آیا گیاه بلوبری خاک‌های اسیدی را دوست دارد؟

گیاه بلوبری

بلوبری یکی از گیاهان اسید دوست است که فقط در خاک های اسیدی به خوبی رشد می‌کند. سایر میوه ها در خاک های اسیدی ممکن است پژمرده شوند ولی بلوبری در این خاک ها رشد موفقی دارد. بیش از 30 نوع بلوبری موجود است که در طیف گسترده ای از مناطق آب و هوایی قادر به رشد هستند. 

سطح PH

خاک ها به صورت اسیدی، خنثی و قلیایی هستند که از 1 تا 10 طبقه بندی می‌شوند. PH=1 اسیدی ترین و PH=10 قلیایی ترین است. گیاهان در PH مطلوب خود بیشترین توانایی را در جذب مواد مغذی دارند. PH مناسب برای رشد بلوبری 4.8 تا 5.5 می‌باشد. اگر شما از سطح اسیدیته خاک خود برای رشد بلوبری مطمئن نیستید می‌توانید با یک تست ساده خانگی از اسیدیته خاک اطمینان پیدا کنید. کیت های تست خانگی موجود هستند که با استفاده از آن ها می‌توانید سطح اسیدیته خاک را تعیین کنید و یا می‌توانید با استفاده از جوش شیرین و سرکه اسیدی یا قلیایی بودن خاک را مشخص کنید. به خاک مرطوب جوش شیرین اضافه نمایید و بر آن نظارت کنید. اگر در خاک حباب تشکیل شد به این معناست که خاک اسیدی است. در صورتی که به خاک سرکه اضافه کنید و در خاک حباب ایجاد شود یعنی خاک قلیایی می‌باشد. در صورتی که بخواهید PH دقیق خاک را تعیین کنید می‌توانید یک نمونه از خاک خود را به آزمایشگاه های مورد نظر ببرید.

کود

به منظور نگه داشتن اسیدیته خاک در یک سطح مطلوب، باید از کودهای مناسب استفاده کنید. سولفات آمونیاک بهترین انتخاب برای بلوبری است. این ترکیب حاوی سطح بالایی از نیتروژن است که برای رشد انواع بلوبری بسیار مناسب می‌باشد. اگر این ترکیب در دسترس نبود می‌توان از کودهای مخصوص آزالیا استفاده کنید. برای بلوبری تازه کاشته شده، در اواخر بهار 2 قاشق غذا خوری برای هر بوته کود استفاده کنید و آن را بر روی خاک بریزید. توجه کنید کود بر روی گیاه نریزد. بعد از کود دهی آبیاری انجام دهید. به ازای هر یک سال سن گیاه، یک اونس کود به خاک اضافه کنید تا زمانی که به 8 اونس برسد. همچنین می‌توانید از مواد ارگانیک برای کود دادن استفاده کنید. استفاده از پودر خون، کنجاله پنبه دانه و یا پودر پر در اطراف گیاهان یک راه خوب برای کود دادن به گیاهان است که PH را در حد پایین حفظ می‌کند.

گیاهان گلدانی

بوته بلوبری زمانی که در گلدان کاشته می‌شود و از یک خاک مناسب و آماده برای پر کردن گلدان استفاده می‌شود، به دلیل این که می‌توان بر آن کنترل و نظارت بیشتری داشت رشد موفقی دارد. از یک خاک اسیدی آماده برای پر کردن گلدان باید استفاده نمود، خاک های آماده ای که برای آزالیا در بازار موجود است برای کاشت بلوبری بسیار مناسب هستند. همچنین می‌توانید از ترکیب خاک استاندارد گلدان با کوکو پیت یا پیت ماس برای کاشت بلوبری استفاده نمایید. زمانی که بوته بلوبری در گلدان باشد، خاک باید یک سطح ثابت از PH را به طور نامحدود حفظ کند.

اصلاح خاک

در صورتی که خاک شما برای کاشت بلوبری مطلوب نباشد، شما می‌توانید با یک سری مواد افزودنی  PH خاک را به سطح مطلوب برسانید. خاک هایی که خیلی اسیدی هستند را می‌توان با اضافه کردن آهک به سطح مطلوب رساند و خاک هایی که قلیایی هستند را می‌توان با اضافه کردن گوگرد به سطح مناسب رساند. مقدار دقیق مواد افزودنی به PH خاک بستگی دارد، اما هر چه قدر که توصیه می‌شود باید با 15 تا 20 سانتی متر از خاک مخلوط شود. مواد ارگانیک نیز برای رساندن PH به سطح مطلوب وجود دارند. خاکستر چوب و پوسته صدف PH خاک را بالا می‌برند، در حالی که کمپوست PH خاک را پایین می‌آورد. مواد ارگانیک مانند مواد شیمیایی PH خاک را به سرعت تغییر نمی‌دهند، اما می‌توانند PH خاک را در طولانی مدت در سطح مناسب نگه دارند.

مقالات مرتبط

محصولات مرتبط

نظرات

ارسال یک نظر

ارسال یک پاسخ