلوبری

انواع بوته های بلوبری در مورد خاک حساس هستند، بنابراین قبل از کاشت باید PH و زهکشی خاک تنظیم شود. گیاهان بلوبری در خاک هایی با PH 4.8 تا 5.5 یا خاک هایی که کمی اسیدی هستند رشد مطلوبی دارند. خاک را می‌توان با گوگرد اصلاح کرد یا بلوبری را می‌توان در خاکی که از قسمت های مساوی شن و ماسه و پیت ماس تشکیل شده است کاشت. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و این مساله برای گیاهان بلوبری بسیار مهم و ضروری است. گیاهان می‌توانند 50 درصد سایه را تحمل کنند اما بلوبری در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند و میوه های بیشتری تولید می‌نماید.

میزان تولید میوه در بوته های بلوبری

هر یک از بوته های بلوبری بوته بلند و بلوبری rabbiteye در سال می‌توانند بیش از 5 کیلو میوه تولید کنند، بلوبری rabbiteye گاهی اوقات می‌تواند بیش از 12 کیلو میوه تولید نماید. کیفیت میوه های بلوبری بوته بلند در صورتی که میوه ها هر پنج تا هفت روز برداشت شوند بهتر است، برای اینکه میوه های بوته rabbiteye عطر و طعم بهتری داشته باشند بهتر است آن ها را هر 10 روز یک بار برداشت کرد. پرنده ها به بلوبری علاقه زیادی دارند، برای محافظت از میوه های بلوبری می‌توان از یک توری استفاده کرد تا پرنده ها نتوانند به بوته ها نزدیک شوند.

مراقبت از بوته های بلوبری

زمانی که بوته بلوبری خفته است باید هرس شود. هر دو بلوبری بوته بلند و بلوبری rabbiteye در چهار سال اول به هرس نیاز ندارند، که در آن زمان بوته بلوبری باید آماده تولید محصول شود. زمانی که بوته بلوبری بالغ می‌شود، این گیاه برای کنترل رشد و افزایش عملکرد باید تنک شود. کود اضافی برای بوته بلوبری مضر است و برای کود دادن باید با دقت عمل شود. گیاه بلوبری می‌تواند بدون حشره کش و قارچ کش رشد کند و یک انتخاب عالی برای تولید ارگانیک می‌باشد. 

 

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

3 نظر

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ